Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1181 ggr
vallhund
2018-07-11 19:07

Övergivna katter.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-11 19:08
#1

😭

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
2018-07-11 23:33
#2

Läser man artikeln finns det dock en del frågetecken tycker jag. Bilen hade t.ex. körts dit av en bärgare och stått på skroten i ett dygn innan katterna upptäcktes.

Katterna satt i burar och rutorna var något nerdragna.

Då kan man ju undra varför och på vems begäran bilen kördes iväg till skroten..? Jag tvivlar faktiskt på att ägaren hade vetskap om detta. Den som vill dumpa sina katter gör det väl knappast i sin egen bil och ser till att en bärgare transporterar iväg bilen med katterna fullt synliga i burar? Bärgaren hade ju bara behövt kasta ett öga in i bilen för att förstå att det fanns katter där.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2018-07-12 08:46
#3

Polisutredning pågår så vi får väl se vad de kommer fram till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tyst
2018-07-12 08:59
#4

Hemskt.

Jag höll på att få en hjärtattack senast förra onsdagen när jag cyklade hem och såg en stängd flyttlåda vid vägen med texten Snälla ta hand om oss matte orkar inte mer!
Har nog aldrig tvärstannat cykeln och vänt så fort. Var beredd på det absolut värsta när jag försiktigt öppnade lådan - och så var det bara krukväxter i. 😡

OberonsMatte
2018-07-12 11:32
#5

#3 Jag tror inte att vi kommer få se någon uppföljande artikel om det här fallet. Bilägaren är redan dömd av folket och där stannar det. Eftersom han är anonym är det ingen större personlig skada skedd, men ändå.. Tycker det är förjäkligt när tidningar publicerar nyheter där de förmodligen fullt medvetet undanhåller vissa fakta för att göra nyheten smaskigare och händelsen värre än den förmodligen är.

Det händer tillräckligt med hemska saker utan att man behöver hitta på dem.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2018-07-12 11:53
#6

#5 Det är inte min erfarenhet. Jag tycker ofta att det förekommer uppföljande artiklar just när det gäller ärenden där djur misshandlats/farit illa. T ex om det har blivit en dom i ärendet (vilket dock kan ta tid). Men vi får vänta och se. Sedan håller jag med dig om att man inte ska döma bilägaren innan man vet vad som har hänt. Men nog ser det skapligt illa ut med katter i en bil som körs till skroten och där katterna blir sittandes i 27 timmar (enligt uppgift) innan de upptäcks av en slump. Men vi vet ju inte varför bilen kördes till skroten. Kan ju ha varit en trafikolycka innan, med ägaren på sjukhus, även om det inte riktigt låter så i tidningsartiklarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
OberonsMatte
2018-07-12 12:27
#7

#6 Skulle det komma en uppföljande artikel som förklarar det faktiska händelseförloppet i det här fallet skulle jag bli oerhört förvånad.  Där katterna var sittande under längre tid (ett dygn) utan mat och vatten var på bilskroten.  Hur länge de dessförinnan befunnit sig i bilen och varför, står det ingenting om.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2018-07-12 12:55
#8

#7 Vi får hålla utkik och se.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ElisabethB
2018-09-15 23:45
#9

Det finns många "smaskigare nyheter" som det aldrig blir någon uppföljare på.. Jag har svårt att tro att någon som skulle vilja dumpa djur gör det i sin egen bil på en bilskrot. Om bilen blev hämtad utan att ägaren var där kan man tänka att personen som hämtade den borde ha tittat in för att se att allt var "normalt". Men alla är ofullkomliga och vi kan därför göra olika former av misstag. Exakt vad som hänt kommer vi nog inte få veta..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: