Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 746 ggr
emeliiiiieee
5/21/18, 6:54 PM

Blev riven

Blev riven i fredags mitt på handen. Trycker jag på såret gör de ont i handleden. Kommer det lägga sig? Är rätt röd runt såret men inte så farligt att jag misstänker infektion.

Annons:
MonicaLagerquist
5/21/18, 6:56 PM
#1

Är det varmt och svullet och ilsket rött kring rivsåret skulle jag ta kontakt med VC.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
5/21/18, 7:47 PM
#2

Tvättade du något? Bild?

[[eskils_]]
5/21/18, 8:45 PM
#3

Var det en utekatt eller innekatt som rev dig?

Uppkatten
5/21/18, 9:15 PM
#4

Det finns åtminstone två olika risker med rivsår, det ena är att man kan få in stelkrampsbakterier i såret, vilket ffa är en risk om man blir riven av en katt som får gå ute. Är man vaccinerad mot stelkramp hyfsat "nyligen" så brukar detta inte vara ett problem. Ett annat problem är Pasteurella Multocida som typ 75% av alla katter har i sin munflora. När katten tvättar sig så kan Pasteurella även hamna på kattens klor. Pasteurella kan ge mycket fula och aggressiva infektioner som kan kräva många veckors intensiv antibiotika behandling, operationer mm. Farligast är det oftast om man blir biten i en led. Bra att ta riv- och bitsår på allvar alltså, menar jag, och att göra rent såren noga. Kan förstås inte bedöma din skada, har själv haft ett djupt rivsår mitt i handen som gjorde rejält ont, utan att det blev några komplikationer. Men Pasteurella är något som få känner till men som alla kattägare borde veta om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: