Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1378 ggr
Aleya
7/15/18, 1:16 PM

Blöter ni era katter i värmen?

När jag skaffade min första katt för 12 år sedan så brukade jag blöta hans päls när det var varmt inne. Tog bara händerna och fuktade dom med vatten och strök. Och jag har fortsatt med detta när det är varmt inne och katterna verkar uppskatta detta. Så hur gör ni för att svalka era katter i denna värmen? Nu tänker jag främst innekatter

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
MonicaLagerquist
7/15/18, 1:17 PM
#1

Nej men jag lägger en våt handduk på golvet som katterna kan lägga sig på om de vill.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
7/15/18, 1:20 PM
#2

Nej för då hade hans päls varit full av Kattsand. Har en kylfilt eller vad det heter.

Aleya
7/15/18, 1:20 PM
#3

#1 det var ju också ett bra tips

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Uppkatten
7/15/18, 1:26 PM
#4

Jag mörklägger helt inomhus på dagarna, låter katterna ha tillgång till in-nätad balkong nattetid så de kan vara ute och svalka sig, har tre vattenskålar inomhus dagtid + en på balkongen, samt att katterna har tillgång till kyldyna (som de inte visat något intresse för så här långt).  Har också flera fläktar som kan sättas på vid behov. Dessutom har jag en akutplan: skulle någon av katterna bli allmänpåverkad i värmen så är min tanke att jag - redan i ett tidigt skede - packar katten i transportbur och tar med den ner i källaren på flerfamiljshuset där jag bor. I källaren är det alltid svalt och skönt här. Är det inte tillräckligt så är förstås nästa steg ett veterinärbesök. (Har hittills aldrig behövt omsätta den här "nödplanen" i praktiken).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Aleya
7/15/18, 1:33 PM
#5

#4 gud så klokt. Det var också ett bra tips

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
7/15/18, 1:43 PM
#6

Vi har en sådan där golvfläkt som vi flyttar runt där den behövs och katterna gillar att ligga i "blåsten"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Devya]
7/15/18, 2:35 PM
#7

Är det bara min katt som älskar värmen?? Även då det är 28 grader inomhus så går hon och ligger på vår varma digibox. Hon brukar även ligga och sola fast det är över 30 grader i solen. Då brukar jag fick emellan plocka bort henne därifrån då jag tycker att det måste väl ändå bli alltför varmt. Oo Min devon Rex är absolut en soldyrkare.

emeliiiiieee
7/15/18, 8:07 PM
#8

Brukar sätta ner Boss i badkaret med lite vatten så han får svalka tassarna iallafall. Ibland lägger han sig i vattnet med 😂 väldigt uppskattat. Funderar på att köpa en kylmatta som han kan ligga på så slipper han bli så blöt

kattöga
7/16/18, 12:41 AM
#9

Försökt med kall fuktig handduk (både att kyla av pälsen med den och att ha en liggandes på golvet), blöta händer som gosar m dem, men det har bara varit läskigt eller obehagligt.. Ser ju att de inte trivs m värmen, särskilt en av dem, men vet inte hur jag ska hjälpa dem… tack o lov är nätterna lite svalare på den inväntade verandan…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Dimocarpus
7/16/18, 5:32 PM
#10

Jag har korthåriga katter allihop. Varvad två av dem älskar sol. Jag drar ner gardinen i sovrummet, det är svalt på toaletten (inga fönster) och jag bjuder på hemmagjord isglass bestående av kattgodis eller våtfoder med vatten som jag fryser in. Sen har jag en luftrenare som gör att det blir svalare hemma, inte like effektivt som en fläkt men svalare är det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

OberonsMatte
7/16/18, 7:32 PM
#11

Eftersom det är extremt varmt nu blötte jag  ner ovansidan av katterna,  inte tassarna. Har även bordsfläkten på för att få cirkulation på luften. Stängde balkongdörren när solen gassade där.

Sajtvärd Katter iFokus

Bah
7/16/18, 7:59 PM
#12

#7 jag har också en Devon Rex som inte verkar lida av värmen. Om jag inte hade stängt balkongdörren (inglasad = bastu) så skulle han ha lagt sig där. Har alla persienner stängda, fläkten på samt testat att blöta pälsen lite med händerna men det uppskattades inte.

[Devya]
7/16/18, 10:27 PM
#13

#12 Jag försökte med en våt handduk idag men det uppskattades inte alls. 😂 Hon hatar att bli våt så hon är en typisk katt på det viset. Hon verkar dock inte lida av värmen. Får hon för mycket av solen så tar hon en paus och ligger i skuggan men det dröjer inte länge förrän hon vill ligga i solen igen. 😂

Annons:
VeilofElysium
7/18/18, 9:28 PM
#14

Vi har aircondition :)  Men innan vi hade dryckesfontän brukade Bilbo köra in hela huvudet under kranen både för att dricka och svalka sig själv.

Sweetsalad
7/19/18, 6:19 PM
#15

Min långhåriga kille var jag tvungen att duscha igår (33° ute D:). Han tyckte det va väldigt skönt och blev genast piggare. Jag har försökt att ha alla fönster fördragna och stängda under dagen men det blir riktigt varmt iaf. Men med golvfläkten i vardagsrummet så trivs han. Sedan har jag en sån där kylmatta som han brukar lägga sig på. Min andra korthåriga dam älskar värmen och ligger och sover på balkongen hela dagarna. Hon kommer endast in för att dricka ur vattenfontänen och för att äta och gå på lådan, eller när man tar fram kattgodiset ;) Betonggolvet är säkert svalt och skönt där ute :)

Upp till toppen
Annons: