Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1300 ggr
pennydog
2018-06-12 19:36

Selträna?

Hejhej, vi har tingat en liten katthane (ragdoll/ Maine coon) som vi är mycket exalterade att få hem. Vi har tidigare haft en hankatt som blev 8 år medans vi bodde i ett radhus och han hade fri tillgång till trädgården och utevärlden. Nu har vi flyttat till en lägenhet och lillkillen kommer få bli en innekatt men jag undrar om det ändå är möjligt att selträna honom utifall han visar intresse för utevärlden. Jag undrar lite vilken ålder man borde börja träna honom? Som jag har förstått de så ska man låta selen sitta på en halvtimme eller så medans man är hemma och kan övervaka det men tar gärna emot lite tips och råd. Detta är som sagt vår första innekatt och tar emot all hjälp jag kan få!

Annons:
Anmaja
2018-06-13 07:21
#1

Hej hej pennydog! 

När jag fick hem min tolv veckor unga katt (för tolv år sen) så satte jag på honom en sele direkt som han hade inomhus till en början, en liten stund då o då.  Strax blev det koppel och så gick vi ut. Inga som helst problem. 

Nu har jag en ny katt som var tio år när hon kom till mig i våras och jag har funderingar på om att träna henne med sele. Hon har alltid varit innekatt.  Jag kommer att göra likadant, sätta på selen inne - och se om hon överhuvudtaget vill ha den på. Går det bra så fortsätter vi annars får det vara.

Lycka till!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Tyst
2018-06-13 09:10
#2

Jag har gjort samma som #1. Lät selen vara på ungefär en halvtimme åt gången och tog aldrig av den när hon var irriterad på den. Bara när hon var lugn. Så hon aldrig associerade kämpa emot = den tas av.

Sedan fick hon godis och gos när hon hade den på. Jag har nu en sex månaders katt som springer till mig när hon ser selen, vänder rumpan till, står stilla och väntar på att jag knäpper fast selen medan hon kurrar som en motorbåt. Mycket behändigt 🙂

pennydog
2018-06-13 12:31
#3

Tack så jättemycket för era svar! Skulle ni rekomendera att man väntar ett par dagar innan man sätter på den för första gången eller direkt direkt?

Anmaja
2018-06-13 13:09
#4

Låt henne lukta lite på den, ha den framme så hon ser den. Tror jag gjorde så, men vill också minnas att jag satte på den försiktigt redan första dagen.

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

mathildafreja
2018-06-13 14:38
#5

Adopterade nyligen en innekatt på 1 år, hade aldrig haft sele eller varit ute innan. De första dagarna tog vi det lugnt för att hon skulle få en chans att vänja sig vid nytt hem(vill inte överrumpla dom med grejer de första dagarna). Sen hade vi selen på inomhus några få gånger för att sedan ta med henne ut. Första gången ute gick inget bra, hon var helt chockad. Men vi har stegvis tränat upp och nu när hon får på selen så springer hon glatt mot dörren och sen in i hissen. Hon vet precis vad som gäller nu och älskar små promenader.

Siggebus
2018-06-14 05:42
#6

Jag fick hem Milton när han var 13 veckor och jag hade redan skaffat en liten sele för kattungar.  Den satte jag på honom så fort han hade vant sig vid sitt nya hem och mig.  Jag gjorde ingen stor affär av det utan satte helt enkelt bara på den och lät den vara på en stund varje dag - givetvis bara när jag var hemma.

Han reagerade med att knappt vilja gå normalt utan gick  liksom platt mot golvet men jag lät honom vara och lekte lite med honom eller så fick han en liten godbit efter en stund. Själva kopplet satte jag inte på förrän han var lite mer van vid selen.

Jag tycker absolut man ska börja så tidigt som möjligt - det är ju när de är små som de är mer formbara och likadant med kloklippning. Jag hade bestämt från början att jag skulle vänja honom vid kloklippning. Började tidigt där också.  🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: