Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 782 ggr
Råttälskaren4ever
6/25/18, 4:53 PM

Få hem sin katt

Vi ska få hem 2st katter som är bröder och det är 1år. (Har hafft många katter i mitt liv, fast när jag fått em de har det varit små kattungar) Hur ska man få de att känna sig hemma om man säger så, och hur får man de att komma hem om man släpper ut de. Och hur får dom förtroende för en?

Annons:
Råttälskaren4ever
6/25/18, 4:53 PM
#1

Sorry för mycket stavfel..

OberonsMatte
6/25/18, 5:08 PM
#2

Är de utekatter sedan tidigare?

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
6/25/18, 5:13 PM
#3

Det bästa vore väl om du kunde ha dina katter som skyddade innekatter.

Annars så bör du ha katterna inne i flera veckor minst så att de lär sig att trivas och känna var de bor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
6/25/18, 5:21 PM
#4

Håll dom inne och lär dom gå i koppel.

MonicaLagerquist
6/25/18, 5:38 PM
#5

Enklast är ju att inte släppa ut dem på egen tass.

Stolt ägare till fem La permer

Råttälskaren4ever
6/25/18, 8:55 PM
#6

#2 japp

Annons:
ApanAnn
6/25/18, 10:53 PM
#7

När jag fick hem mina katter (då 1,5 år gamla) fick de börja i ett rum bara, för att bli trygga hos oss. Vi hade satt upp allt de behövde i köket och hade försökt spärra av så att de inte skulle gömma sig under diskbänken. Det första de gjorde var att gömma sig under diskbänken XD Den kaxigaste av katterna bröt sig ut från köket till vardagsrummet för att spana in redan första kvällen… Vi väntade några dagar till och sedan fick de permanent tillgång till vardagsrum + kök. Efter ytterligare en period fick de vara i sovrummet, och när balkongen var nätad fick de prova att gå ut där. Det var först läskigt men sedan väldans poppis. Efter detta hade vi slut på rum som gick att stänga av så nästa steg blev resten av lägenheten (den är på 2 våningar). Hela processen tog säkert två månader. Ni kanske inte behöver köra lika försiktigt, men det är bra att bygga ett ”basecamp” för katterna och långsamt ge dem tillgång till hela det nya reviret. Spara ”utomhuset” till sist, och ge dem gärna möjlighet till kontrollerad utevistelse först (selpromenader eller inhängnad rastgård/balkong). Tar ni det lugnt och försiktigt kommer de att fatta att de bor hos er.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[[eskils_]]
6/25/18, 10:55 PM
#8

#7 Bra råd!

[Forest]
6/25/18, 11:40 PM
#9

Katter är så olika. Vi har tagit omplaceringar och dom flesta har vi bara släppt ut och dom har varit" här har jag varit i hela mitt liv". Även katter som fångas in som våran lillkisse var jaså hej hundarna (aldrig sett hundar på nära håll innan) kela gå på lådan inga konstigheter.🤔 Men så har man tagit hem katt som behöv landa mer då genom låta dom sniffa o lukta rum för rum, att köpa hem flera lådor rek jag och ta reda på vilken sand dom katterna är vana vid samt kattmat. Jag tycker 7 gav kloka tips jag tycker dok vi haft en förmåga att få katter som vart trygga med oss från dag ett.

Rafflan
6/26/18, 1:36 AM
#10

Om du släpper ut katten, viktigt att dem är märka och registrerade på dig

Upp till toppen
Annons: