Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1482 ggr
Cosmonautens
2018-07-18 16:36

Han mår inte bra

Hej! Här har jag skrivit innan om grannens katt som numera är hos oss då vi tar hand om honom bättre. Då skrev jag om hans viktnedgång och ni skrev att han skulle till veterinären med det samma men inget har hänt förens nu. Grannen har inte tagit tag i detta, men jag och min familj har erbjudit att åka in med honom. Grannen gick med på det men ångrade sig sedan då han själv ska göra det, imorgon åker han och katten in. Cosmos som katten heter har jag känt sedan jag flytta hit, Cosmos har varit min granne i 11 år! Känner då Cosmos mycket väl och bryr mig väldigt mycket om honom. Han är nu 12 år och under en lång period tappat extremt mycket i vikt, han äter heeeela tiden men han är ändå så spinkig. Någon som varit med om detta? Rör det sig om njurarna? Varför jag frågar är för att jag vill höra med någon som varit med om samma, vill gärna veta då om det är sista gången jag träffar min lilla kompis. Det måste ju inte vara allvarligt så att han behöver avlivas men vem vet..

Annons:
OberonsMatte
2018-07-18 16:51
#1

Om han går ner i vikt trots att han har väldigt bra/ökad aptit så låter det som överaktiv sköldkörtel,  Hypertyreos. Kan även stämma in på Diabetes.

Sajtvärd Katter iFokus

Stallmima
2018-07-18 17:06
#2

Säger som #1   Konfrontera gärna grannarna varför de inte gjort det tidigare, men vill påpeka att det går att medicinera för sköldkörteln

Cosmonautens
2018-07-18 17:10
#3

Åh tack för svar! Vad bra att det finns medicin för sköldkörteln, om det nu är det.

micki78
2018-07-18 17:28
#4

Känner igen det där på min katt. Hon äter hela, hela tiden men går inte upp i vikt. Vid senaste veterinär besöket hade hon gått ner igen.  För min katt beror det på överaktiv sköldkörtel,  Hypertyreos som hon äter medicin för. Här gäller det att ha regelbundna veterinär kontroller, var 3e månad så tas det blodprover för att se om hon får rätt dos av sin medicin.  Så det är lite skrämmande i mitt fall att hon går ner i vikt och jag är orolig.

annzoo
2018-07-18 17:34
#5

Om ägaren var lite motvillig att ta katten till veterinären så är personen nog mindre angelägen att behandla om de skułle vara något fel. Hoppas jag har fel.

hername
2018-07-18 19:22
#6

Är han avmaskad?

Annons:
Cosmonautens
2018-07-18 19:53
#7

#4 Tack för svar! Så om Cosmos nu lider av detta blir det till veterinären ofta och medicin varje dag?

Cosmonautens
2018-07-18 19:55
#8

#5 Min pappa sa till honom att han inte får avliva honom då jag kommer bli riktigt sur… Men tror verkligen att han kommer gå med på att behandla Cosmos….Eller jag hoppas det😟

Cosmonautens
2018-07-18 19:56
#9

#6 Min granne har en kompis som ofta hälsar på, han har själv katt och han gav några avmasknings tabletter till Cosmos under en period… :/

Stallmima
2018-07-18 20:07
#10

#7  Vet tar blodprov för att se värden, om de är höga sätts medicin in och efter ett tag tas nytt blodprov för att se hur kisse reagerat på medicin. Sedan jämna kontroller efter det

Cosmonautens
2018-07-18 21:42
micki78
2018-07-19 10:30
#12

#7 

Om han har en överaktiv sköldkötel så kommer han att få äta medicin varje dag hela livet och ta blodprover var 3e månad. Var tredje månad det första och evt andra året, sen var 6e månad ungefär sa veterinären till mig. Så det är bra han ska till veterinären så ni får veta vad det är.

Cosmonautens
2018-07-19 18:33
#13

Hej Cosmos har idag varit hos veterinären och han har en tumör i magen, det är den som "suger" åt sig all mat och det är därför Cosmos jämt är hungrig. Eftersom hon inte har ont så behövde han inte avlivas men vet inte hur lång tid han klarar det. Är jätte ledsen då jag känt honom så pass länge, men han lever och gäller att han får det så bra som möjligt. Är just nu ute efter någon kattmat, helst mjukmat då det är hans favorit. Tänkte en fettrik mjukmat då han är så sjukt smal, någon som kan tipsa om bra fettrik mjukmat?

Annons:
Stallmima
2018-07-19 19:01
#14

#13  Går den inte att operera? Veterinären kan tipsa om bra mat, kommer ju tyvärr inte ihåg vad jag köpte till min när han åkte på sköldkörtelproblem

MonicaLagerquist
2018-07-19 20:35
#15

#13 Hills Ad. Är kaloritätt och de flesta katter gillar det.

Stolt ägare till fem La permer

Cosmonautens
2018-07-19 21:09
#16

#13 Nej veterinären sa att tumören är inget de operar bort…. #15 okej tack, ska kolla på internet vart jag kan köpa :)

Upp till toppen
Annons: