Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1908 ggr
EvaOlsson58
6/20/18, 3:16 PM

Ny kattunge

Hej, skaffade en ny kattunge i fredags. De första dagarna var han väldigt rädd av sig och ville bara vara i min sons sovrum och de andra tre katterna brydde sig inte så mycket då men nu när han springer runt överallt har det blivit lite problem med den 9 åriga katten och kattungen. De smyger mot varandra och kattungen blåser upp sig, kattungen gör det mot de två andra katterna också men de bryr sig inte och sköter sig själva.  När de håller på så hjälper det att klappa och snacka med dom och då lugnar de sig men det känns obehagligt att lämna dom själva. Det är bra nu att det är sommar iaf för de andra katterna älskar att ligga i stolarna ute på trädäcket på dagarna så det underlättar. Har feliway.  Har ni några andra tips?

Annons:
Honestyisdead
6/20/18, 3:34 PM
#1

Dom slåss alltså inte utan blåser upp sig? Det är inget konstigt. Det har inte ens gått en vecka :) Mina fräste och höll på ca en månad.

Maria
6/20/18, 3:45 PM
#2

Det låter som det går ovanligt bra. Ge det lite tid bara så kommer katterna säkert att lösa det av sig själva.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EvaOlsson58
6/20/18, 4:38 PM
#3

Nej, inga slagsmål men kattungen kan smyga eller ibland springa mot dom och de andra två bryr sig inte men den 9 åriga tycker inte om det och kan göra samma sak själv, han smyger mot honom när kattungen leker och blir spänd. Vi är ju där och snackar med dom och så men man vet ju inte vad som händer om vi inte är där. Kattungen är även van vid andra katter och hundar sedan tidigare men det är såklart ett helt nytt hem med nya människor och äldre katter. Men vad tycker ni då, ska vi låta de gå fritt på nätterna eller fortsätta låta kattungen vara i sovrummet på natten med min son?

Honestyisdead
6/20/18, 4:42 PM
#4

Jag hade låtit  dom sköta det själv. Men det är svårt att veta när man inte sett det. Mina höll som sagt på att fräsa och burra upp sig en månad. Men dom slogs aldrig. Dom fick vara tillsammans från dag ett.

EvaOlsson58
6/20/18, 4:47 PM
#5

Okej, testar det då även om det känns lite obehagligt. Vad är gränsen när man får acceptera att det inte fungerar så jag vet om något skulle hända?

Honestyisdead
6/20/18, 4:50 PM
#6

Min gräns hade gått vid blodvite.

Hur lång tid man ska ge det är svårt att säga.

Annons:
micki78
6/20/18, 5:53 PM
#7

Känner du dig osäker så kan du gått vänta ett par dagar till.  Men Jag tror som Hera att det kommer att gå bra, men känner du för att vänta så skadar inte en eller två dagar till.

[[eskils_]]
6/20/18, 6:29 PM
#8

Antar att den nya kattungen inte är könsmogen ännu, utan bara ca 12 veckor? I så fall kan det vara därför som de andra katterna tar det så lugnt, för då är de ranghöga. Men när den nya blir könsmogen kan det bli en annan situation… Råder dig att kastrera honom så snart som möjligt.

(De andra katterna är väl kastrerade?)

EvaOlsson58
6/21/18, 1:30 PM
#9

Ja, lite över 12 veckor är han och ska kastreras när han är rätt ålder. Den äldsta som är 16 är en hona och steriliserad, de andra två är hanar och kastrerade. Den som är 9 år gammal är den som är lite obekväm och försiktig men det är han som är den som är mest social och nyfiken annars och har tidigare tyckt att det var kul med sällskap. Men får se hur det går, de har åtminstone inte slagits.

Honestyisdead
6/21/18, 1:35 PM
#10

#9 Man kastrerar även honor.

EvaOlsson58
6/21/18, 2:31 PM
#11

Oj mitt fel, blandade ihop och har alltid sagt steriliserad när det är honor men hon är definitivt kastrerad!

EvaOlsson58
6/29/18, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lite framsteg :)

EvaOlsson58
7/31/18, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tycker det går bra nu, de två äldsta har varit väldigt accepterande och den yngsta som är 9 kan fortfarande någon gång bli lite irriterad men är lugn för det mesta och de leker ibland och sitter tillsammans. Fick en jättebra bild på dom häromdagen.

Annons:
Lena
8/1/18, 10:52 AM
#14

#13 Jättefin bild! Ja det brukar gå bra att föra samman kattungar med äldre katter. Var noga med att kastrera tidigt. Problemen med osämja kan annars uppkomma när den blir könsmogen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

EvaOlsson58
12/13/19, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#15

Blev sugen på att uppdatera. Riktigt kul att det har gått så bra. Lägger upp fem bilder här.

Maria
12/13/19, 6:41 AM
#16

Jättefina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
12/13/19, 8:28 AM
#17

Skönt att det går så bra.

Stolt ägare till fem La permer

[Tante Aubergine]
12/14/19, 9:35 AM
#18

Skönt att det har gått bra, och de "små" sötnosarna ser jättegosiga ut.

Upp till toppen
Annons: