Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1173 ggr
luddtuss
2018-05-21 10:36

Katt som kräks

Jag har ett litet problem jag tänkte rådfråga om. Min sex månaders kille (Maine Coon) kräks ganska ofta,1-2 gånger i veckan. Han äter Bozita kitten blötmat och Royal Canin Maine Coon kitten som torrfoder. I det blandar jag lite torrfoder som ska motverka hårbollar. Han får även maltpasta mot hårbollar efter tidigare tips jag fått. Han har en tendens att hetsäta så det är ofta helt torrfoder som kommer upp. Jag har provat att ge i små portioner, köpt en sån skål där han måste peta ut maten med tassen för att sakta ner ättakten. Har gett maskmedel om det skulle ha varit pga det men det gjorde inte heller nån skillnad. Jag funderar nu på om det kan vara själva torrfodret han reagerar på? Har varit i kontakt med vet som tyckte jag skulle testa spannmålsfritt torrfoder först för att se om det kan hjälpa. Annars bokar jag givetvis tid till vet. Men vilket foder ska jag nu köpa? Stora kulor är ett måste eftersom han inte tuggar så bra.. Mycket tacksam för tips!

 

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-21 13:09
#1

Varför ger du torrfodret om han kräks av det?

Katter kan inte tugga sin mat de har inga tuggtänder.

Testa att ge honom blötmat till 99 % och lite råa ben med kött för tändernas skull.

Stolt ägare till fem La permer

Ratlings
2018-05-21 19:26
#2

#1 Dom tuggar väl? Nu har jag ingen specifik kunskap om torrfoder till katt då jag fasade ut det på min (första katt), men vad menar du dom gör med torrfodret när det knastrar då? :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Uwe
2018-05-21 20:45
#3

Är torrfodret färgad?

Vara katter ( heliga birma ) har kräkt när de fått sådan.

Nu få de ofärgad (ONE , finns hos Willie´s ) och allt är bra.

Rafflan
2018-05-22 01:31
#4

Prova byta foder till ett foder med mer kött i, eller ett foder för känsliga magar, eller ge enbart mjukmat :)

#1 klart katter kan tugga, dem kan ju bita av köttbitar till mindre bitar så dem lättare kan svälja, samma med torrfoder, tugga så det blir mindre bitar, mm, men dem kan inte tugga maten så som vi människor gör såklart.

Upp till toppen
Annons: