Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1515 ggr
klotterplank
7/2/18, 11:59 PM

Resa långt med katt?

Jag kommer flytta hemifrån i höst och jag har alltid levt med katter så jag kommer känna en stor tomhet om jag inte skaffar katt i min nya lägenhet. det enda problemet jag ser är dock att jag har väldigt lång resväg hem till mina föräldrar osv.Med lång resväg menar jag minst 4h tåg och ca 10h båt (med hytt) 

Min fråga är då om man kan lära en katt att resa och sitta i bur, vara lugn samt gå sansad i sele under långa resor? kan man använda feromoner i början? Hur gör man med kattlåda osv för känns lite otympligt att släpa runt en kattlåda och en låda sand på resan..? mat/vatten?

Behöver alla möjliga tips, allt man måste tänka på!  är lämpligt för en katt att åka så långt?

Annons:
Cosmonautens
7/3/18, 9:11 AM
#1

Har ingenaning och det är lämpligt för katten men om du beslutar dig för att göra det så kan man börja med åksjuktabletter i början, ge inte mat eller vatten innan då katten kan bli kissnödig/bajsnödig under resan. Sen när du kommer fram kan du ge blötmat så han får i sig vätska… Går katten i koppel? Då kan du kanske kan före du kliver på båten rasta honom, när du kliver av båten osv. Och om han inte är van med sele är det bra att börja vänja honom redan nu.

Pia-69
7/3/18, 9:29 AM
#2

#1 Vatten måste en katt ha om resan tar 14 timmar!! ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tyst
7/3/18, 9:35 AM
#3

Jag är rätt säker på att katter absolut kan klara av det även om jag tycker att 4h buss är lite i det längsta laget eftersom det blir svårt att fixa toalettbehovet. Jag hade försökt dela upp bussresan i två i så fall så katten kan sträcka på benen och gå på toan vid ett tillfälle. Båtresan hade jag varit mindre orolig för om man har egen hytt och kan ha katten i hytten. Blir ju som en gungigare mindre lägenhet.
Sedan kan det ju bli rätt jobbigt att släpa på låda, Kattsand, mat, kattbur, och egna grejer. 

Nyckeln till att lyckas tror jag är
Träning träning träning och att man långsamt vänjer katten vid det man vill  att den skall klara. 
Katten själv måste ha en personlighet som passar äventyret. (Jag skulle satsa på en katt som är glad, social, framåt, trygg och som trivs med att vara still mycket)
Att du själv har ett riktigt bra band med katten, den litar på dig hundra procent och att du kan läsa katten bra för att se till att ge den allt den hintar om för att göra resan så smärtfri som möjligt.

Själv hade jag inte gjort det. Hade inte tyckt att det var värt det, om det inte var så att det hände 1-2 gånger om året och att man var iväg tillräckligt lång tid för att rättfärdiga att man inte lämnar in på katthem/hittar någon som kan ta katte en kortare tid.

Belzebubble
7/3/18, 11:47 AM
#4

Min katt började resa med oss när han har 4 månader. Då var det 6 timmar med tåg, med en timmes paus på stationen i Göteborg. Han satt i transportburen eller i knäet med sele på. Han blev van vid det och klarade resorna bra. Kan tänka mig att hytt på en båt hade han älskat också om han får gå lös. Sen köpte vi bil. Samma resa blev kortare men i bilen istället, då skriker han och är stressad. En gång kissade han på sig. Så numera lämnar vi honom hellre hemma med kattvakt istället om det gäller bara några dagar. Ska du resa så pass långt får du nog tyvärr få med en kattlåda, vissa färjor har dock kattlådor om de har djurhytt så kanske värt att kolla upp. Vår katt ville inte dricka, möjligtvis på tåget när han satt i knäet. Så risken är att är katten stressad så dricker den inget.

annzoo
7/3/18, 1:08 PM
#5

Ett tips om man åker så långt är att inte ta ut katten i sele under resan. De finns många katter som rymt på de sättet. I hytter kan du ha katten lös och ha kattlåda med dig. En liten låda med lock från Clas Ohlson med lite sand i duger bra isf. Mat tror jag inte katten är intresserad av men erbjud vatten kan man göra.

[[eskils_]]
7/3/18, 2:33 PM
#6

Jag skulle inte ha tagit med en katt på en så lång och krånglig resa. Du har ju eget bagage att släpa på också, förutom kattväska etc.

Det är väl bara kortare besök hos dina föräldrar du ska göra? Då kan du ordna med kattvakt till katten, i ditt hem där den känner sig hemma, under de dagarna. Sedan kan ju dina föräldrar komma och hälsa på dig och katten ibland. Katter är revirbundna, det får man respektera.

Alternativt vara jourhem till en katthemskatt, och låta katthemmet ha katten när du reser bort.

Annons:
Honestyisdead
7/3/18, 5:18 PM
#7

Jag hade lämnat katten hemma med kattvakt. En del katter blir väldigt stressade av resande och byte av hem.

[Devya]
7/3/18, 9:58 PM
#8

Jag tycker inte att det låter som en bra idé att ta med en katt på en så lång resa. 4h med buss, tåg eller bil klarar de ju nog av men sen en båtresan som varar 10h? Låter för mycket. Jag skulle inte med gott samvete försöka träna en katt med sådana äventyr. Det låter inte rättvist mot katten. Du måste kanske helt enkelt vara osjälvisk och kanske låta bli att skaffa katt tills du befinner dig i en bättre situation där du inte behöver utsätta katten för onödigt mycket stress. Jag var utan katt i ca 3år för jag visste att jag skulle resa alltför mycket och kunde då givetvis inte ge en katt allt som den behöver. 2016 på hösten kunde jag först skaffa katt för jag visste då att jag kunde ge en katt ett fantastiskt hem. Jag tänkte alltså på vad jag kunde erbjuda en katt och inte på vad den kunde erbjuda mig. Jag försökte vara så osjälvisk som möjligt och det har gått så otroligt bra. Jag är så glad att jag väntade.

[Devya]
7/3/18, 9:59 PM
#9

Kan du dock ordna kattvakt så är ju det också ett bra alternativ! :)

Pia-69
7/4/18, 7:51 AM
#10

Å andra sidan så reser utställningskatter  både inom och utanför Sveriges gränser! Hotell och vandrarhemsövernattningar därtill.
Hur gör ni som har utställningskatter för att vänja dom vid resor? ☝️🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MonicaLagerquist
7/4/18, 5:55 PM
#11

#10 Man börjar träna tidigt. Har åkt med mina katter med alla möjliga och omöjliga transportmedel. När vi har rest med flyg har katten fått komma ut i en större ihopfällbar bur k väntan på ombordstigning.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: