Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 881 ggr
Siggebus
6/22/18, 9:30 AM

Mattegeniet (not!) behöver hjälp

Hej. Går det att räkna ut hur många milligram magnesium 100 gram Mjau blötfoder innehåller? 

På burken står det 0,02% men vill jämföra med annat foder där det står i milligram

Annons:
kattöga
6/22/18, 9:36 AM
#1

Om 100 gram foder innehåller 0,02% magnesium, då borde det väl betyda att maten innehåller 20 milligram magnesium… 🤔(… eller är jag ute o cyklar?)

0,02% av 100 gram = 0,02 gram
0,02 gram = 20 milligram

Konverterare gram <--> milligram

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
6/22/18, 10:13 AM
#2

#1 Imponerad av din kunskap.Själv är jag matteidiot.Får ångest av siffror.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
6/22/18, 10:27 AM
#3

#2 Tack! Men med hjälp av kalkylator och en konverterare så behövs inte så mycket kunskap… ☺️😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
6/22/18, 11:00 AM
#4

#1 Tack.. såg nu att jag skulle räknat ut hur mycket GRAM det blir ha ha  😃
Men 0,02% är då samma som 0,02 gram??
I så fall så innehåller faktiskt Mjau burkmat lite mindre än Hill´s urinary stress (torrfoder) som innehåller ca 0,06 gram. 
Anledningen till att jag sitter och spånar om detta är att man rekommenderar katter med urinbesvär en kost som inte innehåller kanske lika mycket magnesium som en "normal" katt. 

Sen å andra sidan - det fanns inga stenar eller grus vilket en hög halt av magnesium kan skapa hos vissa katter. 
Ja ja - tack för hjälpen med räkningen  - nu släpper jag detta ett litet tag och ska snart iväg och fira midsommar!

Glad midsommar på er! ☀️

[[eskils_]]
6/22/18, 11:14 AM
#5

(Man kan också gå på att milli betyder tusen. Så 100 gram är detsamma som 100.000 milligram. Man lägger bara till tre nollor. Sedan är det bara att ta fram miniräknaren. 🙂)

kattöga
6/22/18, 11:38 AM
#6

#4 
 % betyder "per cent "= per hundra. 

  • 0,02% av  en 100 grams-förpackning = 0,02 gram.
    Och 0,02 gram = 20 milligram.
    Så, ja, i förpackningen med 100 gram Mjau-mat finns 20 milligram magnesium.

  • Exempel 1: Skulle förpackningen innehålla 200 gram, skulle 0,02% = 0,04 gram
    Och den förpackningen skulle, i så fall, innehålla 40 milligram magnesium totalt, i hela förpackningen.
    Men enbart 20 milligram magnesium per 100 gram av samma mat.

  • Exempel 2: Hills Urinary Stress Chicken 1,5 kg
    En 1,5 kilos-förpackning med torrfoder, varav 0,06% består av magnesium,
    innehåller totalt 900 mg (milligram) magnesium (alltså i hela förpackningen).
    Och 100 gram av samma torrfoder innehåller 60 milligram magnesium.

Glad midsommar! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
OberonsMatte
6/23/18, 11:06 AM
#7

#4  Vågar mig inte på några kostråd, men för att få en rättvis jämförelse måste man också ta hänsyn till att blötmat består av ca 80% vatten medan torrfoder är "outspädd" och därför mer koncentrerad.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
6/23/18, 11:17 AM
#8

#7 Ja, det har du ju rätt i..! Frågan är bara om mängden magnesium påverkas av det? Fast det är klart, om man ger mer torrfoder än man ger blötmat eller tvärtom så påverkas ju hur mycket man får i sig.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: