Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1129 ggr
Airotsa
6/1/18, 9:52 AM

Urinvägs/blåsebekymmer.

Min fem år gamla, kastrerade hankatt blev förra året sjuk i urinsten, han fick svårt att kissa och när han väl kunde kissa så var det illrött och han var tvungen att opereras så att stenarna kunde plockas ut. Han äter sen dess foder som ska förhindra uppkomsten av nya stenar och dricker även väldigt mycket vatten. För en vecka sen började han kissa blod igen och jag tog honom till veterinären som konstaterade att det inte fanns några kristaller i urinen eller var någon inflammation i urinblåsan. Veterinärerna vet inte exakt vad som är fel men misstänkte stressrelaterad blåskatarr i och med att han är innekatt sedan 1,5 år tillbaka och eventuellt blir stressad av att se katter och andra djur utanför fönstret. Han fick göra ett ultraljud samt blåsan ursköljd och ska äta Metacam i några dagar till. Han kissar inte längre blod men han går omkring och småskvätter hela tiden, överallt. I lådan, på golvet, skor, mattor etc. Han kissade under en längre tid överallt förra gången också. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag vet inte vad jag ska ta mig till med småskvättandet. Jag ska börja gå ut med honom i sele för att se om han blir mindre stressad då, är det en bra idé eller kan det bli ännu värre då? Blir rädd varje gång jag hör att han krafsar i lådan eller på golvet, vill inte för allt i världen att han ska bli sjuk igen.

Annons:
kattöga
6/1/18, 10:44 AM
#1

En av våra katter (då var han min mammas katt) åkte på det värsta urinstoppet de sett på djursjukhuset, pga urinsten (struvit). Han kom in i sista stund. Han kissade inte blod, men felkissade lite då och då. Efter det återkom det 2-3 gånger i mildare form.

Han fick då äta specialkost som "smälter ner" urinstenen först, och sedan kost som motverkar nybildande av struvitkristaller. Båda torrfoder.

När urinstenen inte längre kom tillbaka, så började jag ge blötmat istället. Gillar inte att ge honom torrfoder om han inte behöver, som dessutom innehåller allt möjligt konstigt, som katter inte behöver. Han, och våra andra katter, får nu Mjau eller Bozita och Mush blötfoder. Och peppar, peppar, urinstenen har inte kommit tillbaks, hittills.

Jag har alltid i 1-2 matskedar vatten i varje portion, så att katterna får i sig vätska. (De dricker aldrig ur skål, nu när de äter blötfoder.)
Specialkosten har så mycket salt i sig, vilket gör att de blir törstiga.
Mush är bra mot struvitsten, men inte den andra sortens kristaller som katter kan få (minns inte namnet på den). 

Jag skulle inte börja gå ut med katten i sele, om han inte är van vid det. Det kan öka stressnivån istället. (Är han van vid det, så kan det kanske vara bra.) Särskilt om hans besvär beror på stress. 

Istället skulle jag använda Feliway eller Pet Remedy och eventuellt Zylkene, som alla är lugnande för katten. 

Och när du gör rent där han felkissat, avsluta med vatten som du haft lite ättika i. Ättikan tar bort kisslukten effektivt, även den lukt som kattnosar känner men våra näsor inte känner av alls. "Där det luktar kiss, är ju ett ställe som man ska kissa på" (enligt katter) så det kan kanske hjälpa mot felkissandet också.

Och ge mycket beröm (och ev något gott) när katten går på lådan.

Jag hoppas att det inte är kristaller som börjar nybildas, trots undersökningar!
Och jag hoppas att din lilla kattvän blir av med sina besvär, en gång för alla!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Airotsa
6/1/18, 10:58 AM
#2

#1 tack så hemskt mycket för ditt svar! Skönt att din kisse inte fått tillbaka stenarna. Jag ska absolut testa Feliway innan jag prövar selen! Jag har en sån där urinspray som ska ta bort kisslukten som jag sprayar där han felkissat, han kissar där igen ändå dock. Finns det något speciellt märke på godis som du rekommenderar? Han har fått lite olika slags godisar förut men har inte vågat ge honom något sen han blev sjuk för andra gången eftersom jag trott att det kanske var pga dem som han blev dålig igen.

kattöga
6/1/18, 11:23 AM
#3

Våra katter älskar Cosma Snackies. 100 % rent och frystorkat kött. Inga tillsatser eller annat skräp. Kycklingen är "mörast" och jag smular ner lite av det över blötmaten när de blir kräsna, då äter de maten med god aptit. De andra sorterna (som jag provat - har inte provat fisk) är inte fullt så möra, och smular inte lika lätt.

Jag har alltid Cosma Snackies hemma. Kycklingen köper jag i stor burk eftersom den går åt mest..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/1/18, 11:31 AM
#4

Jag använder dessutom specialfodret (torr) mot nybildande av kristaller ibland som godis, då de två yngsta bröderna älskar det. Men de får bara några kulor nån gång ibland, i tomma äggkartonger, så de får jobba lite för godiset. De är lyriska när de får det. 😃 De jamar högt efter det godiset och kan inte få det fort nog, jag tar alldeles för lång tid på mig när jag ger dem det…

I början var jag tvungen att ge båda bröderna detta foder, då de alltid var tillsammans (vildfödda och skygga men trygga med varann). Och de hade ett avdelat utrymme hos oss, p g a att vi redan hade en katt. Det gick inte att ge dem olika mat. Men den andra brodern fick efter ett tag problem och började kräkas istället. Jag tror det var all salt i maten, som skapade magkatarr eller nåt.  

Så jag gick, som sagt, över till Mjau/Bozita blötfoder och Mush.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
6/1/18, 11:45 AM
#5

De två bröderna var uppfödda med den värsta maten de kan få, Friskies torrfoder.  Har läst någonstans här på forumet att man misstänker att den maten t o m kan åstadkomma struvit-problem.
Maten + stressad hemmiljö (med hemtjänst som kom dit flera gånger om dan - och katterna var livrädda för alla människor utom min mamma) tror jag är det som orsakat kristallbildningen för den ena brodern.

Torrfoder är ett Big No No här hemma, utom då några få kulor "struvitkost" någon gång ibland. 

Blötmat och tyst och lugn hemmamiljö. Det passar våra herrar bäst! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

annzoo
6/1/18, 8:30 PM
#6

Är det något som ändrad sista tiden? Känns lite konstigt att om han varit innekatt 1,5 år för att sedan nu uppvisa troligtvis stress pga att han inte går gå ut. Hur ser kattlådorna ut? Med eller utan huv? Vilken sand/strö finns i kattlådan?

Annons:
Rafflan
6/1/18, 10:28 PM
#7

Hur gammal är katten?
Urinproblem är ofta kopplat till urinsten, urinvägsinflammation eller stress, dock kissade min katt blod utan orsak, till vi upptäckte att det var det enda symtomet han hade på högt sköldkörtelvärde :/

Airotsa
6/19/18, 1:50 PM
#8

#6 nej, inte vad jag kan komma på. Det enda jag kan komma på är att det nu är mer djur och ljud utanför fönstret i och med att det är sommar. Han har huv på kattlådan för att han sprätter så hemskt med sanden, kanske ska testa att ta av den. Kör antingen everclean eller granngårdens egna Kattsand. #7 han är fem år gammal och hade aldrig problem innan han blev innekatt. Hur kom ni fram till att det var högt sköldkörtelvärde? Min kisse blev behandlad för urinträngningar för några veckor sen, han fick äta Metacam i någon vecka. Han började kissa blod i torsdags igen och blev åter satt på Metacam. Så otroligt frustrerande att inte veta varför det blir såhär eller vad jag kan göra för att förhindra det.

Rafflan
6/19/18, 3:00 PM
#9

#8 sköldkörtelvärdet kollar man genom ett blodprov :)

Upp till toppen
Annons: