Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 935 ggr
saimon
2018-07-07 15:24

Älsklingen börjar plötsligt bita

Hjälp!! Min rag doll kille har plötsligt börjat anfalla mig. Han är 7,5 månader. Det är jag som ger mat och leker med honom varje dag. Kel och mys delar jag med min man. Plötsligen har han börjat att först slicka sen biter han försiktigt. Det övergår till hårda bett och sprätter med bakbenen. Aldrig klorna ute. Han går på både händer och ben. Jag har försökt avleda, ta bort honom i nacken. Till och med hållt en kudde imellan för att försvara mig. Jag är förtvivlad vet inte hur jag ska få bort beteendet.

Annons:
Alex&company
2018-07-07 15:27
#1

Ta bort handen så fort du ser att han tänker börja bita! Sen ska du hålla koll så att ingen besökare eller din man leker med honom med händerna, brottas, låter honom bita etc. Min katt blev helt tokig så fort hon såg mina händer ett tag och det visade sig att en familjemedlem lät henne bita i hans händer när de lekte. Det gick över som tur är när jag såg till att hon enbart lekte med leksaker och myste med mina händer :)

Tant Grön
2018-07-07 15:29
#2

Gör som kattmamman skulle gjort, fräs till.

saimon
2018-07-07 15:42
#3

Låter honom aldrig leka med händerna. Vår svärdotter gjorde det för några veckor sedan. Men jag förklarade varför hon inte fick göra så. Efter det har inte någon tillåtit händerna när de lekt med honom. Jag tar bort händerna då försöker han med armar eller ben😞. Leker mycket med honom och är ute och går i sele. Så han är inte oaktiverad. Vi är pensionärer så han är inte ensam många timmar. Det längsta vi lämnat honom är fyra timmar. Förtvivlad matte som hoppas detta är övergående. Är rädd att han ska anfalla. Barnbarnet som är fyra år.

Alex&company
2018-07-07 15:46
#4

#3 Säkert övergående då, han är ju inte vuxen ännu så han hinner lugna sig :)

Sjuttan
2018-07-07 15:48
#5

Jag har upplevt det som lek från kattens sida. Jag tog bort min hand och tog en lurvig skinntoffel eller en leksak typ nallebjörn gnuggade lätt mot magen på ungkatten om den vände upp magen, då fick den fajtas lite hårdhänt med leksak i stället utan att jag blev riven o biten. Katten höll fast leksaken med framtassarna och sparkade med baktassarna. Katten lekte på detta sätt en liten stund men blev aldrig aggressiv mot någon person. Jag tyckte det var ett bra sätt för ungkatt att avreagera sig o använda sina muskler.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

ApanAnn
2018-07-07 15:53
#6

Testa att slänga dit en stor leksak och gå därifrån. Då kan han leka kaninleken med leksaken och inte med dina kroppsdelar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
91Marran
2018-07-07 16:24
#7

Jag använder ett handgosedjur. Leker lite först och sen släpper jag den. Då lär den sig att den bara får leka när handdockan är på. Funkar med min brors katt.

Mvh
Mig

saimon
2018-07-07 16:37
#8

Tack för alla tips.👍🏻😃 Ska prova med en nalle eller mjukistoffel nästa gång

Honestyisdead
2018-07-07 20:07
#9

Se gill att han aldrig får chansen att bita. Avbryt direkt när han börjar slicka och ta en leksak.

MonicaLagerquist
2018-07-07 20:55
#10

Är katten kastrerad?

Stolt ägare till fem La permer

Uppkatten
2018-07-07 21:01
#11

Kanske skulle må bra av en kattkompis tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

saimon
2018-07-08 08:29
#12

Han är kastrerad.

Alex&company
2018-07-08 08:39
#13

#11 Vissa katter mår jättebra av en kompis men jag tror att man ska ha i åtanke att för många katter innebär det bara ett stressmoment. :)

Annons:
saimon
2018-07-10 10:04
#14

Jag tycker han har lugnat sig. Jag bryter direkt när han börjar smånafsa. Brukar sätta Ikeas mjuka pandau mellan oss om jag har den till hands när han börjar😉😉. När vi skaffade honom hade vi inga planer på två katter. Som sagt vi är pensionärer och har all tid i världen att aktivera honom. Så tack för alla tips😁 jag tror det kommer att fixa sig med tiden😀

Sjuttan
2018-07-10 13:39
#15

Börjar minnas den katt vi hade när jag var barn. När han var på bushumör o vi var utomhus, kunde han komma rusande, slå framtassarna om benet på en och sprätta lite med baktassarna. Lika plötsligt släppte han och rusade iväg. Ibland kunde han hänga kvar även om man skojade tillbaka och försökte ta steg och gå med katten runt benet. Innan "attacken" kunde han ligga o kika på en och "skruva med rumpan" innan han kom rusande. Detta var enbart lek och han skadade oss aldrig. Det förekom ibland att han fick ligga på rygg i dockvagnen med tassarna på täcket. Han fann sig i detta långa stunder innan hoppade ur dockvagnen. Han var mycket högt älskad i familjen.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: