Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1085 ggr
gickan87
6/2/18, 9:54 PM

Dricka mer vatten?

Behöver tips och råd på hur jag får min ena kissa att dricka mera vatten?

Testat med iskuber i vattnet men det gillade hon inte. Har fri tillgång på blötmat med extra vatten i dygnet runt.

MVH Erika :)

Annons:
Honestyisdead
6/2/18, 9:55 PM
#1

Testat fontän?

gickan87
6/2/18, 9:57 PM
#2

#1 Nej, har letat men inte hittat dock bara i fysiska butiker. Kanske ska kolla på nätet istället.

MVH Erika :)

Honestyisdead
6/2/18, 10:03 PM
#3

Det kan hjälpa. Men hon får ju i sig mycket vatten genom blötmaten dessutom ger du extra. Det räcker nog.

gickan87
6/2/18, 10:06 PM
#4

Men hon kissar bara 1 gång per dygn. Tycker det är för lite. Annars kissar hon 2-4 gånger per dag. Hon har dessutom väldigt lätt att få urinvägsinfektion. Så ännu mera oro där :/

MVH Erika :)

MonicaLagerquist
6/2/18, 10:20 PM
#5

Har du testat att "krydda" vattnet med något gott. Tonfiskspad. Kycklingbuljong (hemkokt utan salt)

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
6/2/18, 10:21 PM
#6

Oj bara en gång. Då förstår jag din oro.

Min katt får blötmat med extra vatten, ser aldrig honom dricka. Och han kissar många gånger på ett dygn.

Jag skulle nog gå till vet. Kan ju vara njurarna.

Annons:
kattöga
6/3/18, 12:39 AM
#7

En av våra katter kissar bara en gång om dan! Men mycket. Och har alltid gjort (åtminstone sedan han kom hit för nåt år sen), antagligen innan dess också (vilket jag inte har kolll på).

Hans bror kissar fler gånger om dan och mindre/gång.

De får blötmat/Mush med 1-2 msk extra vatten i varje portion.  Jag ser dem aldrig dricka vatten ur skål (och de får inte torrfoder).

Men - om din katt har tendenser till problem med urinvägarna skulle jag absolut låta veterinär kolla upp henne. För säkerhets skull. Och om jag förstår det rätt, så är det inte "normalt" för henne att kissa endast en gång om dan?

Om ni har det lika varmt som vi har, så kan det ju vara så också, att hon svettas ut en del vätska (genom bl a tassarna/trampdynorna, som för mig är det lättaste stället att märka av svettning hos katterna ), istället för att kissa. Vår gammelkatt dräglar mer när han svettas också… (svettas ur munnen kan man säga). 

Men en koll hos veterinär är nog bra oavsett, för att utesluta fysiska problem.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Smimi
6/4/18, 12:09 PM
#8

Köpte en Lucky Kitty fontän till min katt för ett tag sedan, och oj, vad han dricker!
Han får även blötmat med mycket vätska uppdelat i två omgångar per dag, men trots det så går han och dricker säkert 5 eller fler gånger om dagen.

Den är tung men annars inte bökig att göra ren, skulle rekommendera den!

VeilofElysium
6/5/18, 12:57 AM
#9

Fontän skulle jag också tipsa om :) Min kisse dricker mycket hellre från fontänen än skålen. Drinkwell tror jag märket heter.. finns hos Tinybuddy på nätet. 

Han brukade hoppa upp i handfatet innan för att han ville dricka från kranen när man borstade tänderna så har sluppit det beteendet nu också nu.

Tyst
6/5/18, 12:18 PM
#10

Man får experimentera. Här kommer några inspirationstips:

- Tonfiskspad i vattnet som nämndes tidigare
- Rinnande kran.
- Fontän
- Skålar i olika material och storlekar
- Mindre balja (det är det enda min katt dricker ur…)

[Svea&Sabina]
6/7/18, 3:13 PM
#11

Min katt drack inte vatten förut, så jag ställde hennes skål i vardagsrummet och då drack hon mycket. Vissa katter vill inte ha sitt vatten bredvid maten.

Tyst
6/7/18, 3:33 PM
#12

#11 Bra tips

Min dricker bara i balja i badkaret…

annzoo
6/7/18, 4:29 PM
#13

Testa att alltid ha kallt vatten i en skål, ha gärna flera skålar utspridda i hemmet. Vattenfontän lockar de flesta att dricka mer men välj en med stråle om katten tex tycker om rinnande vatten. Välj en fontän som är lätt att rengöra

Annons:
Siggebus
6/10/18, 10:02 AM
#14

Milton älskar att dricka ur ett glas uppe på diskbänken så han har fått ett eget där och vidare älskar han att dricka ute på altanen i en keramikskål. Han gillar inte stora skålar och när han dricker så dricker han precis ute i kanten på glaset eller skålen - aldrig ute på mitten  😃

[[eskils_]]
6/10/18, 10:11 AM
#15

Vattenskålen ska stå minst en meter från matskålen.

Torparmor
6/13/18, 3:39 PM
#16

Antar att du har kommunalt vatten, då finns det ofta tillsatser som katten upplever men inte du. Att en fontän fungerar bra kan bero på att den luftar vattnet och en del gaser försvinner. 

Man behöver inte heller byta vatten flera gånger om dagen. Våra katter dricker precis lika ofta de vatten som växter har på sina fat och kan vara upp till två dygn gammalt.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Siggebus
6/13/18, 6:26 PM
#17

# 16
Jag uppfattar det som att Milton gillar mest det vattnet som stått ett tag - gärna i något glas man glömt diska eller kastrull etc  🙂

gickan87
6/13/18, 10:32 PM
#18

Vattenfontän fungerar inte. Den gillar ingen av katterna. Däremot en pingisboll i en skål med vatten är kul att pilla med samtidigt så blöter hon tassarna som hon ju sedan tvättar. Snacka om grundlurad 😃

MVH Erika :)

Torparmor
6/14/18, 8:36 PM
#19

#17 stämmer bra med våra katter också


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: