Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2564 ggr
Guldisar
2018-07-18 22:50

Kattsand

Vilken Kattsand använder ni? Gärna någon man kan köpa i mataffär

Annons:
filopa
2018-07-18 23:00
#1

Använder everclean less trail, går nog inte att köpa på mataffär, men det är klumpande och klarar mig inte utan klumpande Kattsand.

Milkshake
2018-07-18 23:21
#2

Jag använder Cattia, köper det i min lokala matbutik.

Guldisar
2018-07-18 23:46
#3

Vad kan det finnas för negativt med att använda exempelvis ICAs egna klumpbildande sand?

ApanAnn
2018-07-18 23:54
#4

#3 Den funkar nog den med. Jag tycker att när jag köper kvalitetssand luktar det mindre, klumparna håller ihop bättre och jag behöver inte byta ut all sand lika ofta. Det räcker med att fylla på och sedan hälla över sanden som är kvar i en ny låda när jag ska diska ur kattlådan. Sen kan olika märken damma mer eller mindre. Det är inte alltid dyrast är bäst på att inte damma. Av mataffärssorterna jag prövat har Pussi sand (blå kartong) funkat helt ok, men inte lika bra som Everclean som jag använder nu. Jag har inte provat ICAs, men deras egna varumärken brukar rent generellt vara okej till riktigt bra.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

MonicaLagerquist
2018-07-19 07:48
#5

Jag använder Olivers Kattsand.

Den finns inte heller i mataffären men de har fri frakt så den står på trappen istället.😉

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
2018-07-19 08:09
#6

Här hemma används ekologiskt kattströ (SoftCat) numera. 

Inte billigt. Finns inte i livsmedelsaffärer. Fri frakt vid köp av två påsar, hemleverans eller till ombud. Snabb leveranstid.

Men det känns helt rätt!

  • Vi använder naturen - istället för plastpåsar (hundbajspåsar)och sophämtning!

  • Både strö och det katten gjort i lådan tas hand om/komposteras av naturen - istället för att bilda sopberg av bentonitsand som aldrig försvinner,

  • Utekatten får hjälp att "markera reviret" med hjälp av "klumparna" från kattlådan.

  • Detta strö dammar knappt alls - till både mina och katternas  andningsorgans och lungors glädje.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Stallmima
2018-07-19 08:47
#7

Använder Willys 5-kilo klumpbildande sand.

trollvilde
2018-07-19 11:22
#8

Kommer att testa Softcat nu, skulle vara trevligt med en sort som inte dammar så mycket som de sk dammfria sorterna baserade på lera. Verkar vara drygt också om 17 liter ska räcka i 80 dagar. Behöver man inte betala för hämtning av sopor sparar man en slant där så kostnaden blir nog vettig ändå.

19Mikaela93
2018-07-19 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Sen jag blev arbetslös så har jag fått leta mig fram till något billigare alternativ än Compact Care och Everclean… Har i dagsläget 4 katter varav 1 fertil hane så någon utav dessa kattsander som jag har testat är nog mer lämplig om man har färre katter :) Har provat dessa: Cattia - med och utan doft = fixar lukten ganska bra, men med enbart den parfymerade så luktar lådan stark av parfym! Tyvärr så blir klumparna "kladdiga" och fastnar i kontakt med själva lådan. Funkar bra om man blandar dessa två och inte har så många katter… Mjau = dröjer lukt ganska dåligt men klumpar riktigt bra, blir inga "kladdiga" klumpar som fastnar i lådan! Toppen om man blandar med Ica's med doft eller Cattia parfymerad. Ica klumpbildande med doft = Tar lukt bra och det blir bra klumpar, men tyckte ändå att klumparna blev mer hållbara när man blandade den med Mjau Kattsand! Tycker ingen utav dessa kattsanderna dammar överdrivet heller! Här näst på tur att testas står Mjau Noga Utvalt Lavendel :)

kattöga
2018-07-19 12:09
#10

#8 Jag tror du kommer att bli nöjd! Och jag tycker det bästa är att man kan välja något som inte belastar miljön och lungor.

Vi har två innekatter (utekatten gör alltid sina behov ute) och två stora lådor med mycket sand i (så att det inte rinner ner i botten). 2 säckar (17 l) går åt på ca 2½ månader för dessa katter.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jollycox
2018-07-20 15:41
#11

Vi använder Cat's best öko plus. Har för mig att den finns i mataffärer men då små påsar på kanske 5/10 liter. Finns 40 liters påsar. Den går att kompostera och är därför bra för miljön. Sand gjord av lera går varken att kompostera eller bränna och bildar bara större och större sopberg.
Öko plus dammar lite, mest när man häller upp ny sand i lådan. All Kattsand dammar förutom soft cat(som #6 skriver om).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Robinn
2018-08-09 14:56
#12

Köper från Olivers-Petfood. Identiskt med Ever Clean, men billigare. Dammar inte. Leverans till dörren.

Fridaaaa
2018-08-09 15:06
#13

Tigerino - finns på zooplus och bitiba

Krisar det, så blir det icas mild doft eller four friends.

#12 All sand dammar. Och ec är en av de som dammar mest.
Leverans till dörren beror ju på vilket företag?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Robinn
2018-08-09 15:14
#14

#13. Med Olivers-Petfood får man leverans till dörren. De har avtal med DHL.

Inlägget redigerat av Medarbetare. /Uppkatten

Fridaaaa
2018-08-09 16:01
#15

#14 Till oss är det enbart postnord.
Men olver-petfood har de verkligen everclean? tänkte eftersom du skrev leverans till dörren efter everclean

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
2018-08-10 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#3
Jag köpte från början ICA Basics klumpbildande sand och den var verkligen billig. Däremot la sig ganska snart en odör i hela lägenheten. Den klumpade sig jättebra och kornen var lagom stora men den var urdålig på att ta bort doften! Och jo, jag gjorde rent ofta i lådan - ca 3- 4 ggr om dagen.
Numera köper jag Vitakraft Compact Ultra utan doft. Ska vara samma som Everclean och lika effektiv bara mycket bättre pris. Finns på ICA

Saga SilverTass
2018-08-11 07:20
#17

Jag kör med soft cat och är mycket nöj med den.

trollvilde
2018-08-12 09:00
#18

Jag har nyss börjat med Softcat till mina katter och de gillar den och det gör matte också. Tänkte pröva Cats Best senare. Det är toppen med sand som går att kompostera!

Upp till toppen
Annons: