Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1578 ggr
Clarissa
2018-07-19 18:48

Förstorad njure - någon som varit med om det?

Hej I början av juni blev min snart 6 åriga hankatt dålig och spydde otroligt mycket under två dygn och fick inte behålla maten. Han blev inlagd på djursjukhus i två dagar men dom kunde inte hitta något fel på honom mer än att han var lite uttorkad. Dom trodde att det kanske kunde vara någon infektion eller liknande så han fick Vetrimoxin i tio dagar och han mår nu bra igen. Dock upptäckte dom när dom röntgade honom att han hade en kraftigt förstorad njure, den var ca 1 cm större än vad den borde varit. Proverna var helt normala, inga förhöjda njurvärden eller liknande så dom kunde inte riktigt förklara varför den var förstorad. Nu till min fråga, är det någon som varit med om det tidigare? Att katten har en förstorad njure men helt normala värden? Jag skulle vara uppmärksam på ifall han började dricka stora mängder vatten och gick mycket på lådan men det har jag inte märkt av något hittills. Är det något man bär åka och kolla upp hos veterinären med jämna mellanrum eller vad ska man göra? (Kan tillägga att min katt blir otroligt stressad av veterinärbesök och under blodprovstaging måste han lindas in i filtar och han får panik av att bli fasthållen. Det är inget jag vill utsätta honom för om han inte absolut måste.) Fick ingen ordentlig information om just detta när jag hämtade hem honom utan bara om att han var tvungen att börja äta ordentligt och han får inte gå ner i vikt. Så någon som kan ge mig något bättre svar än vad jag fick hos veterinären? 🤔

Annons:
Clarissa
2018-07-19 20:44
#1

Kanske ska tillägga också att han blivit röntgad vid tidigare besök och då har detta aldrig påpekats så det måste varit något som kommit på senare tid.

Rafflan
2018-07-19 23:58
#2

Min ena katt har en jätte liten "ful" njure och en normal njure, hon hade normala njurvärden i flera år och först nu när hon börjat bli gammal har njurvärderna börjat stiga. 
Så att ena njuren är förstorad betyder att något är onomalt, men om det kommer leda till problem eller inte i framtiden är omöjligt att säga :)
Min katt med en lite ful njure kollades 1 gång/år och stått på njurfoder se vi upptäckte det. Efter att njurvärdet började stiga kollas hon nu 2 ggr/år, hon mår fortfarande bra trots höga njurvärden :)

Upp till toppen
Annons: