Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 822 ggr
saimon
7/15/18, 1:12 PM

Normala portioner för katt

Hej min Ragdoll kille är nu snart 8 mån. Han har alltid varit mycket matglad. Äter allt. Tigger väldigt mycket. Han får nu en påse Mjau eller Bozita mjukmat . En på morgonen och en på kvällen. Under dagen delar jag upp 1 dl torrfoder Appetitt sterilised. (Han hade nog ätit dubbelt om han fått. Han är kastrerad för 2 mån sedan. De tre sista veckorna har han gått upp 100 gr i veckan. Han väger nu 4,3 kg. Är det för mycket?? Många säger att det är bättre med enbart mjukmat. Men han älskar sina kulor!! Han har fått en halv påse mjukmat + en halv mush morg och kväll.. men blev lite hård i magen.. Därför övergått till enbart mjukmat.. hans får vatten i maten för han vill inte dricka. Är hans vikt ok tycker ni??

Annons:
MonicaLagerquist
7/15/18, 1:14 PM
#1

Det går inte att säga något om vikten.Den är bara en siffra. Känn på katten.Man ska kunna känna revbenen men katten ska inte vara för smal heller.

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
7/15/18, 1:28 PM
#2

Alla katter växer olika fort och har olika storlek, så därför är vikten i sig inte särskilt intressant. Som #1 säger så gäller det att känna på sin katt. Och ja, det stämmer att blötmat är bättre än torrfoder för katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

saimon
7/15/18, 2:51 PM
#3

Förstår att vikten inte är det viktigaste. Men jag har svårt att bedöma hullet. Vet inte hur pass man ska känna revbenen. Men vad säger ni om portionerna???

saimon
7/15/18, 2:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här ser han ut. Nyvaken😍

new2ragdoll
7/18/18, 11:14 AM
#5

Man ska rätt tydligt känna revbenen på sidorna. Känner du att det är en fettmatta i vägen och du måste kämpa lite för att känna revbenens struktur, då är han för fet. Vår ene katt är fet och det är inte lätt att banta en katt, så bra om du kan ta tag i ev. begynnande fetma tidigt.

Upp till toppen
Annons: