Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 943 ggr
gickan87
7/12/18, 12:19 PM

Slickande kattunge

För 5 dagar sedan hämtade jag hem en kattunge på 12 veckor och 2 dagar. Hon är helt underbar på alla vis, kelsjuk och busig och alldeles sådär perfekt. Men hon slickar på en, konstant nattetid. Kan hända även på dagen men då lite när hon är extremt kelsjuk. Hon sover i sängen hos mig, hon vet vart hon har mat, vatten och låda. Så fort vi krupit ner så börjar hon trampa, spinna och slicka. Hon slickar främst näsa, fingrar och haka men även övriga kroppsdelar kan få sig en omgång. Varför gör hon såhär? Hos uppfödaren så fick hon med sina 3 syskon ligga i sängen. Kan det vara dem hon saknar? Hon diade även lite nån gång ibland hos sin mamma när vi hämtade henne. Hur får jag henne att sluta? Min näsa är alldeles röd och sårig efter detta frenetiska slickande :(

MVH Erika :)

Annons:
Tyst
7/12/18, 1:06 PM
#1

Om jag får spekulera så tror jag att det kan vara så att just denna individ togs från mamman lite för tidigt. Speciellt om den fortfarande diade hos sin mamma.
Hon diar alltså på dig tror jag. Kanske för att hon är lite stressad/ledsen och inte riktigt redo för miljöombytet.
Att dia är ju väldigt lugnande för kattungen.

Jag hade varit glad att kattungen kom till mig för att stressa av så att säga, men inte lagt så mycket vikt vid att få henne att sluta. Förstår dock att det kan bli jobbigt för dig. Jag hade testat att skaffa någonting annat hon kan slicka och snutta på i stället, du får vara lite uppfinningsrik. Vet att det finns några gummiaktiga maskliknande leksaker för kattungar - de kanske funkar? Sedan hade jag låtit henne vara nära och gosa på natten men om hon började slicka konsekvent satt föremålet emellan, då kan hon slicka på den och samtidigt vara nära dig.

Är kattungen från en seriös uppfödare eller från seriös säljare med mycket kunskap brukar de alltid vara bra med att svara om man har funderingar. Kanske kan hen hjälpa dig med tips/tricks?

annzoo
7/12/18, 2:41 PM
#2

Även om kattungen var 12 v kan den vara för ung för att lämna mamman. Vissa behöver mer tid. Men de låter som den var yngre än 12 veckor vid köpet. Hur mkt väger kattungen nu? Vad gör katten om du lyfter ner katten en bit ner till din mage så kan ju hon stampa där men har ingen möjlighet att slicka dig i ansiktet.

19Mikaela93
7/12/18, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en kattunge som också håller på och trampar, tuttar och slickar på mig. Hon är född här hos mig och bor med sin mamma och syster här..men dom bryr hon sig inte märkvärt i utan hennes liv har kretsat kring mig sedan hon lärde sig gå! Hon har sen hon varit liten följt efter mig och alltid ska vara så nära det går, hon är 11månader nu och verkar inte ha några planer på att sluta! Har också funderat på varför?? När jag tycker det räcker med att hon slickar mig på näsan och på läpparna så brukar jag sätta upp handen och sedan flytta på henne och klia henne under hakan eller på magen som hon tycker är mysigt och då ligger hon snällt bredvid mig och myser :) Krävdes lite tålamod och tid för att få henne att acceptera det här men nu har jag inga problem.

gickan87
7/12/18, 10:57 PM
#4

#1 Tack, ska höra med katthemmet hon kommer ifrån :)

MVH Erika :)

gickan87
7/12/18, 11:00 PM
#5

#2 Hon vägde vid hämtningen 1.250 gram. Idag 1.540 gram.

Hon är född 13 april och hämtades 8 Juli, så 12 veckor och 2 dagar när hon hämtades.

Lyfter jag ner henne till magen så kommer hon snart upp till ansiktet igen. Dock har jag upptäckt att hon blir lugn om hon får ligga under täcket en stund. Kanske är det värmen från syskonhögen hon saknar?

MVH Erika :)

gickan87
7/12/18, 11:02 PM
#6

#3 Jag kanske borde ta det som att hon gillar mig lite extra eftersom det är mest mig hon slickar och trampar på? Känner mig lite lugnare nu, trodde att det var något fel på henne.

MVH Erika :)

Annons:
19Mikaela93
7/12/18, 11:06 PM
#7

#6 Det kan vara så att dom nästan ser oss som sina mammor eller liknande, vem vet?? Tror iallafall inte att du behöver vara orolig :)

Vixxen
7/13/18, 2:42 AM
#8

Vet inte, men tror lite att detta med att de skulle vara tagna för tidigt från sin mamma är en myt… Har nämligen en katt som är en fullständig snuttare och mjölktrampare. Katten är nu flera år gammal. Den är född och uppväxt hos oss och har alltså levt hela sitt liv med sin mamma.

Upp till toppen
Annons: