Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1942 ggr
Lussebullen-
5/24/18, 3:16 PM

Avla, hur ofta?

Har hittat en uppfödare av renrasiga katter där honan fick en kull i december och sedan en till nu i april. Hur ofta får man egentligen avla på samma hona? Är det inte lite väl tätt? Finns det några lagar angående detta?

Annons:
annzoo
5/24/18, 5:03 PM
#1

Om det är en sverakansluten uppföfare så har jag för mig att de max är 3 kullar på 24 månader sedan måste honan vänta ett år till kull nr 4

MonicaLagerquist
5/24/18, 5:05 PM
#2

#1 Ja så är det.

Stolt ägare till fem La permer

VargenCV
5/24/18, 7:03 PM
#3

Hur många ungar fick honan i December? Fick hon en liten kull då och var i fin form, så är det inget i vägen för att ta ny kull fort. Kanske skall hon få en längre paus nu eller kastreras, o uppfödaren vill göra det för att ungå flera, kortare perioder på p-piller.

Silvestris
5/24/18, 9:43 PM
#4

Det är inga konstigheter att ta två kullar per år på en hona som är i fin form. Det är betydligt hälsosammare än att hålla på att sätta dem på p-piller av och till. Det finns ingen lagstiftning som reglerar detta.

Lussebullen-
5/24/18, 11:12 PM
#5

#3 Kullen i december var på 3 kattungar och den nu i april var på 4 ungar. Klart att det är okej att ta två kullar på ett år, men jag tyckte det lät så tätt inpå bara. Hade ju kunnat vänta iallafall 7-8 månader istället för knappt 4.. Då är man ju ändå inom ”1års-ramen”. Honan hade väl knappt hunnit dia klart första kullen innan hon blev dräktig med nästa. Ja alla gör som dom vill såklart. Jag bara undrade eftersom jag inte visste. Tack för alla svar!

MonicaLagerquist
5/25/18, 8:01 AM
#6

Jag har en ny uppfödarvän som litade stenhårt på vad hennes veterinär r sa och han sa att katter kan inte bli dräktiga medans de ger di.

Vi försökte övertala henne att så inte var fallet men hon trodde stenhårt på vad hennes veterinär sa. Så när kattungarna i kull ett var åtta veckor parade hennes egon hankatt honan igen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
annzoo
5/26/18, 9:49 AM
#7

#5 det kan ju varit en tjuvparning också. Jag har själv varit med om det men betydligt tätare än ditt exempel

Upp till toppen
Annons: