Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1112 ggr
Charlie17
7/18/18, 8:41 PM

Vitaminer till katt

Hej på er! Min katt Charlie är snart 1 år gammal, han är en väldigt sällskaplig och trevlig katt. Oftast är han inne , vi tar ut honom i koppel när vi också är ute. Charlie verkar alltid haft ett tugg behov, så pass mycket att jag vågar knappt ha något framme snart. Dock sladdar låter han bli, men förra veckan v tugga han i sig oturligt nog en del av en mjuk öronpropp, som han tack och lov fick ut sig något dygn senare via avföringen. Men i morse eller natten till idag har han tuggat på gossens arm kuddar, på den där flärpen där man blåser i luft. En liten del plast är såklart borta, och då blir man ju orolig igen om han har svalt ännu en liten plast bit, denna plast är böjbar men lite hårdare, risk för vassa kanter kan jag tro.. nu på kvällen var han ute en tag, sen när han kom in var han hungrig och åt mat, rätt så snabbt så han kräktes upp maten ganska omgående. Detta har han gjort förut, och ingen blå plast bit syntes till. Så jag ska leta ännu en gång och se om han kanske lekt med den så den försvunnit.. Men som rubriken lyder, kan han ha någon vitamin brist eftersom han så gärna vill tugga i sig främst plast delar? Snart lär jag väl ta bort minsta lilla grej känns det som. Någon som har någon idé om detta?

Annons:
Scorpio97
7/18/18, 8:56 PM
#1

Det finns ett syndrom som heter PICA, när katten äter eller slickar på saker som inte är ätbara. Jag har läst lite om det eftersom min honkatt slickar på allt av tyg (men det är ju i alla fall ofarligt) men det var ett tag sedan så kommer inte ihåg så mycket. Men det kan ju vara något för dig att kika på :)

Borde väl inte vara vitaminbrist om katten mår bra i övrigt samt äter helfoder i lagom mängd. Men det borde väl gå att kolla hos veterinär? Skulle inte våga ge vitamintillskott utan att vara säker på att det finns en brist först. Överskott av vissa vitaminer kan ju vara lika farligt eller farligare än brist.


//Jessie

Scorpio97
7/18/18, 9:01 PM
#2

Förresten, har du testat att ge något som han får tugga på och sett om det påverkar beteendet? Råa kycklingvingar eller andra råa ben i lämplig storlek brukar vara uppskattat exempelvis, och det är dessutom bra för tänderna. Viktigt att benen är just råa eftersom det kan bli vassa och farliga flisor från tillagade ben.


//Jessie

Uppkatten
7/18/18, 11:14 PM
#3

Nej, det handlar inte om vitaminbrist. Just plast är det vanligt att katter tuggar på/kan bli fixerade vid att äta. Det lär bero på att plast har ungefär samma motstånd som när katten tuggar på ett bytesdjur, har jag läst. Och det triggar katten. Sedan vet jag förstås inte om det är så när det gäller just din katt. Men det gäller verkligen att hålla undan allt som kan vara farligt för en sån här liten som vill tugga, smaka och undersöka allt…. Se till att han får mycket lek och stimulans i tryggt samspel med dig eller kanske ihop med en annan ung aktiv katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Charlie17
7/19/18, 9:22 AM
#4

#Scorpio97 Okey tack för svar! Finns dessa ben bitar på djuraffärer? Eller kan man bara köpa en hel okokt kyckling och dra isär benen på?

MonicaLagerquist
7/19/18, 8:36 PM
#5

#4 Köp kycklingvingar på mataffären.

Stolt ägare till fem La permer

Charlie17
7/19/18, 10:43 PM
#6

#5 Går det bra med frysta?

Annons:
MonicaLagerquist
7/20/18, 7:12 AM
#7

#6     Bara de inte är saltmörade.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: