Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3459 ggr
powerade
2018-07-10 18:18

Trasigt korsband

Hej. Min katt har varit till veterinären där dom konstaterade att vänsterkorsband bak är trasigt. Har ni varit med om denna skada och vad blev åtgärderna? Till mig sa han att i väldigt många fall så reparerar katten sig själv inom 6månader. Har ni varit med om det? Vet ni varför eran katt fick trasigt korsband?

Annons:
Tyst
2018-07-11 16:56
#1

Nu har jag inte haft en katt med det men en bekants katt råkade ut för det.
Är det trasigt eller av? Min bekanta fick metacam (smärtstillande), dietfoder för att hålla magen i trim, samt order om att katten skulle vara stilla så mycket som möjligt.

Fick du inga råd alls av veterinären? Inget metacam? Jag skulle ringa tillbaka och säga att jag inte riktigt förstod / inte fick tillräckligt med information och be om att få höra igen vad jag ska göra. 🙂

powerade
2018-07-11 19:10
#2

Jo vi fick utskrivet metacam om han sa att det är bra om hon är inne några dagar. Men enligt han skulle det vara AV. Att hon skulle vara bättre inom någon vecka men kanske inte helt ren i gången förns 6månader . Tänkte om någon har erfarenhet om detta. Och vill dela med sig.

Tyst
2018-07-11 20:03
#3

Aha, det min bekanta gjorde var att aktivera katten mentalt så mycket hon kunde med typ foderlabyrinter osv, byggde dem med toapappersrullar och annat fyndigt.
Aktiverade den fysiskt med en hand under en filt som den fick jaga efter, lungt och sansat - det gäller att kontrollera leken. I början tror jag att hon höll i katten så den bara fick leka med framtassarna, i början första veckan är det väl klokt att aktivera väldigt lugnt.

Katten fick även ett rum som var inrett så den slapp/inte kunde hoppa upp eller ner på så mycket, och en sån där kattlåda för kattungar med låga kanter. Och så en mysig mjuk säng. Där var den instängd tills hon såg att katten började bli bättre, och jag minns att hon spenderade nästan all sin tid där. Sov där och åt där etc för att göra katten sällskap i den tråkiga miljön.

powerade
2018-07-11 20:36
#4

Nu är det ju sjukt varmt och enligt vet kunde hon få gå ut. Så pappa släpper ju ut henne bör ju försvåra läkningen?:/

Honestyisdead
2018-07-11 20:46
#5

Ja jag hade hållt katten inomhus så läkningen går bra.

Tyst
2018-07-11 21:00
#6

Håller med #5, tycker hon ska vara inne tills hon fått en chans att läka lite.

Annons:
Tiktak697
2018-07-12 13:36
#7

Vart med om det och gått super bra de vill jag lugna dig med sen beror de på situation . Men för x antal årsedan opererade vi vår katt för trasigt korsband han är idag 14 och frisk och kry de säger katter klarar sod mycket bra med de de läker ihop av sig a jämnt när tråden bryts ner och blir en liten på lagring . Värn katt har ingen ens ett täcken på symptom av hälta han springer och har sig. Men de tog tid innan han blev ren dock opererade vi . Men en tog lite tig ve höll han inte så mycket det gick men sen så klarade han inte av att sitta inne så han fick gå ut ändå och ah är h an b 14 bättre fräschare än någonsin

Mvh Tiktak

powerade
2018-07-12 22:27
#8

#7 hur gammal var kisse när det hände? Vet ni vad som gjorde att skadan kom?

Uppkatten
2018-07-13 11:10
#9

Jag var med om något liknande för många, många år sedan, men vet inte om det var just korsbandet som gick av, skulle inte tro det. Jag hade häst på den tiden, och var väldigt engagerad i en hemlös katt som tagit sin tillflykt till stallet under en svår snöstorm. Han blev kvar där, och en dag när han kom skyndande mot mig för att få mat så hängde ena bakbenet inte alls med. Vi trodde att han brutit benet, och jag blev förtvivlad, för det var tveksamt om vi skulle kunna skramla ihop pengar nog att hjälpa honom. Själv var jag ung och studerade, hade både en ponny och två egna katter som jag hade det ekonomiska ansvaret för. Men min stallkompis ringde runt och hittade en duktig veterinär som hade en liten mottagning hemma hos sig med humana priser. Han konstaterade att en sena i kattens bakben var av, men sade att den här typen av skador brukade kunna läka av sig självt på katter. Dock fick vi räkna med att senan kanske inte skulle klara av att "förkorta sig/anpassa sig" helt, utan att katten kunde komma att få en livslång hälta på bakbenet. Men det var  helt OK att katten bodde kvar i stallet, och vi fick ingen medicin eller något (på den här tiden smärtlindrade man nog generellt mindre än i dag har jag en känsla av). Jag minns hur jag tapetserade stallet med information om katten och kattens skada, så att ingen annan orolig hästägare skulle ta katten till veterinär med risk för avlivning… Katten tog sig med lätthet upp på höloftet och ner igen. Han brukade sova där uppe. Verkade obekymrad över sin skada. Och skadan läkte långt mycket fortare än vad veterinären hade sagt. Jag minns inte antalet veckor, men katten blev helt återställd och fick inte en antydan till hälta på sikt. Om någon undrar så blev katten så småningom kastrerad, och fick ytterligare en tid senare ett "för-alltid-hem" hos en granne som flyttade in. Det var en underbar kattpojke som jag tyckte väldigt mycket om, och som gick från att vara rädd och stressad till att följa mig som en skugga i stallet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tiktak697
2018-07-15 20:39
#10

7-8 var han så inte jätte ung men vi har ingen aning varför han kon haltandes hem åkte in omgående och opererades och är idag som vanligt fräschare än någonsin. Veterinären misstänker fastnat i något eller bråkat våldsammt eftersom han är lite bråkmakare .

Mvh Tiktak

powerade
2018-07-15 23:06
#11

Nu äter hon ju metacam i några dagar till. Just nu kan man bara ana en rörelse störning. Som tur är är det ju rätt varmt så hon är inte så mycket i farten men ligger gärna ute i gräset och myser.

Upp till toppen
Annons: