Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1547 ggr
[Sandi92]
5/20/18, 6:53 PM

Ni med katt i sele, vad får ni för reaktioner?

Jag bor på en liten ort, där (mig veterligen) ingen annan än jag går ut med sina katter i sele, trots att det är en hel del trafik här och det med jämna mellanrum ligger överkörda katter på vägarna. 

Folk här är inte vana vid att se någon gå med sina katter i koppel så de som inte sett mig innan glor ganska stort. Inte för att jag bryr mig dock. :P Har fått mestadels positiva eller neutrala reaktioner från folk, men även några negativa. 

En äldre kvinna som bor en bit bort verkade tycka att jag är helt blåst och vrickad i huvudet som går med katter i koppel. När jag påpekade trafiken så sa hon bara; "Jamen herregud, den risken får man ju ta. Du ska väl inte gå med kattstackarn i koppel bara för det." 

Vissa skrattar lite åt det, som om dom tycker jag är barnslig/löjlig. "Är du rädd han ska sticka eller? Haha".

Var några barn (pojkar i 10-12 årsåldern) som skrek att jag var djurplågare som gick med katten i koppel. Det fick man bara göra med kattungar tydligen och min katt var ju "skitstor".

Vad har ni fått för reaktioner? Är det annorlunda när man bor i stan/större ort?

Annons:
Aleya
5/20/18, 7:53 PM
#1

Ingen har brytt sig. Och jag förstår inte varför man ska ta åt sig om folk inte förstår bättre. Var någon liten "klyftig" unge som skulle bry sig då jag och några jag kände skulle fånga in en katt som rymt och var dräktig. Och sa något liknande så den fick en uppläxning gällande att man ska inte hålla på och kalla folk sådant och att det är viktigt att få in en katt som är dräktig. Så för din skull så ta du din katt i koppel och bry dig lite mindre om vad folk anser.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
5/20/18, 8:26 PM
#2

Har själv inte katt men tycker det är mer ansvarsfullt att gå ut med katten i koppel! (Man får ju inte låta katter gå ut vind för våg egentligen heller enligt lag även om alla tycks tro det).

Jag bor i ett område där det inom området är förbjudet att låta katterna springa runt utan uppsikt men ändå släpper alla ut sina katter och låter dem springa över allt vilket inte är så skoj för oss som är allergiska och får katter som hårar på våra möbler och tycker att det är deras rätt att komma in i huset bara för att dörren är öppen och som dessutom skrämmer slag på mina djur när dem är ute på min tomt. Och dessutom ligger och solar sig i min rabatt och tar död på mina blommor (och bajsar i den).

Önskar fler kunde gå ut med sina katter i koppel än att låta dem springa runt över allt faktiskt speciellt om man bor i tätbebyggt område.

Man skulle ju helt klart få andra kommentarer om man släppte ut sin hund vind för våg istället för att gå ut med den i koppel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
5/20/18, 9:13 PM
#3

Tycker du gör helt rätt i att gå på koppelpromenader! Strunta i vad folk säger. 

Jag bor nära storstan och här har de vi har mött antingen gått förbi eller sagt att katterna är söta.

Novachan
5/20/18, 9:15 PM
#4

Har sett fler och fler gå ute med sina katter i koppel i stan, speciellt de senaste åren. Först var det mest raskatter men ser numera också vanliga huskatter i koppel också.

micki78
5/21/18, 9:34 AM
#5

Jag blir glad när jag ser en kattägare ute med sin katt i koppel. För mig så utstrålar det kärlek för katten och att man är en ansvarsfull och seriös kattägare. Jag tror många ser det så. Dom som inte ser det så har något att lära sig, och det kanske dom gör när dom ser att den här katten har hög status, den här katten är oerhört viktig för sin ägare. 

Jag tycker du och alla som går med sina katter ute i koppel gör något viktigt samtidigt. Vi visar andra hur viktig katten är för oss.

MonicaLagerquist
5/21/18, 1:10 PM
#6

Vilken ful hund du har sa en unge till mig när jag var ute med min lilamaskade cornish rex.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Aleya
5/21/18, 2:12 PM
#7

#6 åh jösses. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Siggebus
5/21/18, 2:34 PM
#8

Jag har inte fått några negativa reaktioner - däremot några förvånade miner när jag säger att jag har innekatt som ibland går i koppel. "Jahaaaa" säger de. 

Jag bor i en småstad och mitt i centrum - skulle aldrig få för mig att riskera livet på min kisse. Har en uteplats som jag nätat in. Jag går dock inte i koppel med honom mitt i byn - alldeles för mycket stök där som han blir rädd för. Jag brukar köra upp i skogen som ligger ca 3 minuters bilväg härifrån. Mycket lugnare och tryggare där 🙂

MonicaLagerquist
5/21/18, 3:15 PM
#9

#7 Han hade säkert aldrig sett en cornish rex och att katter kan gå i koppel fanns väl inte i hans världsbild.

Jag förklarade att det var en cornish rex och att han gick i sele för att vi älskar honom och inte ville se honom överkörd.

Jag tror att grabben fick något att fundera över.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
5/21/18, 3:28 PM
#10

#9 ne det kan ju vara så att man inte sett en sådan katt. Dom är ju ganska "nya". Ja det var ju bra att du gav något att fundera på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ratlings
5/21/18, 7:07 PM
#11

Enbart positiva reaktioner. Har däremot HÖRT en del olika, att katter "ska" vara fria, att man inte tillgodoser kattens behov om den går i koppel osv.
Min katt verkar oerhört nöjd med sitt liv ändå tycker jag! Skulle aldrig våga släppa honom lös ute pga trafik och att jag skulle sitta varje sekund av hans utevistelse och undra vad han gör, hur han mår och om han lever 🤪

// Lise
When nothing goes right, go left!

Icewolf88
5/22/18, 2:07 AM
#12

Har aldrig fått höra något när jag har varit ute med mina. Vissa kanske bara tittar lite. Har även sett ett andra som också var ute på promenad med sina katter, vilket är trevligt 👍 Det är förbjudet med löspringande djur här, men många kattägare bryr sig inte.

Det är dock så trist att så många är hjärntvättade med att katter absolut måste få gå ut annars är det djurplågeri. Ja, jag plågar verkligen mina katter genom att skydda dem från bilar, onda människorm andra djur etc.

Fanns en i området som hade tre katter. Två huskatter och en ragdoll. Huskatterna fick härja fritt men deras ragdoll fick komma ut i sele. Lite trist att ägaren inte värderade sina huskatter lika mycket som den dyra ragdollen.

mostermimma
5/22/18, 10:43 AM
#13

Jag har inte fått några kommentarer, varken positiva eller negativa. Klart att folk tittar till en extra gång när de ser att det är en katt i kopplet, men vi håller oss mest på och runt vår tomt. Däremot så känner jag mig ganska fånig, men så får det vara då.

Annons:
OberonsMatte
5/22/18, 10:46 AM
#14

Ingen som sagt något särskilt till mig när jag haft en katt i sele. Får fler kommentarer när kattena följer mig utan att vara kopplade.

Sajtvärd Katter iFokus

Tyst
5/22/18, 11:40 AM
#15

Jag går ut med min kattunge (abessinier) en halvtimme-timme om dagen. Då det är fullt av oansvariga hundägare här och jag inte vill riskera hennes liv får hon åka bur (såndär tygbur man kan bära över axeln) i ca 10-20 minuter beroende på hur långt in i skogen jag vill gå.

Fick höra i går "KOLLA CHIHUAHUAN 😍" Det var mest gulligt tyckte jag. Annars är det mest "oj en katt?". Sen var det en tant som tårögt frågade om hon kunde klappa, sa att hon älskade katter men inte kunde ha katt längre - det fick hon!

[Sandi92]
5/23/18, 7:48 PM
#16

Blir glad av att läsa att det ändå finns dom som tycker som jag. Jag försöker att inte ta åt mig allt för mycket av folks kommentarer. Fortsätter att gå ut med mina katter varje dag. Men det är lite extra jobbigt när man som jag har psykiska problem i form av social fobi/ångest mm, att inte ta åt sig. Fick höra en kommentar senast idag; "varför skaffar du inte en hund istället om du nu vill ha nåt att gå ut med?". Lite sådär hånfullt som om de tyckte jag var löjlig. Tror det hade varit färre negativa kommentarer om det hade varit raskatter jag gått ut med. Känns som att folk har mycket mer förståelse för att man är rädd om sina katter om de kostat mycket i inköp. Huskattens värde är sjukt lågt i mångas ögon, tyvärr.

MonicaLagerquist
5/23/18, 8:49 PM
#17

#16 du får försöka stänga öronen.

Stolt ägare till fem La permer

vendelay
5/23/18, 9:42 PM
#18

Jag har inte gått ut med mina egna men hade hand om en kattunge som ville gå koppelpromenader för något år sedan (jag skrev om det här då också för det var så hemskt), och allt gick bra alla dagar tills en dag när en hund från ingenstans sprang mot oss och jag fick slänga upp kattungen i famnen och skrika, vilket tack och lov funkade. Hunden attackerade inte mig, men ville åt katten. Jag hittade ägaren och ägaren tyckte att JAG gjorde fel som var ute med katt i koppel medan han hade sin hund okopplad i en park utan uppsikt! 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MonicaLagerquist
5/23/18, 10:59 PM
#19

#18 vilken korkad hundägare. Jag och min katt har blivit på hoppade av en hund. Katten hoppade upp på min axel och jag otade bort hunden med mitt ben.

Stolt ägare till fem La permer

Tyst
5/24/18, 8:36 AM
#20

#18 Det är precis det jag är orolig för med min kattunge. Jag går ändå halvlångt in i skogen, och helst uppe på en höjd så man ser bra runt omkring. Har alltid öron och ögon på helspänn.

Annons:
MonicaLagerquist
5/24/18, 10:40 AM
#21

#18 Idioter finns det överalt.Riktigt dålig av hundägaren.

Stolt ägare till fem La permer

tiger tok
5/25/18, 8:30 PM
#22

Stallkatterna går löst, men det är ute på landet utan trafik. Jag tycker det är sött när man ser kissar som är ute i koppel. Det finns en äldre kvinna i mitt område som har svårt att gå, hon brukar halta runt, eller sitta på rullatorn med katten runt i flexi, det är fint tycker jag!

alicia lind
5/27/18, 9:51 AM
#23

#"2  Katter får enligt lag gå fritt so de vill. Det är upp till dig att skydda dig mot katten. Sen kan man tycka vad man vill om de.

Calcifer
5/27/18, 10:12 AM
#24

Yngsta katten går jag ut med i koppel, och folk tittar väl lite för först tror jag de brukar anta att det är en hund tills de kollar närmare. Men ingen har sagt något. Det går mest utekatter här trots att det är mycket folk, hundar som är lösa och bra med trafik. Så har aldrig sett någon annan med katt i sele. Jag är dock glad över att jag gör så istället för att försöka släppa kissen lös. Det är allt för ofta en katt från någonstans på området blivit instängd i t:ex vårt trapphus under sommaren när folk envisas med att lämna porten vidöppen trots att det är förbjudet. Den lärde sig förra sommaren t.o.m. vart jag bodde, för den kom alltid upp till min våning och jamade i trapphuset tills jag kom ut, följde med den ner, och öppnade porten igen.

Plus att det brukar sitta någon lapp uppe minst en gång om året runt omkring i området om "har ni sett min katt" eller "en katt med utseende x hittades påkörd i tisdags" och den typen av notiser. Otäckt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
5/27/18, 12:17 PM
#25

#23 Fast det stämmer inte. Det är ägarens ansvar att ha sådan uppsyn av katten att den inte orsakar skada eller olägenheter (inte övrigas ansvar att hålla katter borta från sig).

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." (https://lagen.nu/2007:1150)

Så kommer det in katter på min tomt och orsakar skada på mina djur (och växter) så är det ägaren som brustit i sin tillsyn av katten. (Precis som att jag hade brustit i tillsyn om min kanin skulle ta sig utanför min tomt och äta upp dyrbara växter eller grävt hål hos andra).

(Dessutom har, iaf min kommun, har lokala ordningsföreskrifter som säger att katter inte får vistas på offentliga platser utan ägare. Hur ser du till att din katt inte gör det om du bara släpper ut den vind för våg?).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

alicia lind
5/27/18, 12:32 PM
#26

#25 Katter har rätt att gå vart de vill. i din trädgård tex. De finns en massa mål som gäller detta, där folk har tröttnat. alla  med samma resultat. Kattägaren har vunnit. Det är helt upp till dig att "skydda" dig mot katter.  Nu tycker jag att folk ska se till sina katter men lagen är sån.

mostermimma
5/28/18, 10:52 AM
#27

#26 vet du var jag kan läsa dessa domar? har försökt googla utan framgång.

Annons:
OberonsMatte
5/28/18, 10:09 PM
#28

#27 Här är domen där detta fastslogs. https://databas.infosoc.se/rattsfall/596/fulltext

Sajtvärd Katter iFokus

Maleficum
5/28/18, 10:34 PM
#29

#28 Att tänka på är att den domen är från innan 'Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter' utfärdades.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

OberonsMatte
5/28/18, 11:38 PM
#30

#29 Enligt svaret här ska ingen kattägare ha blivit dömd för bristande tillsyn av sin katt, så vad "tillsyn" innebär verkar fortfarande vara en tolkningsfråga. https://www.lawline.se/answers/kattagares-skyldighet-att-utova-tillsyn-over-katt?q=katt%C3%A4gare

Sajtvärd Katter iFokus

mostermimma
5/29/18, 11:34 AM
#31

#28 tack!

#29 vet man om någon dom som kommit efter nya lagen?

Salish
5/31/18, 12:19 AM
#32

Har fått en del blandade kommentarer, de flesta positiva. Flera hundägare som tycker att det är lite kul, och märkligt att min katt får för sig att försöka jaga deras hundar. Många som har tyckt att det ser trevligt ut och varit förvånade över att min katt verkar gilla att gå ut i koppel och barn tycker såklart att det är jättekul och brukar vilja klappa. Några få har tyckt att det är konstigt och att de aldrig sett en katt i koppel, att det är djurplågeri och att "katter ska vara fria". Tänker lite att, skulle du låta din hund springa omkring fritt så som katter springer omkring? Har också hört från en klasskamrat vars barns båda katter de haft blivit påkörda att "det är en risk men tycker att det är värt det för att han ska få vara ute och springa så länge han får leva".  Själv tycker jag att det låter helt befängt.

MonicaLagerquist
6/1/18, 9:12 PM
#33

#32 Helt galet att vissa anser att katter ska få riskera livet för att få vara fria.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: