Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1466 ggr
Elsdlibo
5/27/18, 10:19 PM

Katt med njurproblem

I detta inlägg vänder jag mig främst till de som har katter med njurproblem.

Vi har en hankatt (9 år, innekatt) med njurproblem. Hans senaste uppmätta crea-värde var på 297 μmol. Hans första värde låg på runt 265 (minns inte exakt). Han fick sin diagnos för snart ett år sedan och det upptäcktes genom att han kissade väldigt ofta och även utanför lådan. Hans urea-värde är också något förhöjt och han får medicin (semintra) för det. Vi är på kontroller hos veterinären lite då och då och lämnar både blod- och urinprov.

Min fråga är: har era katter blivit symtomfria?

Vår katt kissar fortfarande utanför lådan någon gång i veckan och detta trots flera lådor, som töms regelbundet, osv. Han äter bra (njurfoder) och han har alltid varit en stordrickare och så även nu. Han verkar må bra (har precis som han alltid har varit i beteendet) och det har han gjort hela tiden. Det enda symtom han egentligen uppvisar är kissandet. Ni som har njurkatter med samma symtom och som behandlas; blir det bättre med kissandet? Eller är det något som kommer att kvarstå?

Om det är så att det kvarstår, kom gärna med era absolut bästa tips att få katten ''rumsren'' igen. Han kissar och bajsar mestadels på lådan. Men någon gång i veckan så kissar han där han inte ska. I längden är det trots allt inte hållbart med en katt som kissar på golvet eller möbler.

Vi använder oss av feliway i hemmet, vi rengör lådorna ofta, rengör noga där han har kissar, och vi har fyra lådor på tre katter.

Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få med vår älskade katt ❤️

Annons:
Uppkatten
5/27/18, 10:49 PM
#1

Njurkatter dricker mycket och kissar mycket, och de måste få dricka så mycket de behöver annars blir de snabbt uttorkade. Jag har själv en njursjuk katt och har haft njursjuk katt tidigare. Har aldrig hört att felkissning skulle ha med själva njursjukdomen att göra. Är det en kronisk njursvikt vi talar om så är det i övrigt en dålig prognos på det, d v s katten kommer sannolikt att successivt bli allt sämre (tappa hull, tappa muskelmassa, få dålig aptit o s v), men det är olika hur snabbt/långsamt det går utför. Men du kan alltså inte "göra katten frisk igen".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Elsdlibo
5/27/18, 11:06 PM
#2

#1 Enligt vad veterinären har sagt så har han inte kronisk njursvikt. Men hans njurfunktion är försämrad. Han får självklart obegränsat med vatten och det har han alltid fått.

Att en sjuk njure aldrig kan bli frisk igen är vad jag har fått höra, men att det kan stabiliseras. Under det året han har fått njurfoder/semintra så har hans värde legat stabilt ända till senaste provtagningen (det är först vid senaste provtagningen som urea-värdet legat något förhöjt).

Så som jag förstått det så är felkissning vanligt bland njurkatter.

Vad hade dina katter för symtom och blev det bättre med njurfoder/medicin?

micki78
5/28/18, 1:35 PM
#3

Min 20 åriga katt är njursjuk, hon har varit det sen 5 år tillbaka vad jag vet. Hon äter också medicinen Semintra som vi lägger i maten. Hennes värden har gått lite upp och ner under åren. Hon dricker mycket och kissar mycket men aldrig utanför lådan. Så jag vet inte om det skulle bero på njurarna faktiskt.

Tyst
5/28/18, 2:09 PM
#4

Min förra katt hade stuvitproblem. Vi märkte problemet iom att han kissade utanför lådan plötsligt. 

Det tog honom ett tag innan han fick ordning på det där med att kissa i lådan igen, man fick vara väldigt uppmärksam och snabb och stoppa honom på lådan när man såg tendenser till att han var kissnödig. Försökte vara så konsekvent det bara gick och heja på med massa "duktig kisse" varje gång han gick på lådan. Tror att det tog ett år ungefär och sedan slutade han kissa utanför.

Tänker på om ni kanske städar för ofta och för noga? Har ni testat att alltid låta åtminståne en kissfläck vara kvar i lådorna när ni gör rent dem? Det var en grej som avsevärt förbättrade det för min katt. Det var som att han kände lukten och kände att "just det det är där man skall kissa… oj jag är nog kissnödig nu? bäst jag går!"

Uppkatten
5/28/18, 9:05 PM
#5

Min första njursjuka katt tappade hull, tappade muskelmassa, kräktes ofta, drack och kissade mycket o s v. Det gick stabilt utför och var inget roligt förlopp att följa. Vi såg ingen effekt av njurfoder och han ville inte äta det (njursjuka katter mår ofta lite illa vilket påverkar aptiten). Vi fick därför ge honom det som han ö h t klarade att äta. Han fick också Renalzin en period. Det här ligger ca 8 år tillbaka i tiden, och hans sjukdom upptäcktes nog i ett ganska sent skede (vilket är vanligt när det gäller njursjukdom). Gissar att det kan ha hänt en del med behandlingen av njursjuka katter sedan dess? Min katt som jag har nu har också begynnande njursvikt. Man kan se att blodproverna ligger lite på gränsen och ett ultraljud har bekräftat att ffa ena njuren är påverkad. Vi ser inga symptom alls hos henne än så länge, och det upptäcktes "av en slump". Hon ska än så länge äta vanligt blötfoder, och följs med blod- och urinprov 1 ggr/år. Jag hoppas att hon har många "friska" år kvar ännu.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: