Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3764 ggr
molbojse
7/18/18, 12:29 PM

Terapikatt? Hur funkar det?

Blev lite osäker på kategorin, hojta till om det ligger fel!

Jo, det är så att vår Plus, 3½ år hankastrat, har jag funderat på att göra till terapikatt. Han är oerhört lugn och stresstålig i alla miljöer, inga problem med längre resor heller. Han accepterar praktiskt taget allt och är fullt hanterbar. Han är nyfiken och framåt, kontaktsökande och social.

Är det någon här som har lite koll på hur det funkar? Behövs någon utbildning för katten/mig? Var kan jag vända mig för mer info?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Daenerys
7/18/18, 1:11 PM
#1

Vi håller på att "typ" träna vår 8 månaders kattunge att bli en terapikatt. Jag lider av grov depression, social ångest och ångestsyndrom plus lite fysiska sjukdomar som kan ge mig demens och talproblem under tuffa tider. Det första vi gjorde var att hitta en bra kattunge med bra temperament. Vi har knappt behövt träna honom till att vara stresstålig eller social utan han har alltid ganska naturligt varit väldigt nyfiken på nya personer och att sitta i deras knän och hans favoritplats är att vara med människor och gosa.

Sen han var liten har vi också tränat honom med så kallad "clicker training" så han kan göra tass, high five, apport och nu tränar vi puss. När han kan "tillräckligt" många tricks och fattar koncepten kommer vi börja träna lite mer svåra tricks som att komma när man kallar på honom, att krama och annat som är mer relevant till saker som jag behöver hos en terapikatt. Will har redan närvarat under några panikattacker och var först lite förvirrad och försiktig men nu märker han snabbt när jag blir ledsen/upprörd och lägger sig på/ bredvid mig.

Vi har inga riktiga planer på att certifiera honom som terapikatt då jag känner att jag inte behöver det SÅ mycket. Fördelar med att ha de certifierade är att man kan ta med de på fler hotell och flygresor och sånt vilket jag känner att jag kan leva utan. Här är lite länkar för träning och certifiering av terapikatt:

http://dommetual.com/category/halsa/som-intygar-en-hund-eller-katt-till-terapi.php

https://www.wikihow.com/Train-a-Therapy-Cat

molbojse
7/18/18, 1:53 PM
#2

Om du läser mitt inlägg så ser du att allt du skrivit har vi redan avklarat :)
Min fråga avser VAR jag kan vända mig för att certifiera honom till terapikatt. Vi pratar alltså om att låta honom åka iväg till typ sjukhus, äldreboenden, etc och var jag kan vända mig för att få veta mer om hur man går tillväga.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Herveaux
7/18/18, 3:29 PM
#3

Hon arbetar iof med assistanshundar men Lizelda kanske ändå vet vart du kan vända dig? Eller tipsa om någon annan som kan guida dig vidare. 

Uppdatera gärna om hur det går för katterapeuten Plus.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

molbojse
7/18/18, 5:04 PM
#4

#3 Det bör ju vara liknande krav för -katt som för -hund. Jag pratade med kommunen tidigare idag och skulle bli kopplad men kom inte fram.

Kollade däremot upp vilka möjligheter som fanns där vi bor och hittade faktiskt ett äldreboende inte alls långt härifrån! Tillräckligt nära för att kunna knäppa på Plusset sele och gå dit :D Ringde dom för en timme sen och de hälsade mig såå välkommen dit! :D Deras enda krav var att katten inte bits, och det gör han inte. Enda gångerna det händer så är han i ett visst mode (full-i-fan-springspatt), och det kan jag förutse.

Just nu är jag och sambon kattvakter åt en annan kisse tills på måndag, så första besöket lär nog inte bli förrän tidigast nästa vecka :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Daenerys
7/18/18, 5:34 PM
#5

#2 oj såg inte att du någonstans i ditt inlägg nämt att katten på något sätt är tränad som jag nämnde. Terapikatter ska nämligen inte bara vara lugna by nature men tränade till att kunna vissa ”tricks”. Den första länken jag posta nämner exakt VAR du ska vända dig till för att få katten certifierad så jag antar att du inte läste där?

molbojse
7/18/18, 5:38 PM
#6

#5 Du missförstår syftet helt. Jag har extremnt svårt att tro att en katt måste kunna tricks för att få arbeta som terapidjur.

Kollade första länken, men tyvärr framstår inte sidan som det minsta trovärdig med tanke på att all text är direktöversatt med Google Translate.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Daenerys
7/18/18, 7:31 PM
#7

Vi verkar ha olika definitioner av terapikatt bara verkar det som då. Ett certifierat terapidjur ska kunna tricks som att kunna känna igen situationer då den ska agera och lära sig hur den ska agera, till exempel ska vissa hundar för epilepsi kunna kalla på hjälp. Det finns även "besöksdjur" som du nog är ute efter och det är sånna som går runt och besöker "ensamma" människor. 

För att kunna ha sin katt på sjukhus eller på ålderdomshem behöver man nog ingen certifiering då den bara ska vara trevlig och inte kunna agera på ett speciellt sätt.

Jag tror inte du behöver göra något mer än att kontakta de ställena du vill att katten ska jobba på och varken du eller katten behöver någon sorts certifiering för de ändamålen du är ute efter.

Daenerys
7/18/18, 7:36 PM
#8

Kom ihåg att många i dagens samhälle dessvärre är allergiska mot katter så om man ska ta med dem till ett så allmänt men stängt plats som sjukhus eller äldreboende borde man se till så personalen frågar om någon eller deras nära anhöriga som besöker är allergiska mot katter och för säkerhetsskull se till så de har anitihistamin tabletter på plats, alternativt ta med det. Speciellt på sjukhus och bland äldre som är ganska svaga kan ett allergianfall sluta ganska illa.

MonicaLagerquist
7/18/18, 7:45 PM
#9

#8 på det boendet som min svärmor flyttar till på måndag finns det minst en katt och en vårdhund och vår hund är välkommen när det passar för oss. Som ett keldjur och någon att prata med och om.

Stolt ägare till fem La permer

Daenerys
7/18/18, 10:11 PM
#10

#9 Grattis! Hade du velat att det fanns det om din svärmor var allergisk mot katter/hundar?

MonicaLagerquist
7/19/18, 7:46 AM
#11

#10      Ja det hade jag.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
7/20/18, 10:24 AM
#12

#11😃😉 Ha, ha, svärmor!…🤐


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Kajsas matte
7/25/18, 8:35 PM
#13

Jag tycker att du ska ta kontakt med ett äldreboende som ligger nära dig, och fråga vilka krav de har på ett terapidjur. Jag går på akvarellkurs i ett äldreboende och där finns tre hundar som tillhör personal och en katt som bara har flyttat in, och det går alldeles utmärkt och är tydligen populärt.

Annons:
MonicaLagerquist
7/25/18, 8:44 PM
#14

Idag har vår hund varit och hälsat på svärmor på boendet. Det var väldigt uppskattat av både personal och boende. Vi höll knappt på att få hunden med oss hem.

Stolt ägare till fem La permer

yarstrand@hotmail.com
9/29/18, 3:54 PM
#15

Hejsan! Min kompis dotter fick en förfrågan om att få köpa en kattunge från den katt som varit hos äldreboendet. Tyvärr är det alldeles för mycket regler kring detta. Jag föreslår att kolla upp ställen där djur är tillåtet. Hälsningar Yvonne

Upp till toppen
Annons: