Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1452 ggr
MouIIyo
2018-06-29 09:20

Billig & bra torrfoder

Hejsan, Jag söker efter ett billigt & bra torrfoder. Vad skulle ni rekommendera? Jag har två steriliserade honkatter, 8 & 6 år gamla.


Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-29 09:57
#1

Det finns tyvärr inget billigt och bra torrfoder. Knappt ens något bra torrfoder öht

Om man absolut måste ge torrfoder så bör man satsa på ett som har så få ingredienser som möjligt och så hög kötthalt som det bara går.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-06-29 10:21
#2

Jag kan bara hålla med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
2018-06-29 10:26
#3

Jag tycker att mjau har det bästa torrfoder i den billiga kategorin. Det ger jag min katt som lämna-framme mat. Dock äter hon inte så mycket av det utan tar någon tugga eller två när jag är borta. 
Dels har jag det för att hon ska kunna ta något om hon är hungrig när jag inte är hemma, dels om något händer som gör att jag inte kan komma hem, som en liten livlina.

Sedan får hon bättre blötmat som basföda, och så får hon ibland lite rå kyckling, äggula och annat som är bra för kattmagar 🙂

trollvilde
2018-07-01 10:24
#4

Mina katter äter väldigt lite torrfoder men jag väljer ändå att ge ett spannmålsfritt som Bozitas. De äter färskfoder tex mush, realF, pure naturals eller "hemblandat". Om man kostar på lite bättre våtfoder/färskfoder slipper man förhoppningsvis dyra veterinärräkningar i framtiden. Mina katter ratar allt våtfoder från Mjau både tetror och burkar även om det är bra mat!

kattöga
2018-07-01 10:38
#5

#4 Två av våra katter ratade Mjau och Bozita i början när vi provade att ge dem det.  Sen gick vi över till att prova Mush. Efter ett tag började de äta lite Mush, om jag strödde lite torkat kyckling-godis (Cosma) över maten.  Men det gick sakta bättre och bättre. 

När jag, efter en period, märkte att de blev hårda i magen av Mush, provade jag med extra fett m m vilket gjorde att de blev mer misstänksamma mot Mush igen. Så, till slut provade jag Mjau igen. Och då plötsligt (!) var Mjau jättegod mat!! Så nu får tre katter dela på en tetra Mjau eller Bozita om dan och resten av maten är Mush. Magen funkar bra och maten gillas för det mesta! 

Så det kan vara värt att prova igen efter ett tag om man vill ge Mjau/Bozita.

(Vår tredje katt äter i princip allt som serveras, med god aptit.)

Torrfoder får de några få ibland, som godis. Men bara några få torrfoderprickar. (Och då är det ett specialfoder som motverkar bildandet av struvit-kristaller, eftersom en av våra katter hade stort besvär med det en kort tid.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
2018-07-05 19:25
#6

Ett relativt billigt och skapligt torrfoder som dessutom finns bl a på ICA heter Bilanx med kyckling. Men det ska i så fall vara det som är "Grain free" alltså spannmålsfritt.
Jag skulle inte ge något av de andra torrfoderna från vanliga affären. 
Sen gillar jag egentligen inte torrfoder till katter.

Annons:
19Mikaela93
2018-07-12 15:18
#7

Skulle jag köpa ett foder i vanlig mataffär skulle jag köpa Mjau, tex Kattunge, Kastrerad Innekatt eller kastrerad utekatt. I just dessa varianter står kyckling som första ingrediens i innehålls förteckningen. Och dom är helt okej foder!

Upp till toppen
Annons: