Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2967 ggr
Charlie17
2018-07-11 02:21

Katt åt (ev!) Öronpropp!

Hej.. Det är så att jag misstänker att min älskling fått i sig en öronpropp :( Han har lekt och tuggat på några förut men jag har alltid hittat dom och vart tugg märken. Men denna gång hittar jag inte en. (Brukar alltid gömma dom i lådan men nu hade jag tappat en under natten och inte hittat på den) Min son hade hittat den på morgonen och lagt den på handfatet. Men sen var den borta ( antingen har han tagit den och lagt undan den eller så har katten tagit den) Har letat någorlunda bra på golvet iaf. Jag var inte hemma vid tillfället men sambon har inte hört katten hosta eller betett sig annorlunda. Ätit mat och druckit vatten, jag själv har sett han kissa men inte bajsat.. det är bajs i kattkådan nu, men nu kan jag inte minnas om det är ett dygn eller två dygn som jag rensade lådan sist? (Ska tömma efter detta inlägg 👍) Men nu blir man ju sjukt orolig istället! Läst att öronproppar som katter svalt ibland inte överlever…. Hur "snabbt" kan det gå!? :( Jag har inte läst att någon katt bajsat ut öronpropp heller, läste att en hade kräkts upp den efter någon timma och blivit bättre. (Nu dricker han och äter igen 02:14, hoppas det är ett gott tecken) Någon som har erfarenhet utav denna sits? Sjukt orolig katt mamma :'(

Annons:
Maria
2018-07-11 08:57
#1

Min man sover med öronproppar och klagade på att några försvunnit tills vi märkte att vår ene katt spydde upp proppar. Alla propparna kom upp.

Jag tycker du ska rådgöra med veterinär.

Sedan undrar jag lite om det här med att tömma kattlådan. Låter du det verkligen gå två dygn innan du tömmer???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Charlie17
2018-07-11 13:03
#2

Hur lång tid skulle du säga att det tog innan katten spydde upp det själv? Jag har rådfråga veterinär och jag skulle avvakta, eftersom kräkmedel inte var aktuellt då det gott för lång tid sen han ev svalt, så är den nog i tarmen redan… "jobbiga väntan" Idag har han ätit och druckit vatten och sover som han brukar på dagen. Han har ännu inte bajsat sen jag tömde lådan 23:00 på kvällen till idag 11/7. Nä jag brukar tömma varje dag. Men just måndags kväll råkade jag somna med gossen.

Uppkatten
2018-07-11 13:10
#3

Se till att "mosa ut" bajset ordentligt när det kommer, så du verkligen ser om det kommer ut någon öronpropp. Svårt det där när katter äter främmande föremål, och dessvärre kan det ta flera dagar innan något kommer ut…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2018-07-11 13:22
#4

#2 Jag minns inte riktigt hur lång tid. Jag kollade igenom bajset första tiden i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena
2018-07-11 13:22
#5

Det som du ska vara observant på är om kissen börjar kräkas flera gånger utan att det kommer upp någon propp, katten får även förstoppning i det läget. Om proppen går vidare ut i tarmarna kan det bli tarmstopp vilket är ett livshotande tillstånd som kräver akut veterinärvård. Nu vet vi ju inte om han fått i sig proppen och om den i så fall gått vidare. Men håll järnkoll på kräkningar och resultaten i kattlådan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Charlie17
2018-07-11 18:12
#6

Uppdatering: Charlie har bajsat för ca 1 h sedan, och avföringen var i konsistensen krämig med några hårda klumpar. I avföringen hittade jag dock inte öronproppen, men jag fann spår av garn nystan, små små bitar ifrån en katt boll som jag hittade trasig imorse. För övrigt är han pigg och glad, äter och dricker vatten och springer och leker. Inga kräkningar. Börjar tro att öronproppen ramlat ner i handfatet och ner i avloppet 🤔 Har även badat honom nu, kanske är bra att han slickar i sig lite hår och kräks upp lite hårbollar , kanske följer en öronpropp med då? Övervakar honom hela tiden <3 än så länge är det ljust ut!

Annons:
Aleya
2018-07-11 19:27
#7

Även tråd och garn bör katter undvika att äta #6. Hoppas kisse får ut proppen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Charlie17
2018-07-11 20:24
#8

Aleya: Ja men såklart! Jag är ingen katt misshandlare! Olyckor händer. Och denna lilla garnboll var inget som var framme medvetet till katten, det var en boll som hade suttit på mitt vinter nattlinne som skulle föreställa snöbollar, denne hade visst lossnat och rullat under så jag inte har sett den, men katter ser mycket och är nyfikna. Min sambo har dålig koll och börjar nu fundera om han ändå i all hast har slängt öronproppen, eller så kan ju faktiskt min son ha tagit den ifrån handfatet och lagt den någon annanstans. Än så länge ser jag hopp om att katten inte fått i sig den. Fortfarande inga kräkningar, äter, dock skulle jag vilja att han bajsar igen innan jag går och lägger mig för att känna mig lite tryggare. Skulle uppskatta mer erfarenhet utav ägare som har katt som svalt något, och hur det gick!

Aleya
2018-07-11 20:43
#9

#8 det skrev jag aldrig att du var. Utan det var ett tips i all välmening då många inte tänker på att tråd och garn kan vara dåligt för katter Jag skulle ge katten gräs (den sorten som har en vass sida och en slät) skölja det och se om katten vill äta. Det kan framkalla kräkningar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Charlie17
2018-07-12 07:12
#10

Uppdatering 12/7, 2 dygn efter ev svalt öronpropp. 

Direkt när jag vaknade kollade jag om Charlie gått på toaletten och bajsat något, det hade han inte :'( Han möter upp mig nedanför trappen, men lägger sig på sidan, jag ser att han är trött , precis som när han nyss vaknat. När jag klappar honom purrar han och reser sig och går med mig ut i köket. Han sätter sig som om han ska kräkas, men gör det inte, han brukar sällan sitta så.. Jag ger honom ny mat och vatten, han går fram och äter, nästan hets äter, han brukar äta fort ibland och då brukar han kräkas (vet inte om det är hans sätt att få igång kräkning?) men inget.

Jag kände på magen och tyckte den var något uppblåst och lite spänd. Jag tog Aleyas tips och gick ut och hämtade 2 grästrån och sköljde av dom, han tuggade i sig dom, fick en liten uppstötningsreflex men inget som kom upp eller ut. 

Jag följde honom med upp till kattlådan och han gick in för åtminstone kissa.  . Innan jag for till jobbet försökte jag massera hans mage lite granna, inget som uppskattades, men han gillar inte riktigt att man är på magen för mycket för övrigt heller. Så Charlie har då inte bajsat sedan 17 tiden igår den 11/7, vilket för mig är ovanligt! Brukar jämt vara kottar i lådan varje morgon..

Jag ska ringa Vet så snart dom är tillgängliga, prövade jourtelefonen till Anicura i Falun men kom inte fram…

Usch nu börjar jag bli sjukt orolig igen !

Tyst
2018-07-12 09:11
#11

Jag tycker det är bra att du ringer vet idag, det låter som min katts tidiga symptom - du har ju läst i min tråd. Men för att lugna dig så är min katt mycket piggare nu, och jag hade väl egentligen inte behövt oroa mig så mycket som jag gjorde. 
Jag var ju inne tre gånger med min kisse, och alla veterinärer sa hela tiden att så länge katten kissade och inte var jättepåverkad var det inte jättefarligt akut.
Men jag rekommenderar verkligen att fixa tid eller åka in så att de kan röntga och se om det är något i magen eller tarmarna samt känna igenom honom.

Skickar massa styrkekramar, andas! Jag tror att en anledning till att min katt betedde sig väldigt märkligt ett tag var att jag var så himla orolig att det smittade av sig. Jag håller tummar och tår för din katt! 🤗

Charlie17
2018-07-12 09:34
#12

Pratade med Vet och hon sa att det var bra att han kissade iaf, och att han ännu inte bajsat var inte så konstigt. Hennes katt brukar bajsa 1 gång om dagen. Det var också bra att han ville äta på morgonen och att han inte kräks ser hon som ett gott tecken, då är det inget som irriterar magen på nå vis, Sambon hade inte heller hört eler sett honom kräkas under dagen 10/7. Så IS i magen och bajsar han inte alls på denna dag är det dags att åka in.

Uppkatten
2018-07-12 10:02
#13

Hur ofta katter bajsar är väldigt individuellt. En gång per dygn är vanligast bland katterna här hemma. På katthemmet brukar vi acceptera två dygn utan bajs, därefter blir det till att fundera på åtgärder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Charlie17
2018-07-12 14:33
#14

Uppdatering: Charlie har vart ute på en kort promenad, dock reste ragg mot minsta lilla, vilket är ovanligt, det har han inte gjort tidigare :S Sen så har han gått fram till matskålen 2 ggr men inte ätit något, inte heller gått på toaletten ännu :( 
Han sprang  ute på gården och jamar när man ropade på honom, sånt där litet glatt mjau som vi känner igen, Så kanske har ont eller så har han inte. . Asså fy att man bara kan spekulera och försöka avgöra symtomen.. :(

Tyst
2018-07-12 15:20
#15

#14  Jag vet hur det känns, jag väntar fortfarande på provsvaren och vet skall ringa mellan 15-17. Jag sitter på nålar just nu.

Har du hunnit ringa till veterinär? Iom att han betett sig onormalt, haft lite förändringar i avföringen och inte vill äta eller bajsa tror jag att det kan vara bra att åka in med honom. Om inte annat för att lugna sig själv. Eller ring bara in och förklara så kan de säga hur de tycker du skall göra i telefonen.

Har han någon favoritmat? testa att ge det och se om han äter, då menar jag superfavoriten.

Charlie17
2018-07-12 17:42
#16

Hej på er! Nu har Charlie äntligen bajsat och ut kom två delar utav öronproppen! Storleksmässigt så skulle jag påstå att det saknas ännu en liten bit, antingen missade jag den biten vid första avföringen igår kl 17 eller så kommer den komma ut nästa vända. Efteråt blev han mer sig själv igen, pratig, glad och lättsam och vill äta 🙏 Öronpropparna var ju tack och lov väldigt mjuka utav sig. Tack för ert råd och stöttning 💗

Maria
2018-07-12 17:44
#17

#16 Så härligt.

Vi visste också att det försvunnit fyra proppar så det var bara att räkna. Numera så har min man propparna i en säker låda😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
2018-07-12 19:53
#18

#16 Puh, så skönt! 😃

[[eskils_]]
2018-07-12 21:37
#19

#16 Så skönt att det löste sig! 🙂

Upp till toppen
Annons: