Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 996 ggr
LIMOUSIN
6/25/18, 3:25 PM

Kissar på kattmynta?

Jag har en kastrerad hankatt på 4år som jag haft sen januari 2018, han har massor av leksaker och jag brukar spraya kattmynta på dom så att han ska tycka om de mer. 

Tidigare så har han slickat på dom när de varit kattmynta och lekt med dom. Nu så sätter han sig och markerar/kissar på dom 😮😮? Fattar inget? är det vanligt att de gör så? självklart låg leksakerna på min vardagsrumsmattan så den fick en fläck och stinker kattkiss nu, men sprayar med ättika och hoppas det ska gå över och at han inte kissar igen.

Har någon varit med om något liknande?

Annons:
Råttälskaren4ever
6/25/18, 4:57 PM
#1

Min katt har aldrig kissat på kattmynta😂 Kan det vara så att katten markerar sitt revir? Altså att han tror att den blöta kattmyntan är någon anans katt urin?

OberonsMatte
6/25/18, 5:07 PM
#2

Kattmynta påminner om ett ämne som finns i honkatters urin, så det är inte alla katter som reagerar "positivt" på det.  Jag har haft en honkatt som undvek och verkade ogilla allt som luktade kattmynta. En av mina nuvarande hanar blir personlighetsförändrad och arg på sina kattkompisar när han gosar med kattmyntadoftande leksaker. Så att det finns katter som triggas att kissa på kattmynta är nog inte helt ovanligt.

Sajtvärd Katter iFokus

LIMOUSIN
6/25/18, 6:48 PM
#3

Okej ja mycket möjligt att det är så.. blev så himla chockad bara för han har inte gjort det tidigare och fått kattleksaker med kattmynt i och inte brytt sig utan just bara när jag sprayat på det liksom. Det kommer jag inte testa igen haha

OberonsMatte
6/25/18, 7:02 PM
#4

#3 Eftersom han kissade på mattan också är det klokt att även utöka och förbättra lådsituationen,  ifall det  är brister hos DEN som är huvudanledningen till felkissandet. Antal lådor,  placering av lådor, typ av lådor, sandsort och antal rensningar per dag.

Sajtvärd Katter iFokus

[Forest]
6/25/18, 10:33 PM
#5

Här har vi slopat kattmynta då även här en kastat kissar på mynta på spryflaska :) Han går ut o ute kan han ligga i äkta kattmynta o lukta hela han men in tar vi inget pga han visat markering ett par gånger. Vi har flera lådor men hundbädd är även en sak han kan kissa i så våra hundar har bara en fd sofforna som bädd. Man blir paff när ens kastrerade vuxna katt hittar på oönskade saker. Tur är väl att det luktar mindre än o kastrerade. Mitt tips är utöka låda om han visar tedens till mer kissande utöver kattmynta-kissande :)

Upp till toppen
Annons: