Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4026 ggr
new2ragdoll
2018-07-15 19:55

FORL?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Vår Samuel, 4 år, har tandkött som börjar växa upp på två av underkäkens tänder. Skulle tro att ca hälften av de två tänderna är dold av det svullna tandköttet. Ilsket rött. Kan man misstänka FORL? Det röda upptäckte sköterskan i samband med vaccinationen och trodde inte att det var FORL. Dessutom är den övre tandradens tandkött lite röd, en lång röd strimma i den nedre delen av tandköttet. 

Tycker han har blivit mer nedstämd och lugn på sistone men kan inte riktigt avgöra om det beror på värmen eller annat. Äter dock som han brukar göra.

Pillar jag på de två tänderna, som alltså har tandkött som har vuxit på dem, med en örontops så rycker underkäken till, förmodligen en smärtreaktion. Reaktionen påminner om denna ;

https://www.youtube.com/watch?v=tGhqo3-k8-0

Bifogar ett par bilder som visar hur tandköttet börjar klättra uppåt på tanden.

Ser i princip likadant ut på andra sidan.

Annons:
annzoo
2018-07-15 21:35
#1

Det finns flera tandåkommor bästa är att boka in tandröntgen. Katten kan ha forl utan att man ser det genom enbart kolla i munnen. Börja med tandröntgen först

OberonsMatte
2018-07-15 23:33
#2

Ja, det finns anledning att misstänka Forl/TR, särskilt när katten visar att tanden gör ont när du vidrör den. Inte kul, och dyrt om man har "fel" försäkring, men det positiva är att det GÅR att åtgärda och att katten blir helt återställd efter behandling (om än några tänder fattigare).

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2018-07-16 12:29
#3

Tack för svar. Är riktigt orolig och arg på mig självt att jag inte tittat i hans mun emellanåt. Stackarn kanske har haft ont i flera månader. Ska höra med veterinären kommande dagarna. Är osäker på om de har röntgenmaskin dock. Agria täcker inte forl men det får kosta om det blir aktuellt med utdragning.

annzoo
2018-07-16 14:43
#4

#3 kolla om de kan göra tandröntgen för det är det enda som kan ge rätt diagnos. Blir det tal om dudragning av tänder så begär offert för då kan inte kostnaden skena iväg

new2ragdoll
2018-07-16 20:22
#5

#3  Ska försöka boka in ett besök och i samband med detta fråga om röntgen. Min uppfattning är att denna fristående klinik är billigare än de kedjor som togs över av riskkapitalister.

new2ragdoll
2018-07-18 11:02
#6

Har fått tid hos vet. nästa vecka. När jag visade veterinären bilder och beskrev symtombild, misstänkte hon FORL. Tydligen vanligt att sjukdomen angriper just de tänderna i nedre käken… :(

Röntgen ska göras och ser de TR, kommer han att opereras samma dag.

Annons:
new2ragdoll
2018-07-25 16:43
#7

Tyvärr var det TR/ FORL. Veterinären tog bort tre kronor. Förhoppningsvis tar det lång tid innan det uppstår på andra ställen. Kolla era katters tänder då och då.

Uppkatten
2018-07-25 17:13
#8

Det är besvärligt med TR/FORL, och inte alltid så lätt att upptäcka det "i tid". Mina båda tjejer är också drabbade, liksom så många andra katter. Önskar att man visste mer vad det handlar om + om man ev. kan förebygga o s v. Men sådan forskning kanske kommer. Men precis som du skriver så får man försöka vara observant och åtgärda det så snart man kan vart eftersom det upptäcks…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
2018-07-25 19:05
#9

#8 

Tråkigt att höra att dina tjejer drabbats… men de är välmående idag? 

Ja absolut. Man vet inget förrän det är för sent. Det kom som en stor shock. Han visade inget speciellt mer än att han ibland inte åt upp all (våt)mat vilket vi tolkade som att han ville ha en annan sort. Verkligen tur att det röda tandköttet upptäcktes iaf…

Enligt veterinären har förloppet troligtvis börjat några månader sedan. Endast kronorna var kvar på tre tänder - roten hade redan absorberats enligt röntgen.

Uppkatten
2018-07-25 22:02
#10

#9 Jadå, mina tjejer mår bra idag, även om den ena även har begynnande njursvikt. Men gissningsvis så kommer fler tänder att behöva åtgärdas med stigande ålder. På min ena tjej märktes absolut ingenting av TR/FORL utan det upptäcktes av en slump när hon kollades hos veterinär av annan anledning. På den andra katten anade jag att det kanske kunde vara samma sak (baserat på att hon gick ner något lite i vikt + betedde sig lite underligt ibland när hon åt, så jag bad veterinären kolla hennes mun när hon skulle vaccineras) men att det hade gått så långt att en tand redan hade ramlat ut hade jag absolut aldrig kunnat gissa (en erfarenhet som jag delar med många kattägare)! Det luriga med FORL är att katten kan ha väldigt ont av det, men visa väldigt lite…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

new2ragdoll
2018-07-26 19:27
#11

#10 Usch.. ja, när du beskriver de yttringar dina katter visade, visar det ju hur svårt det är för kattägare att ens koppla möjliga vaga symtom med TR. Katterna själva är ju så duktiga på att dölja smärta. Hade jag inte petat med örontops på de misstänkta tänderna hade kanske diagnosen aldrig ställts. Sköterskan som tittade i munnen i samband med vaccinationen trodde inte att det var TR/FORL. Men jag kunde inte sluta tänka på det och googlade bilder osv och tyckte att en del FORL stadier såg ganska lika ut de som Samuel hade. Det sägs ju att man aldrig ska försöka ställa diagnos över internet, men i vårt fall var det utan tvekan det bästa som kunde ha gjorts.

Ska iaf låta veterinären kolla tänderna lite extra när han ska vaccineras.

OberonsMatte
2018-07-26 19:50
#12

#11 Ja, jag har lärt mig mycket genom internet. Det gäller bara att vara källkritisk och inse att vissa symtom kan innebära väldigt olika olika diagnoser. Om det var en djurskötare som inte trodde att det var Forl/Tr, så  var den bedömningen egentligen inget att gå efter eftersom det inte ens var ett veterinärutlåtande. Idag när Forl/tr är en väldigt uppmärksammad diagnos var det anmärkningsvärt tycker jag att en sköterska vågade sig på en bedömning enbart genom att titta på tanden.

Veterinärerna på de kliniker jag går till brukar vara väldigt noga med att aldrig "tro" något utan alltid hänvisa till att det krävs provtagningar och mer ingående undersökningar för att ställa diagnos.  Känns onödigt och frustrerande ibland, men förmodligen är det för att det ÄR lätt hänt att diagnoser missas annars och det får ju inte hända när ägaren vänder sig till en veterinärklinik för att få en professionell bedömning.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2018-07-26 20:19
#13

#12 Jag är helt enig. I normala fall är jag emot diagnosticering över nätet (speciellt människor) men i en del fall tror jag definitivt att den samlade kunskapen på t ex forum är många gånger ett bra verktyg att ta hjälp av. Vi hade ändå tur då Samuels FORL symtom var såpass tydliga att det var relativt enkelt att fastslå att en stark misstanke fanns.

Jag ska kanske inte antyda att sköterskan var dålig eller så…Sköterskan kollade egentligen bara efter tandsten men påpekade också då att hans tandkött generellt var lite rödstrimmigt men sen upptäckte  just de där två tänderna som hade ilsket röda "klättrande tandkött".  Men hon trodde alltså inte att det var TR förmodligen baserat på vad hon har sett hos patienterna på kliniken.

Nej, jag ska inte nöja mig med att låta personal komma med ett utlåtande bara sådär. Det gäller inte heller bara sköterskor förresten… ett par år sedan misstänkte jag att Nelson kanske led av FORL då han ryckte till ibland med ansiktet när han åt sin torrmat.  Tyckte det såg ut som om han hade ont. Veterinären (en annan klinik) kikade på honom i ett par minuter, pillade på några tänder med en tandpetare och sa att han var okay. Hon tyckte inte att röntgen behövdes. Pris +800 kr.

Så det är så olika hur noggrann personalen är. Den klinik jag går till nu har en veterinär som tackålov tog min oro på allvar. 

Edit : Utdragning TR skadade tänder och tandsten, narkos mm gick allt som allt på drygt 4,100 kr.

Annons:
OberonsMatte
2018-07-26 21:23
#14

#13 Då kom du ändå undan reativt billigt! Mina 3 Forl- katters tandutdragningar kostade mer, och då krävde kliniken dessutom först ett särskilt besök för tandstensborttagning och mätning av tandfickor  för 1900.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2018-07-28 16:15
#15

#14 - Mätning av tandfickor gjordes nog inte på Samuel. Kanske är det relevant inför operation beroende på vem du frågar men det lät i vilket fall som helst väldigt dyrt att betala 1900kr för ett pre-op besök!

Min klinik utmanar de riskkapitalägda klinikerna i sin reklam så de försöker pressa priserna så mycket det går.

En liten notis - Samuel fick även antiinflammatorisk/smärtstillande medicin med hem, tyvärr blev hans avföring mörk/svart av den vilket tyder på magirritation/blödning så veterinären sa att han inte ska äta dessa mer. Än idag bajsar han lite mörkare bajs än vanligt. Kan heller knappt jama pg a slangen som suttit i halsen under operation, men för övrigt pigg och matglad (som vanligt). 

Första dagen kom han hem och bara låg och flämtade. Kanske värmen gjorde sitt också.

Ska hålla noga koll på honom. Post-op känns inte alls "lika lätt" som när det var när han kastrerades.

OberonsMatte
2018-07-28 19:24
#16

#15 Jag gick till den mindre klinik (Årstakliniken AB) som ligger inom gångavstånd från där jag bor, så även mindre kliniker kan vara dyra. Tvivlar dock inte på deras kompetens och tack vare det första besöket behövdes inget andra besök med  röntgen göras på min äldsta forl-katt den här gången eftersom inget tydde på fler angrepp.

För min Ragdoll som är en riktig torrfoder-junkie blev konvalescensen efter tandutdragning rena bantningskuren. Han fick knappt i sig något alls när bara mjukmat erbjöds, så för att han inte skulle bli sjuk av svält var jag tvungen att ge honom torrisar ändå till slut (vilket iofs ledde till att stygnen gick upp, men med antibiotika läkte det bra ändå tillslut).

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2018-07-29 06:29
#17

#16 Det kanske är svårt att jämföra och se hur diagnosen ställs och därmed avgöra vilken veterinär gör det mest korrekta jobbet. Men skönt ändå att rätt diagnos blev ställd på dina katter. Torrmat ville veterinären att Samuel skulle undvika i ett par dagar men tur är att han föredrar våtmat. Men han åt av torrfoder också… Svårt att ta bort torrmaten när den andra katten är en torrmats-junkie! Ska hålla extra koll på stygnen. Tack för alla tips. Så olika det kan vara med konvalescensen!

Upp till toppen
Annons: