Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1227 ggr
Tyst
2018-07-10 09:08

Katt spyr och får sedan inte luft.

Ska börja med att säga att vi har varit hos vet på snabb koll och allt såg bra ut. Skall även säga att vi skall iväg till vet om två veckor för en lite noggrannare koll.

Katten är en kattunge som är 7 månader. Normalt väldigt pigg alert och matglad, sitter aldrig still och vill lägga sig i allt 😍
I förrgår morse spydde hon för första gången, det var rejält mycket, massor vätska och lite mat. Det var så det stänkte omkring henne. Problemet var att hon inte var klar när hon hade spytt utan stod och drog efter andan, andades genom munnen, i kanske 5 minuter efteråt. Efter det helt matt, ville bara ligga stilla, inte så kontaktsökande. Åt sedan på kvällen.
I går eftermiddag händer samma sak igen, men hon står sådär och drar efter andan genom munnen i kanske 10 minuter, nös sedan och det kom ut lite klar vätska ur näsan och efter det var hon bättre men andades fortfarande mycket genom munnen dock lugnare.
Tog henne till vet som tyvärr hade en galen dag med jättemycket väldigt sjuka patienter, vet palperade mage och tarmar, kollade slemhinnor, svalg, temp, hjärta etc. Vet tyckte hon såg bra ut men verkade oroad över att hon blev så pass allmänpåverkad. Hon kunde inte säga något säkert, men hon sa även att vissa katter blir rejält påverkade när de spyr och andra mycket mindre. Att vi skulle hålla stenkoll och komma in om  hon blev sämre samma natt, vi har nära till vet.
I morse spydde katten igen, extremt lite, utan att tappa luft efter utan blev snarare piggare och gladare efteråt. Hon har nu varit helt som vanligt sedan hon spydde i morse vid 4. Äter och dricker och går på toan helt vanligt.

Till saken hör att jag inte sett en katt bli så påverkad av att spy. Tidigare katt bara spydde och sen var det bra. Hur påverkas era katter av att spy? Någon som har en katt eller vet om någon katt som blir väldigt påverkad av det?
Jag hoppas vet inte hittar något konstigt utan att det "bara" är så att hon blir så. Kanske att det var så mycket vätska som kom upp att det liksom kom upp i näsan på henne?

MvH hönsmamman

Annons:
annzoo
2018-07-10 11:54
#1

Kan de varit ett grässtrå som fastnat i nosen? Jag vet en katt som tyvärr dog av det pga att katten fick svårt att andas. Händer det igen be veterinären kolla efter.

Tyst
2018-07-10 12:59
#2

#1 Som sagt vi har tid hos vet, och hon är ju helt normal nu sedan hon spydde klockan 4 i morse. Men jag fixade tid i alla fall för att kunna titta med röntgen och utesluta att det fastnat tråd, grässtrå, fluga, och vad nu en kattunge kan tänkas få i sig. 🙂

Jag undrar mest om det finns andra som har katter som blir väldigt påverkade av att kräkas, eftersom jag bara har erfarenhet av en katt som kräktes och sedan gick därifrån som om inget hänt.

Rafflan
2018-07-11 01:13
#3

Tänker spontant hjärtfel eller astma kanske, bra att ni bokat tid för att kolla upp det ordentligt :)

MonicaLagerquist
2018-07-11 08:21
#4

#3 Jag är också inne på ett ev hjärtfel.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-07-11 12:16
#5

Uppdatering innan vetkoll:
I går spydde hon ut en halvstor del av en leksak *suck* Jag har oroat mig för alla de värsta sakerna, och så var det det mest logiska. Anledningen till att jag inte gissat att hon ätit föremål var dels att jag inte sett att någon leksak saknat delar, och dels att hon ändå var halvpigg mellan och dessutom har ätit och druckit helt ok, även som sagt gått på toa ok. Även vet blev förvånad när jag berättade.
Så nu blir det röntgen för att försöka se om det finns något mer där inne. Vill även att vet kollar näsan eftersom hon hade sånt problem med andningen. 
Hon är piggare nu men har hulkat litegrann emellanåt, så kanske finns det något mer skoj där inne som behöver komma ut.

Matte kanske äntligen kan få sova i natt dårå… 😇 Inte sovit ordentligt sedan lördags.

Lena
2018-07-11 13:28
#6

Bra du fått en förklaring till vad det berodde på. Just främmande föremål kan ställa till det. Blir det tarmstopp blir kräkningarna väldigt intensiva och då är det bråttom till veterinären eftersom det är ett livshotande tillstånd. Frågan är nu om främmande föremål gått vidare till mag- och tarmkanalen? Det är då det blir riktigt kritiskt. Så du behöver ha en tid till veterinären snabbt nu. Och så var det väl även tänkt antar jag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Tyst
2018-07-11 16:43
#7

#6

Precis, vi är hemma nu och väntar på provsvaren (bor supernära vet). Blev så att vi tog blodprov för att kolla om hon har någon infektion (iom att något bråkar i näsan) och röntgade både magen och lungorna (lungorna ifall att det är så att hon fått vatten i dem - även det eftersom hon fick svårt att andas efter kräkningarna)

Nu är jag nervös som attan och väntar på att vet ska ringa. Katten är supertrött och sover, själv känner jag att jag nog somnar om jag så mycket som stänger ögonen.

Hoppas hoppas på att allt ser ok ut och att nysandet och fnysandet inte heller är något / inte är något komplicerat.

MonicaLagerquist
2018-07-11 17:46
#8

Håller tummarna.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
2018-07-11 20:09
#9

Måste fråga för jag oroar ihjäl mig. Brukar de ringa om provsvar så fort de ser om något är onormalt?

Min veterinär ringde aldrig idag, så jag gjorde en"fuling" och ringde till akutnumret och frågade. De sa bara att hon hunnit slutat, och att hon skulle ringa imorgon.
De ringer väl ändå om något är jättetokigt? De kan väl inte bara släppa det om de ser något brådskande?
Vill helst inte ringa tillbaka till akutnumret, jag vet att de har alldeles för mycket patienter i kväll och i natt och vill inte vara i vägen om det är någon som vill ringa akut. Får ju värsta dåliga samvetet.

MonicaLagerquist
2018-07-11 20:18
#10

#9 Hittar de något alarerande ringer de direkt. Ta ett djupt andetag och invänta morgondagen.

Stolt ägare till fem La permer

Charlie17
2018-07-11 20:34
#11

Hej! Jag har en katt på snart 1 år, är orolig att han ev svalt en öronpropp, isåfall skall detta ha skett igår den 10/7 någon gång på FM. Men han har inte kräkts alls, inga hulkningar, äter, dricker, leker och är allmänt pigg. Han har bajsat, dock en gång och då var det krämigt och partvis hårt. Det verkar som att din kisse kräktes ganska snart efter den svalt leksaken, det får mig att hoppas och tro att min kisse inte alls fått i sig öronproppar 🤔🙏

Tyst
2018-07-11 20:55
#12

#10 Tack så mycket. Ibland blir det lite för mycket så det bara surrar i hjärnan och man kan inte tänka klart alls. Speciellt när man bara sovit 3 timmar per dag i 5 dagar. 🙂

Tyst
2018-07-11 20:59
#13

#11 Mja, just den delen av leksaken hade varit borta i en månad. Dock betyder ju inte det att hon svalde den för en månad sedan så klart.

Hoppas verkligen det går bra för din katt! Vi kan ju hålla tummarna för varandra 😃

Annons:
OberonsMatte
2018-07-11 23:48
#14

Kanske gör din katt bara som min Oberon?  Oberon är 10 år och vet inte hur man gör när man kräks, så han får panik och lyfter upp huvudet så att det sprutar genom både nos och mun. Eftersom han får kräks både i halsen och i nosen blir det väldigt obehagigt för honom och han fnyser, nyser, hostar och har sig i en lång stund efteråt med kräks och slem och dreggel hängande, halvöppen mun och ögon som små springor, så han ser verkligen dödssjuk ut då. Som tur är kräks han väldigt sällan, men nu på sommaren när han äter gräs blir det ju en del…

Sajtvärd Katter iFokus

Tyst
2018-07-12 08:48
#15

#14 Konstigt att säga så kanske men vad skönt att höra att det kanske kan vara så att hon bara är kass på att kräkas. Inget kul för katten så klart men då kan man i alla fall lugnas av att veta att det inte är katastrof när sådant händer. Min katt gör precis som din och tittar liksom uppåt och kräks. 
Är så van vid andra katten som var expert och aldrig någonsin var särskilt brydd efteråt och aldrig heller fick spya på sig. Den här är ju neddränkt och backar runt i sin egen spya och har sig.

OberonsMatte
2018-07-12 19:55
#16

#15 Ja, jag trodde att min Oberon var unik tills jag läste om din katt. När jag märker att han kommer kräkas brukar jag försöka hjälpa till att hålla huvudet nedåt., då går det lite bättre, men det är fortfarande katastrof och han får kräks både i ansiktet och i kragen.  Mina andra katter är helt obekymrade efter en vanlig gräs- eller hårbollskräkning och de får aldrig nånting på sig heller.

Sajtvärd Katter iFokus

Tyst
2018-07-13 14:15
#17

Äntligen kan jag slappna av! Positivt besked från veterinären, och det 30 minuter kvar innan semestern 😃
Blodprov normala, sänkan något pyttelite högre än normalt - det kan bero på att katten var stressad, inte hade fastat ordentligt eller att magen helt enkelt var i uppror efter att ha haft den där grejen i magen ett tag.
Röntgen på lungorna var superfina, magen likaså. Ett litet ludd i tarmen som hon trodde var helt vanlig avföring.
Angående andningen sade hon att precis som #14 sade finns det katter som är urdåliga på att kräkas, antingen hade hon fått upp lite vatten och slem i näshålan, eller så tyckte hon det var extremt obehagligt att kräkas och blev jättestressad. Men jag skulle ändå hålla koll på andningen, speciellt när hon blir äldre ifall att det är astma.

Puh. Här skall firas! och sovas, jättemycket sovas.

Upp till toppen
Annons: