Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1319 ggr
Siggebus
2018-07-08 07:22

Stopp i "bajseriet".

Tror jag precis lyckades förhindra ett besök till veterinären så här en lördag 😛
Vaknade av att Milton jamade och sprang på lådan ett par gånger och jag bara: "NEJ! Inte igen!" 😢Jag trodde nämligen det var på "g" igen med urinproblemen han haft några ggr. Men när han satt och slickade sig där bak såg jag vad som var problemet - det satt en bajsklump fast där och analöppningen var väldigt utspärrad. Milton gick omkring och krystade och hade sig men fick inte ut det. Jag kollade i rumpan och den hade nog suttit där ett tag för den såg liksom torr ut. Försökte försiktigt massera ut det men det var absolut Milton inte med på! Skrek och försökte bita mig. 
Då hämtade jag en liten sprayflaska jag har med olivolja i och sprayade massor i rumpan på honom. Efter ett tag såg jag att bajsklumpen liksom höll på att röra sig inåt i analen igen och till slut såg man inte den och Milton blev lugnare. Efter ca 15 minuter gick han på lådan och fick först ut två rätt stora runda tollar och efter ytterliggare en tid gick han dit igen och det kom ut en lång och väldigt stor (i förhållande till hans lilla rumpa) korv!
 Nu är han helt lugn igen och sitter ute på sin älskade altan och kollar läget. 
 Uppenbarligen hade en av de där första runda tollarna stoppat upp det hela och jag funderar på om det möjligen har hänt något liknande tidigare? Jag har någon gång hittat en sådan rund tolle ute på golvet - som om den varit fast och sedan lossnat av sig själv när han sprungit omkring. 
Nu funderar jag förstås på om kan förhindra sådant här? Läste om att man kan prova med lite matolja i maten om de är förstoppade men hur mycket ger man då? Vill ju inte ha ska få diarré i stället. Något annat tips?
 Shit vad glad jag är att jag lyckades fixa det - olivoljan i rumpan var tydligen den rätta medicinen i det akuta läget men jag funderar ju på hur man kan förhindra det. Måste ha gjort ont! 😭

Annons:
Maria
2018-07-08 07:50
#1

Usch så jobbigt.

Man kan ge katter Microlax också. Det har min ene katt fått några gånger. Det är bra om han dricker också. Gör han inte det så kan man blanda lite vatten i hans mat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
2018-07-08 08:09
#2

Det låter som att din katt får torrfoder som mat? Eller Mush?  Ge honom Mjau eller Bozita blötfoder så fungerar tarmarna bättre. 
Våra tre katter blir hårda i  magen av Mush, därför får de dela på en tetra Mjau/Bozita blötmat varje dag (ibland lite mer) förutom Mush.

Om du ger katten extra fett, så är animaliskt fett bättre. Kycklingfett, ankfett (lyxigt… jag vet), fett från kycklingbitar osv. 

Jag provade med ister, och med kycklingfett en period, men katterna tyckte inte om det - inte heller när det var nerrört i maten heller.

Och som #1 skriver, ge extra vatten i (blöt-)maten också. I varje portion. Det brukar hjälpa till att hålla magen i trim.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
2018-07-08 08:14
#3

Jo han dricker rätt bra. Får blötmat med lite extra vatten i samt ett special torrfoder mot stressblåsa. 
Ska väl inte måla fan på väggen - kan ju vara tillfälligt men tror jag ska ge lite olja i maten också hädanefter. Glad att jag slapp fara iväg till veterinären och att han verkar helt lugn nu.

kattöga
2018-07-08 08:18
#4

Ja, det var skönt att det släppte för din katt! Hoppas det inte återkommer! 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
2018-07-08 09:05
#5

#2
Han får inte mycket torrfoder alls. Han har haft problem med stressblåsa ett par ggr så han äter Urinary stress pga av det. Jag har dock minskat ner det - veterinären ville han enbart ska äta det men jag provar att kombinera och inte ge så mycket av det.   När han åt enbart torrfodret så kissade han typ en gång per dygn . Han äter Mjau blötmat redan sedan han var liten och han får extra vatten i det. Han dricker även i sina skålar han har lite överallt.
Musch köper jag inte men han får ibland råa kycklinghjärtan eller mage eller lite färs.

annzoo
2018-07-08 12:35
#6

Vätska är ju a och o. Sätt ut vattenskålar och köp in en vattenfontän för att han ska dricka mer. Extra vatten i blötmaten. Är det veterinärfoder du ger så sa iaf veterinären till mig då min katt blev förstoppad att veterinärfoder kan ha en stoppande effekt. Vet dock inte om det är alla veterinärfoder veterinären menade men det kan iaf vara något att ha i tankarna.

Annons:
Siggebus
2018-07-08 14:48
#7

#6 Jag har alltid haft skålar på olika ställen och de dricker han ur. Köpte en fontän som han inte ser åt men blötmaten får han extra vatten i. Så allt det har jag haft sedan han var liten. Jag är övertugad om att vattnet inte var problemet då han dricker bra.

trollvilde
2018-07-08 17:10
#8

Att tillsätta massa vatten till blötmat har minimal effekt på avföringens konsistens. Vätskan tar njurarna hand om och katten kissar mer, vilket iofs inte är dåligt. Däremot kan man se över fetthalten i kosten som tidigare nämnts. Mer fett i kosten ger en "krämigare" och mjuk avföring vilket inte vätska klarar av. Moderna foder innehåller oftast för lite fett. Avsikten är väl för att hålla ner kalorierna men i stället har de har helt onödiga kolhydrater.

Siggebus
2018-07-08 17:26
#9

#8 Håller med. Jag har alltid gett vattentillskott i fodret eftersom han har haft problem med kisseriet. Men i detta läget tror jag också det är mer fett som behövs.

Pia-69
2018-07-08 18:10
#10

Tror jag läste här på iFokus nånstans att rå äggula är bra mot hård avföring! Rätta mig om jag tror fel! 😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Siggebus
2018-07-08 18:12
#11

#10
Ja det har nog faktiskt jag också läst någonstans! Får man kolla upp tror jag

Pia-69
2018-07-08 18:13
#12

#11 Här hittade jag en länk! barf.ifokus.se/discussions/5838464e8e0e7467e6002bba-forstoppningtrog-mage-gora-vad-forst


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2018-07-09 10:34
#13

Man kan ge laktulos till katter som har förstoppningsproblematik.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Siggebus
2018-07-09 18:37
#14

Tack för tipsen - tror jag börjar med att ge olja i maten och kanske någon äggula ibland. Förhoppningsvis var det bara en tillfällighet men det kan ju i alla fall inte skada med lite extra fett och en äggula 🙂

Uppkatten
2018-07-09 22:50
#15

Jag har hört att matolja absorberas i tunntarmen och därför så har den ingen effekt på förstoppning i "nedre" delen av tarmen….? Det är därför som man ger t ex lactulos istället. Förr gav man paraffinolja istället, eftersom den inte tas upp av tarmen, men man har gått ifrån paraffinolja allt mer av andra orsaker (den smakar inget i sig, och då får man ingen sväljreflex vilket kan leda till att katten får ner paraffinoljan i luftvägarna istället, med risk för kemisk lunginflammation. Vill man absolut ge paraffinolja ska den således ges i maten). Men vätska och lactulos är väl det som de flesta veterinärer rekommenderar idag, vad jag vet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Siggebus
2018-07-10 06:48
#16

 När den där runda stor klumpen kom ut av olivoljan jag sprutade i rumpan så kom ju resten lätt.
Men att ge olja i maten tror jag kan hjälpa att förhindra sådant här - att avföringen blir lite mer "medgörlig" så att säga innan det ska ut 😛
Absolut att man ska hjälpa till med t ex lactulos om det visar sig vara ett återkommande problem men det är ändå ett läkemedel med diverse ev biverkningar så jag provar först med något så harmlöst som lite mer fett i maten. Kan säga att jag är vääääldigt uppmärksam nu - kollar i rumpan varje dag ha ha  😃

trollvilde
2018-07-10 13:03
#17

Varför ska man ge vegetabilisk matolja till katter som nämnts i tråden? Det är animalisk fett som ges som mat. Fett spjälkas och det mesta resorberas i tunntarmen. En viss del av det åker dock vidare. Så gott som all västska resorberas i tjocktarmen och avföringen blir torrare och torrare under passagen och ju längre tid det tar desto torrare blir bajset. Hört att man kan ge 1/2 tsk messmör för som lösande men det har jag inte prövat själv. Bättre att ge "oljelavemang " till katten än Microlax. Olja är snällare mot slemhinnan i tarmen än Microlax som irriterar och kan svida ordentligt i kattbaken!

mjlee
2018-07-10 13:24
#18

När Nikita var hård i magen pga specialfoder fick jag råd från vet att ge henne lite laktulos. Kladda lite på tassarna så slickar katten bort det automatiskt. Fungerade dock inte med Nikita som föredrog att vara kladdig på tassarna. 🤔 Så jag använde en sån spruta man får när man ger medicin och sprutade in lite i munnen. Fungerade bra då.

Ary
2018-07-10 13:25
#19

Det finns fiberpreparat som man kan ge katter. Det som är som torrfoderkulor som de ger på katthemmet i nästa stad hittar jag inget namn på. Ska fråga när jag åker dit men det går långt emellan. Men googlar man så hittar man iaf ett par stycken.

Uppkatten
2018-07-10 13:42
#20

Att droppa lite olja på den klump som sitter fast kan man absolut göra, det har jag själv gjort på äldre katt som började få lite förstoppningsproblematik. Och absolut - händer det bara någon enstaka gång så kan man nöja sig med det. Men att börja mata katten med matolja låter inte som någon bra strategi i mina öron. Vet att "min" veterinär rekommenderade blötlagda psylliumfrön som jag sedan blandade i blötfodret och som katten glatt åt. Men det var ca 10 år sedan, så jag vet inte om det rådet fortfarande ges av veterinärer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
trollvilde
2018-07-10 15:18
#21

Kommentaren om att matolja tas upp i tunntarmen kom ju från dig med signaturen Uppkatten så vad avsåg du med det då?

Uppkatten
2018-07-10 15:32
#22

#21 Ja, precis, vad menar du?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

trollvilde
2018-07-10 15:48
#23

Jag har aldrig påstått att man ska ge katten matolja…..

Uppkatten
2018-07-10 16:17
#24

#23 Nej, det har jag inte påstått att du har gjort heller…? Nu får du nog läsa lite mer noga tror jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

trollvilde
2018-07-10 17:11
#25

Då är vi tydligen överens om att det inte är någon vits med att ge vegetabilisk olja i maten. Jag kommer dock att hävda att mer animaliskt fett i kosten hjälper mot en trög mage. Sedan verkar vi båda också vara inne på att olja hjälper som "glidmedel" i kattbaken!

Siggebus
2018-07-10 17:56
#26

Jag ger inte matolja längre utan faktiskt en liten klick riktigt smör som jag alltid har hemma pga att det är vad jag själv använder 🙂
Det får han en gång per dag. Sen OM det skulle hända igen så blir det olivoljan i rumpan igen. Han är som vanligt igen nu och har bajsat efter den incidenten och då studerade jag resultatet noga. 😃
En avlång lagom vätskad korv som inte på något sätt såg torr eller konstig ut. 
Kan ju ha varit ett olyckligt undantag.

Ary
2018-07-10 20:09
#27

#26 Saltfritt smör? Katter ska inte ha salt för njurarnas skull, de processar inte det något vidare.

Annons:
Siggebus
2018-07-11 05:27
#28

Självklart! Ger aldrig honom något som är saltat. 😊

Upp till toppen
Annons: