Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1348 ggr
kitte94
2018-06-27 19:45

Diskutera BYB med vän

Jag älskar katter och gör allt för min egna.  Och jag har en vän som älskar sina katter supermycket också. Men jag förstår inte hur hon tänker. Hennes katter är stallkatter. några går in i huset och lever med familjen men annars bor resten i stallet.  Inget fel med det. Det jag stör mig på är att de är 16 stycken. vuxna. många är inte kastrerade och en(minst) har fått ungar för några veckor sen. Va hos henne i april och då sa hon att hon ska kastrera men att veterinären som gör det åt henne inte har tid eller va sjuk. vet inte hur gammal den yngsta är men gissar ett-två år.  Jag är rädd för att besöka henne för jag vill inte komma i diskussion och kanske gräl. För jag tål inte ursäkter när det gäller kastrering. Jag vet att jag kommer stå själv i mitt argument för min mamma(som också är vän med henne) skulle ställa sig på hennes sida trots att hon vet att BYB är fel.

Vad ska jag göra? Berättar jag för mamma varför jag inte vill hälsa på så blir hon sur och säger att jag kan inte rå för andras liv.

Annons:
vallhund
2018-06-27 20:14
#1

16 stycken låter mer som en kattkoloni. Behöver man inte tillstånd för att ha så många? Möss, råttor o annat lär vara uppätna för länge sedan.

Jag skulle nog kontakta länsstyrelsen o framföra min oro, det går att anmäla anonymt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MonicaLagerquist
2018-06-27 20:23
#2

1 Jo man behöver tillstånd för så många katter.

Stolt ägare till fem La permer

Caeli
2018-06-27 20:34
#3

Känsligt att anmäla vänner även om det är anonymt. Speciellt när din egen familj inte håller med…

annzoo
2018-06-27 20:35
#4

Anmäl henne till länstyrelsen. De har nog blivit så många, och fler kommer de bli, när de parar varandra. En katt bryr sig inte om släktskap och troligtvis är det mkt inavel i den kattflocken om de låter katterna vara okastrerade.

Stallmima
2018-06-27 20:38
#5

Jag förespråkar också kastrering när katter blir i den åldern. En föredetta bekants katter fick ungar flera gånger (de har fler katter) och jag frågade varför de inte kastrerade!  Till svar fick jag "Men jag tar ju hand och omplacerar dem när de blir större"  jotack!  🥵  Kontakta du länsstyrelsen och fråga vad för tillstånd som behövs vid denna mängd katter och påpeka gärna för familjen i fråga om detta. Lycka till!   🌺  du har väldigt sunt förnuft.   🐱

kitte94
2018-06-27 21:49
#6

Mamma håller med men oftast när det blir känsliga frågor som oroar mig så ändrar hon sig för att inte bli ovän med den andra. Vet inte varför. Hon vet att jag har rätt. Vågar inte anmäla. Och kan inte be mamma att prata med henne för blir väl ursäkter. Vännen erbjöd även mig en av ungarna dagar efter min andra katt fått somna in alldeles för tidigt. Höll på att gå i taket för det lät på henne att hon inte ville ha fler katter när jag va hos henne och så kommer det ungar. Ville be henne att dra åt helvete. Ingen kan ersätta min bebis. Och när jag säger att jag kommer inte ha råd med en till katt för bebis tog hela min buffert när han åkte in, säger hon ” men de är ju inte förrän nästa år den ska kastreras”. Men chip? Vaccination? Om något händer mina andra djur? Ska på ett andra återbesök med min andra katt imorrn pga öroninflammation och polyper. De kostar mig säkert 800kr precis som förra återbesöket. De är 1600kr. Första va på 1100. Det blir 2700kr. De är pengar jag tagit från min matbudget, sparbudget. Hon är tyvärr inte försäkrad pga ålder. Småsaker som detta har jag klarat på min buffert men nu är den på noll( bebis va försäkrad tack och lov men ingen livförsäkring) Har sålt saker för att ha råd att leva. Och så uppmuntrar hon till att skaffa en till katt?!! Förlåt nu blev det lite annat med.

Annons:
[[eskils_]]
2018-06-27 21:58
#7

Säg till din vän att om hon verkligen älskar sina katter så är det bästa hon kan göra att snarast kastrera honorna, sedan helst även hanarna.

Det är nämligen inte tillåtet att ha mer än 9 vuxna katter. Om och när Länsstyrelsen får reda på att hon har 16 st kommer de att beordra henne att göra sig av med 7 stycken… Om hon inte klarar det kan Länsstyrelsen ta katterna och de brukar ofta avlivas.

Om då nya kattungar har fötts eller är på gång riskerar ännu fler katter att bli avlivade…

https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/djur-och-veterinarfragor/trycksaker-9/djurskyddsbestammelser/djurskyddsbestammelser-katt.html

Se sid. 17.

Du verkar både klok och stark. Du kan anmäla henne anonymt, utan att berätta för din mamma. För katternas skull. Lycka till!

kitte94
2018-06-27 23:08
#8

Jo vet ju om den lagen. Därför är jag frustrerad. Men kruxet är att de är nog inte så många som vet att det är så många katter. Så då blir det ju kanske snokande om vem som är nära som vet.

vallhund
2018-06-27 23:28
#9

#8 Då får du väl upplysa dem om lagarna om du nu bryr dig om katterna?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ApanAnn
2018-06-27 23:53
#10

#8 Det kanske går att göra en tillräckligt luddig anmälan för att Länsstyrelsen ska reagera men så att det inte är uppenbart att du gjort anmälan. Säger du 16 katter lär du och andra bekanta bli misstänkt, men säger du att det verkar vara många katter och säger att du sett ett tiotal vuxna plus ungar så kanske det funkar? Du behöver självklart inte anmäla om du inte vill - ingen kan tvinga dig! Men om du vill att de ska få hjälp med katterna kan det ju vara ett alternativ. Här har vi en ”hoppsan” BYB i bostadsområdet. En katt, tre kullar och nu tror jag de är uppe i 8 st katter. Allt för att de inte kastrerade första katthonan och släppte ut henne och ungarna. Blir det fler kullar kommer jag försöka lista ut exakt vem i bostadsområdet det är och anmäla. Även om det blir misstänksamhet bland grannarna. Lyckas de inte kastrera och fixa problemet så behöver de uppembarligen hjälp!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

trollvilde
2018-06-28 17:23
#11

Jag tycker att du ska prata med en djursskyddsinspektör på länsstyrelsen. De kommer inte lämna ut vem som gjort anmälan. Det är din "vän" som bryter mot lagen och inte du! Sedan finns det inget som säger att det är just du som anmält utan det kan vara posten, sophämtning eller någon annan som varit på gården och sett att det dräller av katter där. Kommer en inspektör ut och kontrollerar miljön som katterna lever i kan det hända att hon får behålla dem om de har det bra där. De kommer dock att kräva att alla katter är kastrerade. För övrigt är det inte svårt att ansöka om ett sk paragraf 16 tillstånd att ha flera katter och det kostar inget heller, man måste bara klara av vissa krav som LS har för det.

Upp till toppen
Annons: