Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 759 ggr
gickan87
2018-05-23 21:07

Förlorad katt, skaffa ny?

Det är såhär att jag förlorade en av mina katter för 2 veckor sedan.

Kvar har jag bästa kompisen som mest sover igenom sina dagar nu. Hon har även blivit allmänt gammal, både i rörelser och ansikte. Antar att hon också sörjer vår älskade Blossa's bortgång.

Nu är det såhär att jag innerst inne absolut inte vill skaffa någon ny katt. Men jag vill heller inte se min tjej tyna bort :/
Men för den kvarvarande kattens skull så kanske en ny kompis kan vara aktuellt?

Det finns ytterligare en katt i hushållet men den är väldigt egen av sig så inget vidare sällskap för min Smilla.

Vad är bäst att skaffa, hona eller hane?
Har tidigare haft en hane och han var väldigt dominant och red gärna på övriga katter därför är jag lite tveksam till en hane även fast jag gärna skulle vilja ha just en hane

MVH Erika :)

Annons:
Uppkatten
2018-05-24 06:39
#1

Är det en gammal katt som du har så ska du inte skaffa en till katt. Gamla katter har ofta ett behov av att få "vara gamla ifred", och uppskattar inte "en ny inkräktare på reviret".  Fundera istället på om katten kan behöva få träffa veterinären. Kan säkert vara så att katten sörjer, men risken finns att hon mår dåligt av andra orsaker och då gäller det att inte missa det. Ledsen över att du förlorade den ena kissen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tyst
2018-05-24 08:50
#2

2 veckor är ingenting, och jag tror verkligen att hon sörjer att hennes kompis är borta.

Som #1 säger skulle jag åka in med henne på rutinkoll för att utesluta att något är fel, sedan hade jag sett till att umgås MYCKET med katten utan att ha andra saker som distraherade omkring mig. Alltså lägg bort telefon, stäng av tvn, inte läsa bok. Alla djur vet när man har fokus på något annat. Sitt bara brevid katten och klappa och prata utan att fokusera på något annat än just katten etc. Lek är en superbra avstressare för katter så om du kan locka till lek är det super. Kort och gott visa katten att visst nu är din vän borta och du är ledsen men jag är här och vi kan hitta på något ihop.

Beklagar verkligen! Och lycka till.

MonicaLagerquist
2018-05-24 10:38
#3

Känner du att du inte vil skaffa en katt till gör det inte då.

Kanske känns det så längre fram men låt det vara tills dess att du är mogen för en ny katt.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: