Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 795 ggr
AngelicaT
6/19/18, 10:19 PM

Operation av juvertumör; era erfarenheter

Jag har en 12 år gammal hona som drabbats av juvertumörer på var sida av juver-raderna.  Blodproverna visar att hon är vid god hälsa.  Lungröntgen visar ingen spridning av tumörer dock vissa tecken på astma.  Samtidigt har vårtor växt på ryggen och börjat bli såriga, vilket är ett tecken på att det kan röra sig om elakartad hudcancer.  Om man ska operera juvertumörerna så måste det göras i två omgångar, en rad i taget. Efter första operationen kan man skicka tumörerna på analys för att undersöka malignitet. 

Vad är era erfarenheter av att operera juvertumörer? Hur har det gått efteråt? Hur har det gått med läkning  och hur mycket verkade er hona påverkad av smärtan?

Jag tycker att det är svårt att ta beslut om hur jag ska göra. Med tanke på att hon kan ha två varianter av elakartade tumörer gör ju att prognosen ser ganska mörk ut samtidigt som att det känns allderles för tidigt att säga farväl.

Tacksam för svar.

Annons:
Ary
6/19/18, 10:51 PM
#1

Jag har ingen egen erfarenhet men går på en djurinriktad linje nu.

80% av juvertumörer på katt är maligna. Så det händer ju att de inte är det men inte så ofta.  Min grannes katt fick dock några månader att leva för 4 år sedan pga juvertumörer.

Vårtorna på ryggen, just att de självspricker är inget bra tecken så jag hade börjat där. Att avlägsna en och skicka på analys är ett mycket enklare ingrepp och mycket mer smärtfritt än juvertumörerna. Ser det ljust ut där så kan ni ju bedöma läget utifrån det. Mina 5 cent. 😉

MonicaLagerquist
6/20/18, 7:13 AM
#2

Jag skulle också ha börjat med att kolla upp vårtorna på ryggen.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: