Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1228 ggr
Emmchen82
6/11/18, 10:30 PM

Matglad (men tunn) katt?

Har en katt som efter FORL-operation fått en helt enorm matlust. Han är inte överviktig alls utan rätt nätt - men efter att tänderna som smärtade försvann har han börjat vilja äta JÄMT. Ropar på mat, springer mot kylen när jag öppnar den och formligen ÄLSKAR framför allt Mjaus mousser. Det jag undrar är vad man skulle kunna supportutfodra med förutom mousserna/bitar i sås eftersom de inte verkar mätta(?). Han är dock samtidigt lite petig med just kattmat så der är just Mjau som gäller. Det han också älskar är kattunge-torrfoder som jag blev rådd till att testa med när han matvägrade en period i livet, men törs man liksom ha en skål sånt framme som stödmat, eller kan det bli för mycket av något? Min misse är ca 11 år nu så det fodret är ju inte helt avpassat för honom…

Annons:
Stallmima
6/11/18, 11:11 PM
#1

Veterinärshopen har mat med högproteinmat för katter, använde själv på min tunna(smala) gamla kisse. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men kolla gärna och fråga hos veterinären  👍

annzoo
6/12/18, 10:51 AM
#2

Vissa katter blir inte mätta av blötmat. Antingen kan man öka blötmatsgivan om kattens mage klarar av det eller stödfodra med lite torrmat av god kvalité på sidan av. Ett tips är att hålla koll på njurvärderna. Jag vet nu flera FORL katter med njurproblem.

Uppkatten
6/12/18, 12:16 PM
#3

Njursjuka katter brukar dock få en sämre aptit. När det gäller katter som blir mer hungriga kan man istället möjligen fundera kring t ex sköldkörteln. Allmänt brukar man också säga att blötmat mättar bättre än torrfoder, och det är därför som det ofta är lättare att t ex banta katter på blötfoder.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Emmchen82
6/15/18, 1:13 PM
#4

Olika bud här alltså om vad som mättar bäst. Varför skulle FORL-katter få njurproblem? Kissen fick en grundlig undersökning innan forl-op och allt såg otroligt bra ut rent värdes-mässigt, mest att han var lite på den tunna sidan i vikt. Jag reagerade mest nu på aptitöknkngen efter tänderna togs bort, tycker ju mest synd om lillkatten som alltid verkar vara lite hungrig nu och går och jamar och springer mot matskålen.

annzoo
6/15/18, 3:21 PM
#5

#4 jag vet inte om det finns studier på det men många jag läst om och egen erfarenheter så har många katter med FORL även njurproblem. Vet dock inte om dessa hade njurproblemet före FORL eller tvärtom.

Uppkatten
6/15/18, 3:54 PM
#6

Så här är det, att FORL är väldigt vanligt hos katter. Man räknar med att ungefär var tredje katt är drabbad och ju äldre katten är desto troligare att den har sjukdomen. I en svensk studie hade 76% av katterna (10 år och äldre) FORL.

Njursvikt är en annan mycket vanlig sjukdom hos katter, och ffa hos äldre katter. Vill minnas att "min" veterinär sa att ungefär 50% av de äldsta katterna har kronisk njursvikt. Njurarna är s a s kattens svaga punkt.

Med två så pass vanliga sjukdomar så är det naturligtvis många katter som har både FORL och (begynnande)  njursvikt. Det betyder inte att det nödvändigtvis finns något samband mellan de båda sjukdomarna utan båda sjukdomarna är vanliga vid ökad ålder hos katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: