Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 664 ggr
Skjutshagens
2018-06-01 20:50

Kosttillskott/Foder njursjuk + ledproblem

Son alla kattägare vet så är det inte helt enkelt när man har två katter med två olika behov när det kommer till foderfrågan. Nu är de ju så att jag har just det problemet och mina katter har väldigt olika behov. Så jag behöver lite tips och råd. Ni som har senior katter, va ger ni för foder till dessa? Jag behöver tips på ett bra foder som kombinerar dels att de skall vara bra för njurproblems katter och dels att de ska vara bra för lederna. Har en katt med njurproblem och en katt med stela leder. Båda mina katter som är en huskatt och Maine coon har stått på njurfoder sedan september förra året då min huskatts hane åkte in med akuta njurproblem. Problemet med detta är att min Maine coon hona blir smällfet av detta foder samt att hon behöver ett foder som är bra med lederna då hon blivit lite stel på äldre dagar. Hon får dock kosttillskott på sidan av detta men tycker inte de verkar vara tillräckligt.

Annons:
Maleficum
2018-06-01 21:15
#1

Om du vill ge dem olika foder finns det ju foderautomater som bara öppnar sig för "rätt katt" http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Annars finns ju Hills r/d mobility http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/hills_prescription_diet/kattmat/622980 (vi har precis börjat ge vår gamla labbe det fodret för hund).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Uppkatten
2018-06-01 23:16
#2

Som jag har lärt mig så ska man inte ge njurfoder till katter som inte har njurproblem. Njurfodret skonar visserligen njurarna, men är inte det som är bäst för kattens kropp i övrigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Skjutshagens
2018-06-04 17:50
#3

Håller helt och hållet med! Gillar inte alls innehållet i den maten som njur fodret består av! Men när han var så sjuk som han var så var man nästan i ett panik tillstånd och gjorde vad som helst bara han blev bra. Jag skulle helst av allt vilja ge mina missar BARF/Mush och har försökt vid flertalet tillfällen men de har gått åt helsike. Min njursjuka katt måste ju få i sig mat och tvingar man honom att äta något som han inte vill ha så kan han ju bli sjuk igen om han vägrar att äta. Så de är ett riktigt dilemma.

kattöga
2018-06-04 18:09
#4

Jag tror inte att Mush är det bästa för njursjuka katter - om jag minns rätt så har jag läst det någonstans bland deras bloggar. Jag tror det var så att Mush innehåller för mycket protein… 
Egen barf som anpassats går bra att ge dock. Kolla inne på Barf.ifokus så kanske du hittar mer info om barf för katter med njurproblem.

Annars tror jag också på foderautomaterna som du fått tips om. Då behöver man en för varje katt eftersom de inte bör äta den andres mat…

P.S. Våra katter har också tagit tid på sig att vänja sig vid Mush. Fortfarande går det lite upp och lite ner med den saken.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2018-06-04 19:03
#5

När det gäller den njursjuka katten så bör du och veterinären komma överens om vad katten ska äta (för det beror lite på njursjukdomens karaktär och hur långt katten har kommit i sin njursjukdom), däremot bör inte den andra katten få äta njurfoder "på köpet" (om inte den också har njurproblem), för för den katten är njurfoder inte alls lämpligt (om den inte har njurproblem). Foderautomater som gör så att varje katt får äta sin mat är ett jättebra förslag!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ApanAnn
2018-06-08 09:06
#6

Det brukar finnas paketpris för två st SureFeed automater. Önskar jag visste det innan vi köpte våra eftersom det blivit billigare. Vi köpte först en, och sedan insåg vi att katten utan SureFeed blev jättestressad av att inte ha sin mat ifred men utan att kunna sno av kompisen. Då blev det en till… Om katterna inte är chippade följer det med en bricka att hänga i ett halsband.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: