Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1179 ggr
rollindynamite
7/10/18, 8:03 AM

Katt kissar på dörrlister

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas på att någon sitter på tips att få katten sluta kissa på dörrlisterna! Han höll förut även på i vardagsrummet på parketten men detta upphörde efter jag köpte en Feeliway att sätta i kontaktuttaget. MEN då kissar han fortfarande på golvlisten till ytterdörren samt till badrummet. Behandlar flera gånger dagligen med urinoff och även med ytdesinfektion men de går ett par timmar emellan så är han där igen. Det är markeringskiss och inga mängder. Han kissar alltså även i lådan. Lite svårt att ställa någonting på dörrlisterna för att han ska sluta. Lägenheten är dessutom helt nyrenoverad sedan vi flytta in så för att inte bli för betalningsskyldig vore det bra om han sluta då listen runt badrummet redan är förstörd av allt torkande. Kan inte hitta problemet, det sker oavsett om vi är hemma eller inte och lådan är alltid ren, provat alla sorters sand. Kisset går antstligen under listen vilket gör det svårt att få bort lukten.. SNÄLLA hjälp *förtvivlad*

Annons:
Belzebubble
7/10/18, 8:15 AM
#1

Är katten kastrerad?

Dioramabyggare
7/10/18, 8:17 AM
#2

#0: Brukar du gå ut med katten? Hur ofta och hur regelbundet i så fall? Våran katt kissade också innanför dörren, för att visa att hon ville gå ut.

rollindynamite
7/10/18, 8:21 AM
#3

Katten är kastrerad, men enda skillnaden som blev av de var lukten på urinen som avtog. Jag går sällan ut med Katten, men han går om dagarna jag är hemma ut på balkongen och hoppar ner på garaget nedanför och strosa omkring på garagetaket, så om de va balkongdörren hade jag förstått honom.

Tyst
7/10/18, 8:51 AM
#4

Kontakta veterinär så du kan kolla upp honom ifall att något är fel och det inte är beteenderelaterat. Är det beteenderelaterat måste du leka detektiv.

Här är några första grejer jag hade testat först:
- Det kan vara så att lukten sitter hårt i listerna och han tror att det är där han ska kissa. Prova att tvätta med virkon kanske? Något superstarkt som verkligen får bort lukten. Får du inte bort lukten ordentlig kanske du till och med måste byta listerna.
- Försök komma på om det är protestkissar och vad han då protestkissar om
- Rengör lådan oftare och använd klorin när du rengör den (typ 95% av alla katter jag träffat tycker att klorin = kissplats. Det måste lukta lika eller något)
- Börja lådträna igen, dvs håll hökögon på honom när du kan, och när du ser att han tänker kissa flytta till lådan och beröm när/om han kissar då.

Belzebubble
7/10/18, 8:53 AM
#5

#3 Då kissade han alltså där också innan kastreringen? Kan det vara så att det är inlärt, det är där man går och kissar?

rollindynamite
7/10/18, 9:01 AM
#6

Han kissade inte DÄR utan lite varstans i vår gamla lägenhet, dock när vi flytta till de helt nyrenoverade had han ett uppehåll på en månad, fanns ju noll lukter av andra djur osv. så jag tänkte yes vi kom ifrån allt nerpissat o börjar om! Trodde ja… Han reagerar på klorin genom att gno sig o greja (märkte detta när ja skura toan en gång) Har dock slutat med klorin pga det men ska prova o rengöra lådan med det.

Annons:
Tyst
7/10/18, 9:12 AM
#7

#6 Perfekt! När min kattunge glömde hur man gjorde när hon flyttade hem till mig tog jag lite klorin och vatten och hällde lite på sanden, ungefär som att någon redan hade kissat där. Då blev det lådan för hela slanten. Numera rengör jag alltid kattlådor med klorin.

annzoo
7/10/18, 11:50 AM
#8

Hur länge var han fertil innan kastreringen? Hur länge har han varit kastrat? Hur ser lådsituationen ut? Antal kattlådor, med eller utan huv, vilket strö använder ni i kattlådan? Hur ofta rengör ni kattlådan dvs mockar? Har han blivit undersökt av veterinären med tex urinprov för att utesluta stenar, uvi mm?

[[eskils_]]
7/10/18, 12:48 PM
#9

Ättika på dörrlisterna för att få bort lukten, och Klorin i kattlådan är vad jag skulle testa också. Har alltid lite Klorin och gnuggar in i botten på kattlådorna när jag bytt sand, för att locka dit dem igen och det funkar. 👍

Hoppas det löser sig!

ApanAnn
7/10/18, 4:01 PM
#10

Går det att ställa några lådor i närheten av där katten markerar för att ge den ett ok ställe att kissa där? Om beteendet ger sig då kan man minska antal lådor eller flytta dem gradvis till mer människovänliga ställen. Jag hade fyllt lägenheten med olika kattlådor hellre än att ha kissiga lister.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

rollindynamite
7/15/18, 9:28 AM
#11

kattlådan står precis innanför listen. så det är inte långt till lådan alls att ställa den utanför hade ställt till problem då vi har öppning till ett rum till där samt att det inte hade gått stänga dörrarna..

rollindynamite
7/15/18, 9:29 AM
#12

Han hade börjat skvätta när jag kastrera tyvärr. han var ca 10 månader och jag tog över honom när en släkting blev sjuk.

[[eskils_]]
7/15/18, 10:28 AM
#13

#0 "Han höll förut även på i vardagsrummet på parketten men detta upphörde efter jag köpte en Feeliway att sätta i kontaktuttaget."

Har du testat att sätta en Feliway även i eluttaget i hallen?

Har du testat att ha Klorin i botten i toalådan? Det luktar så starkt, så du behöver inte ha det ovanpå sanden, han lär känna lukten ändå.

Annons:
ApanAnn
7/15/18, 11:40 AM
#14

#11 du skriver hela tiden ”kattlådan”. Har katten bara en låda?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Herveaux
7/15/18, 12:26 PM
#15

Här kommer en vild gissning: Kan det stryka omkring katter på er tomt?
(Låter som att ni bor i hus?)
Vill minnas att jag såg i ett avsnitt av My Cat from Hell med Jackson Galaxy om en familj med liknande kiss(e)problem. Där vart deras katt stressad av närgångna katter och markerade då spec vid ytterdörren för att försöka hävda sitt revir mot ovälkomna katter. Minns inte om det hjälpte att ta ut katten i sele så han fick en chans att markera sitt revir (tomten runt huset) och då inte kände ett behov att markera vid ytterdörren. 
Kan ni ta ut er katt i sele?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

micki78
7/15/18, 12:28 PM
#16

Börja med att ställa för saker där så att han inte kommer åt att kissa där.

Förhoppningsvis kommer han efter ett tag att "glömma bort".

Det gäller då ochså att du försöker få bort all lukt, helst byta dörr faktiskt.

-Min katt jag hade förut kissade i min säng lite då och då,  det enda jag kunde göra för att han skulle sluta med det var att lägga dit massa saker så  att han inte kom åt att ens hoppa upp i sängen. Jag hade saker där i flera veckor och det fungerade. Han kissade aldrig mer i min säng efter det.

rollindynamite
7/16/18, 8:31 AM
#17

Jag har satt feeliway i rummet han kissar, de hälper inte. vi bor inte i en stor lägenhet, han har en låda ja, av den större sorten. Vi bor alltså inte i hus, vi bor i lägenhet på andra våning och det är listen utanför badrummet som blir lidande. Han har nu tagit steget ner från balkgongen o ut i de fria ett flertal gånger, trodde inte han skulle klara o komma upp men han fixar det.. kissar dock ändå flera gånger dagligen utanför toadörren.. och som sagt ett litet skvättande bara. Dottern har sitt rum intill oxå, där är dörren alltid stängd för hon har två marsvin. kanske e dom han markerar för? Visserligen kissade han innan dom flytta in, men då på andra platser.

[[eskils_]]
7/16/18, 12:00 PM
#18

Säkerligen är han osäker på sitt revir och markerar nu mot marsvinen. Ni kanske måste välja om ni vill ha katten eller marsvinen kvar.

Upp till toppen
Annons: