Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1151 ggr
Ameliemunther
6/19/18, 5:43 PM

Katt har börjat kissa utanför lådan?

Hejsan! Har helt plötsligt fått ett problem med vår yngsta katt! Vi har 3 inne katter och dom har aldrig haft problem med att misss lådan! Vi har nyligen steriliserat dom 2 älska katterna, och kort efter det har vår yngsta katt (runt 1 år nu) börjat kissa på olika föremål som pappas kläder, soffan, hundens förtölj, i papppåsar osv. och de har aldrig hänt innan! undrar om de kan ha ett samband med att dom andra 2 blev steriliserade imed de hände efter de! och varför i så fall? har läst många orsaker till att dom kan börja kissa på saker med inte tyckt att de har hafy nått samband precis! har ni några ideer på varför å vad nan kan göra åt de! kan de va att hom ska markera revir fast alla 3 är honor? kan de hjälpa stt sterilisera henne också? tacksam för svar och tips! mvh

Annons:
MonicaLagerquist
6/19/18, 5:52 PM
#1

För det första så tror jag att dina katter är kastrerade,.

Sen kommer de här vanliga frågorna.

Hur många lådor har ni?
Vad för slags lådor har ni?

Vad har ni i lådorna?

Hur mycket sand har ni i lådorna?

Är katterna sams?

Var har ni lådorna?

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
6/19/18, 6:07 PM
#2

…och hur ofta rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
6/19/18, 6:08 PM
#3

#2 Den glömde jag.😞

Stolt ägare till fem La permer

Ameliemunther
6/19/18, 6:22 PM
#4

vi var 1 låda som rensas 2 gånger om dagen! de står där den alltid stått och inget är förändrat med sand och modell så de ör inte pga av lådan! tycker ju att om de hade vatt pga lådan hade de hänt tidigare! vi har ändå haft henme i 1 år så! ja alla katterna är sams

MonicaLagerquist
6/19/18, 6:26 PM
#5

En låda för tre katter som kissar på fel ställe är minst tre för lite.

Att katten tidigare stått ut och inte kissat fel är bara tur.

Svara gärna på resten av frågorna.

Stolt ägare till fem La permer

Ameliemunther
6/19/18, 6:49 PM
#6

de har aldrig varit några problem innan så har inte behövt ha fler än 1 innan men då är de bara å ta in en till, de behövs inte några otrevliga toner för de? jag svara på frågorna? vi har en låda med tak eller vad man kallar de! sand från arken zoo (har inte exakt koll på märke då mamma sköter den biten) jag frågade om tips, som sagt inte om otrevliga kommentarer!

Annons:
Ameliemunther
6/19/18, 6:56 PM
#7

ett tillägg, de är inte varje dag de händer! ibland går de nån vecka utan att de händer! händer bara 1 gång om dagen å ibland inte alls på länge och de är som sagt bara kiss!

MonicaLagerquist
6/19/18, 6:59 PM
#8

Vem har varit otrevlig?

Det är ju svårt att ge råd då du lämnar så lite info.

En stor öppen låda utan tak med oparfymerad finkornig sand med minst 20 cm djup är det jag rekommenderar till en katt.

Får man problem med felkissning eller felbajsning måste man omedelbart se över låd och sand situationen innan man befäster problemet hos katten.

Sen finns det dessutom lagar på hur lådsituationen ska se ut för katter. Info finns på JBV hemsida.

"Om du har flera innekatter på samma yta måste du se till att det finns minst en kattlåda per två katter."

Det är liksom inget som jag eller någon annan har hittat på.

Stolt ägare till fem La permer

ivanhoe81
6/19/18, 7:00 PM
#9

#5 3 för lite du menar väl 1 för lite det är ju max 2 katter till 1 låda enligt L80

MonicaLagerquist
6/19/18, 7:04 PM
#11

Varför är inte alla tre katterna kastrerade.

Där har du nog lösningen på gåtan.

Stolt ägare till fem La permer

Ameliemunther
6/19/18, 7:05 PM
#12

vi har provat låda utan tak innan och de vill dom inte använda! sanden är finkornig och luktfri! och där är mycket sand i lådan!

Honestyisdead
6/19/18, 7:08 PM
#13

Kastrera katten och köp fler kattlådor.

Annons:
Ameliemunther
6/19/18, 7:12 PM
#14

alla 3 är inte steriliserade för att vi vill ta 1 i taget! och planen är att hon också ska bli de! och som jag skrev i början så frågade jag om de hade hjälpt att sterilisera dom?

MonicaLagerquist
6/19/18, 7:14 PM
#15

Att sterilisera hjälper inte.

Att kastrera hjälper oftast om de inte har befäst beteendet att kissa lite här och var.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/19/18, 7:15 PM
#16

#9 Har man katter som kissar fel bör man ha minst en till varje katt och en eller två extra.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
6/19/18, 7:16 PM
#17

#14 Man kastrerar katter.

OberonsMatte
6/19/18, 7:54 PM
#18

Katter är renliga djur och har en väldigt stark instinkt att inte kissa och bajsa (dvs. förorena) på "fel" ställen i sitt revir. Det är därför kattungar blir rumsrena av sig själva om de bara erbjuds ett ställe som verkar lämpligt för ändamålet, (dvs en låda med grävbart material) och det är även därför katter oftast  står ut med i stort sett vilken lådsituation som helst LÄNGE innan bristerna börjar visa sig genom felkissningar.

När det gäller kiss och bajs har katter även andra instinkter som spelar in. Både kiss och bajs är revirmarkeringar, vilket innebär att det kan bli problematiskt om flera katter är tvungna att försöka  samsas om för få lådor. Katter i en kattgrupp har egna relationer och det behöver inte förekomma slagsmål för att det ska finnas pågående statuskonflikter eller mobbning som leder till att någon av katterna undviker eller hindras från att använda de andra katternas toalåda.

När felkissande förekommer är det därför väldigt viktigt att både utöka och förbättra lådsituationen. Stora,  öppna lådor (absolut inte svänglucka) som är placerade på olika ställen (så att ingen katt har möjlighet att blockera och vakta allihop), finkornig sand och rensa OFTA(re)  så att det alltid finns minst EN låda som är helt oanvänd om/när en katt behöver gå på toa. Många katter föredrar att byta låda om de t.ex. ska bajsa efter att de kissat, det behöver alltså inte ens vara någon annan katts kiss eller bajs i lådan för att den ska kunna uppfattas som förbrukad.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
6/19/18, 8:20 PM
#19

#18Bra och lärorikt skrivet, OberonsMatte!

Själv har vi tre katter, varav en enbart gör sina behov utomhus, han går fritt ute. De andra två, innekatter, samsas om 2 öppna lådor, med ekologiskt strö (som är så gott som dammfritt och kan slängas ute eller i kompost t ex). Tredje lådan vi hade användes inte, så vi tog bort den. 

Men det du skriver om att de ofta använder en låda för att kissa i och en låda för att bajsa i stämmer väl in på våra (inne-)katter, när de kissar i en låda, gör de oftast det andra i den andra lådan. 

Jag köpte en stooor och djup låda med huv, enbart för att få underdelen, då katterna har en benägenhet att sprätta sand hej vilt utanför lådan. Överdelen/Huven har vi aldrig använt, utan den ligger i ide i nå't förråd nånstans.
Den andra lådan är "ganska stor" men inte lika stor… och öppen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/19/18, 8:26 PM
#20

Våra två yngsta katter är vildfödda och mycket skygga. Och de senaste dagarna har vi varit tvungna att ha hantverkare hemma, utomhus, men nära huset. Och genast har någon av dem börjat felkissa. Av stress. Jag har tjocka handdukar under sandlådorna och någon av dem har använt handduken för att kissa på, istället för sandlådan…

Och, tyvärr, kommer det att bli värre, för vårt tak läcker, och behöver renoveras, vilket kommer att bli ett litet hel-ete för katterna… Jag fasar för den renoveringen, som dessutom beräknas ta ca 3 veckor… Jag vet inte hur katterna eller andra djuren kommer att klara av det.

Den ena av de skygga katterna har dessutom en tendens till kristallbildning  i urinen… Och fler människor (besökare) är på väg hit (från andra länder)…  Får nästan ångest över hur jag ska kunna klara av att hantera både hantverkare, besökare och framför allt (!) katterna och andra djur….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Rafflan
6/19/18, 10:57 PM
#21

Jag tror problemet ligger i att katten är 1 år och okastrerad, vanligt att dem börjar fel kissa då.
Se till att kastrera henne så alla katter är kastrerade, ni har nu 1 kattlåda med tak, så skaffa 1 till stor kattlåda utan tak.
Då borde hon sluta felkissa :)
Viktigt att tänka på är att väntar ni för länge med att kastrera och skaffa en till låda finns risken att hon gör felkissandet till en vana och fortsätter med det.

Finns även sjukdomar som uvi och urinsten som kan orsaka felkissande.

Ameliemunther
6/20/18, 5:53 AM
#22

tack för svar

[[eskils_]]
6/21/18, 11:43 AM
#23

#18 har förklarat saken väldigt bra. Tre katter kräver helt klart minst två lådor. En av mina katter t ex vill aldrig kissa i samma låda som hon bajsar i, så hon har en egen liten låda för sitt kissande… 😊

Och så tror jag absolut att felkissandet kan ha samband med att de andra katterna blev kastrerade. Se till att kastrera den tredje också så snart som möjligt, så blir nog problemet löst. Harmoni och balans i flocken.

Lycka till!

ElisabethB
9/16/18, 9:15 PM
#24

#9 Vad lagen säger och vad en normal katt tycker är inte nödvändigtvis samma sak. Om en katt kissar/bajsar fel måste man utgå ifrån vad katten tycker och inte i första hand vad lagen säger.. #ts Har det blivit bättre? Går katten i den anvisade toalådan eller felkissar/felbajsar hon fortfarande?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Ameliemunther
9/17/18, 6:36 AM
#25

Vi satte till fler kattlådor osv! De blev bra ett tag, men sen börja hon så smått igen! som sagt de va inte ofta de hände (bara kiss).

MonicaLagerquist
9/17/18, 6:58 AM
#26

Har ni kastrerat henne ännu?

Stolt ägare till fem La permer

Ameliemunther
9/17/18, 10:20 AM
#27

vi har inte henne kvar! hon gick flytta till en kompis där hon hade tillgång till att gå ut som hon så gärna ville men inte hade tillgång till här då vi har en 80 väg precis vid huset! men hon kastrerad så hon inte blir dräktig när hon e ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: