Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1653 ggr
HopeForTheo
6/19/18, 8:03 PM

Katt, vatten, karamellfärg?

Hej! Skrev här för några månader sedan, då vår katt har lite problem med att dricka vatten. Vi har testat alla sätt som blev förslagna, och vi har även köpt en dricksfontän till vår flicka, men hon har fortfarande svårt för att dricka och föredrar att få i sig sin vätska genom maten. Problemet i det är ju att varje gång hon blir törstig mitt i natten så blir det ju inte speciellt roligt för oss som måste gå upp och fixa mat till henne. Hennes problem med vanligt vatten är som många föreslog, att hon inte kan se vattenytan, för när hon väl testar att dricka ut t.ex. fontänen så går det långsamt och det ser väldigt jobbigt ut, samt att hon ofta får vatten upp i näsan och börjar nysa. Min tanke är den att det kanske finns nån sorts färg, karamellfärg, eller något annat utan lukt eller smak som man hade kunnat ha i vattnet så att vattenytan syns tydligare, men som självklart är ofarligt för katten i sig. Någon som vet om det finns något sådant?

Annons:
MonicaLagerquist
6/19/18, 8:16 PM
#1

Varför har ni inte mat framme hela tiden?

Stolt ägare till fem La permer

HopeForTheo
6/19/18, 8:24 PM
#2

#1 För att maten torkar ut och blir antagligen väldigt oaptitlig, och uttorkad mat är inte optimalt för att stilla törsten. Missade såklart att skriva att det var blötmat hon äter, det är ju inte direkt lätt att stilla törsten med torrfoder, haha.

Aleya
6/19/18, 8:28 PM
#3

Ge henne vatten i maten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kattöga
6/19/18, 8:28 PM
#4

Jag har alltid i 1-2 matskedar extra vatten i varje matportion. Vattnet tar smak av maten och katterna lapar i sig vattnet först. Ibland t o m mer.
De får antingen Mush (extra mycket vatten i den maten får de) eller Mjau eller Bozita blötmat (sås eller gelé). 

Jag ser aldrig våra katter dricka vatten sen vi började med blötmat med extra vatten i. Men jag kan se i sandlådan, att de får i sig tillräckligt med vätska.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
6/19/18, 9:03 PM
#5

#2 Ställ fram "välvattnad" blötmat innan ni gå och lägger er.Har svårt att tro att det hinner torka ut under natten.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
6/19/18, 9:13 PM
#6

Min ene katt har jag aldrig sett dricka vatten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pia-69
6/19/18, 9:23 PM
#7

Om man hittar många eller stora kissklumpar i toalettlådan så tror jag inte att man behöver oroa sig huruvida katten får i sig tillräckligt med vatten eller inte!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

HopeForTheo
6/19/18, 10:21 PM
#8

Tack allihopa för svar! Extra vatten i maten var ett bra tips. Men är det någon som vet om det finns någon kattsäker färgsättare? Jag är tacksam för alla tips om hur man kan få henne till att få i sig mer vatten, men det var inte det som var problemet. Hon har inga problem med att få i sig vatten, men hon vill nog gärna själv kunna dricka vatten då hon ofta "försöker" dricka, men det slutar aldrig bra, och det är därför hon tigger mat när hon egentligen bara är törstig.

vallhund
6/19/18, 10:47 PM
#9

Testat att blanda i något som katten älskar smaken av?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
6/19/18, 11:05 PM
#10

Är du säker att katten inte dricker? känns snarare som att den vill ha blötmat och väcker er pga det :)

HopeForTheo
6/20/18, 12:06 AM
#11

#10 Ja, jag är säker. Hon är väldigt sällskapssjuk och är alltid med i samma rum som mig/oss, jag jobbar hemifrån + att fontänen står i vardagsrummet, där vi spenderar nästan all vaken tid, så man har henne alltid under uppsyn. Det finns även andra faktorer som leder oss till att det är för vätskans skull, bl.a så "äter" hon oftast upp såsen och lämnar det matiga, om hon inte är hungrig så d.v.s.

vallhund
6/20/18, 12:11 AM
#12

Katter är nattaktiva djur, kanske den dricker då?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
6/20/18, 12:26 AM
#13

#11 jag har 3 katter, ser dem sällan dricka, och 2 av dem äter bara såsen och inte maten i blötmat då dem inte gillar det, dem föredrar torrfoder ;)
Om  din katt inte visar tecken på att vara uttorkad eller sjuk skulle jag inte oroa mig ang vattnet, vattenfontän och stor vattenskål i metall eller keramik så tror jag katten dricker när den själv vill :)

Annons:
Aleya
6/20/18, 7:09 AM
#14

Har under mitt liv märkt att om man har ett glas vatten med sig när man går och sover så kan katter gå och dricka från dessa. Det kanske denna katten gör. Därför har dessa katter fått egna muggar att dricka ur och det har dom hållit sig till. Du kanske skulle testa och se om en mugg vore något för denna katten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

HopeForTheo
6/20/18, 2:21 PM
#15

Tack! Är roligt att se att så många är hjälpsamma, men som jag sagt innan, hon får i sig tillräckligt med vatten så det är inte det som är problemet. Problemet är att hon verkar vilja dricka vanligt vatten, då hon ofta försöker men misslyckas. Vare sig vatten ur muggar, skålar (ljusa & mörka) eller sin dricksfontän, varje gång hon försöker så går det inte bra alls, och hon ger upp nästan direkt. Men hon försöker fortfarande. Min fråga kvarstår, om det är någon som vet om det finns någon kattsäker färgsättare man kan blanda i vattnet så att vattenytan syns tydligare? T.ex karamellfärg, eller förhoppningsvis om det finns någon annan säkrare färgsättare, jag vill ej ha vanlig karamellfärg i vattnet.

kattöga
6/20/18, 2:27 PM
#16

Jag undrar om det kan hjälpa med en pingisboll dom flyter på ytan i en skål? Kanske triggar det igång lek mer, men i så fall blir ju vatten något roligt i alla fall. ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/20/18, 2:31 PM
#17

Ett alternativ kan också vara att ha ett fat med vatten, då kan hon lära sig att det finns vatten där, men kan inte doppa nosen för djupt. Kanske med bara en LITEN bit blötmat som lockar o visar att det finns nåt här.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

HopeForTheo
6/20/18, 4:45 PM
#18

#16 Tack för ett bra tips! Finns många hjälpsamma här inne, vet inte om jag formulerade mig dåligt men många verkar ha missförstått vad jag faktiskt behövde hjälp med. Pingisbollen var ett riktigt bra tips, har dock ingen pingisboll hemma men ska kolla om jag kan hitta nått liknande :)

Tyst
6/25/18, 1:27 PM
#19

jag har använt pingisboll till min katt och det hjälpte henne att förstå var vattenytan var. Funkar nog med vilken flytande grej som helst. 

Nu behöver hon den inte längre då hon helt enkelt doppar tassen i och sen dricker… liksom känner efter 😃

Upp till toppen
Annons: