Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1001 ggr
cj7ch7ch7cy7cy8
2018-06-08 16:02

skaffa katt

hejsan jag är 13 år fyller 14 väldigt snart. jag får ingen vecko eller månadspeng utan bara 500 kr på min födelsedag det är allt. för ett tag sedan "övertalade" jag mamma om att få en hamster. hon sa att jag får ha en hamster men att jag måste betala allt för egna pengar. jag får alltså ha katt om jag betalar med egna pengar. hur ska jag käna pengar då?? har tänkt mig att ev adoptera en katt från kattstallet. men iaf hur ska jag samla ihop pengar? :/ känns som man behöver typ 100 000 kr :'( har räknat lite men hur mycket kostar det att ha katt för er om man räknar mat, sand, leksaker, försäkring osv?

Annons:
cj7ch7ch7cy7cy8
2018-06-08 16:03
#1

Gör gärna en inköpslista också så jag kan räkna lite :)

Maria
2018-06-08 16:10
#2

Har du inga pengar och behöver betala själv så får du nog tyvärr glömma det här med katt.

Det kostar ju en del per månad och sedan så kan katten plötsligt behöva veterinärvård och även om man har försäkring så kan det kosta flera tusen tyvärr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Milkshake
2018-06-08 16:11
#3

Katt och hamster är ju väldigt stor skillnad, jag tror inte din mamma menade att du kan få ha vilket djur du vill så länge du betalar själv.
Att ha katt kostar mycket mer än vad du kan betala som 14-åring.  Mat, försäkring och veterinärbesök går sammanlagt på flera tusen kronor per år.

Aleya
2018-06-08 17:34
#4

Du är bara 14. Att ha katt kostar mer än bara 500. Mat, sand, vaccinationer, kastrering, försäkring, eventuellt besök hos veterinären, leksaker osv. Vänta tills du är vuxen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annzoo
2018-06-08 19:29
#5

I och med att du är under 18 och inte har egen inkomst så måste dina föräldrar vilja ha katt och vara medveten att de har det ekonomiska ansvaret om något händer. Även om du får tag på en katt för max 500kr så är det fler kostnader som tillkommer. Tex Kattsand, kattmat, försäkring som är återkommande kostnad. Detta får du räkna med någon hundralappar i månaden. Det behövs även Tex kattlåda, klosax som är engångskostnader. Sedan måste ju katten bli grundvaccinering med 2 sprutor (sedan årlig vaccinering). Id-märkning är ju också viktigt. Händer det något och katten måste uppsöka veterinär så får man räkna med flera 1000 lappar vid varje besök. Vill du verkligen ha ett husdjur börja med hamstern och visa att du kan ta hand om den eller bara börja spara allt du kan för att sedan köpa en katt när du blivit större och har egen ekonomi

ApanAnn
2018-06-09 11:05
#6

Nej, det var inte det din mamma sa, eller hur? ”Du får en hamster om du betalar allt för egna pengar.” är inte samma sak som ”Du får vilket djur som helst om du betalar för egna pengar.” En hamster blir 2-3 år gammal. En katt kan bli 15-20 år, om du har tur och tar bra hand om din katt. Vem tar hand om katten om du tröttnar eller t.ex. ska flytta för att plugga? En guldhamster är solitär (dvs gillar inte att bo med andra guldhamstrar) så du kommer att kunna ha den i en bur på ditt rum, där den bara stör dig när den rasslar omkring på natten. (Exakta burmått som du minst måste ha finns här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html) En katt behöver större ytor än en hamster. Den kommer antagligen inte gå att ha instängd i ditt rum utan kommer att umgås med och påverka resten av familjen. Jag vet inte ”driftskostnaden” för en hamster, men det är väl mat och burströ som går åt. Litet djur, så inte så stor åtgång. Räkna ändå på det så att du har råd med årsförbrukningen på de 500 kr du får in på ett år! Beroende på vad katten äter och vad det är i lådan kan kostnaden variera, men 500 kr räcker inte långt. Alla katter tål inte det billigaste fodret, och en del katter är kräsna med vilken mat de gillar. Det finns billig Kattsand, men då brukar det gå åt mer istället. En katt måste vaccineras en gång per år, även om den inte är utekatt. Det kostar ca 250-300 kr per år, beroende på om det är dags att fylla på med 2 eller 3 vacciner. Försäkring för ett år kostar över 1000 kronor per år per katt för mig. Det går kanske att hitta billigare, men du måste ha försäkring annars kanske du måste avliva katten om den blir sjuk. Dessutom kostar självrisk en del om något händer. Då har du mindre än 0 kr kvar av de 500 kronorna för mat och sand för det året. Jag är ledsen, men du har verkligen inte råd med en katt, även om du skulle få den gratis. Jag ville jättegärna ha djur när jag var i din ålder. Jag fick en majsorm eftersom syrran var allergisk. De lever länge… 10-15 år. Gissa vilka som tog hand om ormen när jag flyttade för att plugga (5 år)? Mina föräldrar. Det var inte rättvist mot dem eller ormen, och efter några år lyckades de hitta ett nytt hem åt den. Ren tur, för det är inte många som vill ha ett vuxet djur. Nu har jag två katter. Jag har råd. Båda två här hemma var överens om att vi skulle skaffa katt. Jag har pengar undanlagda om något skulle hända. Jag har budgeterat för att kunna ha dem på kattpensionat om vi måste åka någonstans. Jag har en plan för hur vi ska ta hand om katterna om 5, 10 och 15 år om de blir så gamla. Läs på, spara pengar och planera för framtiden! När du blir lite äldre och har pengar över kommer du att kunna massor och ha en jättebra plan för dig och de katter du kan skaffa då!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Honestyisdead
2018-06-09 11:30
#7

Jag betalar ca 400 per månad för bara maten. Sedan något över 100 i försäkring. Plus Kattsand och godis. Så 500 på ett år går garanterat inte. Per månad hade varit en annan sak om dina föräldrar hade stått för veterinärkostnader.

Upp till toppen
Annons: