Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 780 ggr
Siggebus
5/20/18, 11:18 AM

Mjaus kattmat

Min katt har haft lite problem några ggr med urinen. Inget stopp men typ som vår urinvägsinfektion. Nu sist så gav jag med mig att testa Hill´s urinary stress som då är torrfoder även om jag är stor motståndare till torrfoder. Än så länge har det gått bra - han gillar det stenhårt men jag vill inte enbart ge torrfoder så har börjat ge blötmat den ena gången och torrfoder den andra (Han får mat 2 ggr om dagen)
Döm om min förvåning när han började vägra Mjau som han älskat tidigare! Dock köpte jag tetran eftersom jag kände att burkarna var för stora i och med att han bara får blötmaten en gång per dag. Först åt han men sen märkte jag att han började tveka och till sist vägrade han. 
Då är min fråga: Är det skillnad på innehållet i tetran och burkarna? I tetran med sås har jag för mig det finns spannmål i men jag har köpt den med gelé. 
För grejen är att jag idag öppnade en burk i stället och JÄKLAR vad han krängde i sig! 😃

Nu kör vi på burkarna i stället och hoppas på att han inte börjar tveka där också för då vet jag banne mig inte!
 När det gäller urinproblemen så kallar de det stressblåsa men nu har jag investerat i Felliway som sitter i väggen och han får ju Urinary stress också så jag hoppas problemen inte kommer tillbaka.
 Men som sagt: Verkar ju inte som att det är samma mat i tetrorna som i burkarna?

Annons:
Honestyisdead
5/20/18, 12:21 PM
#1

Det är ju olika konsistens på det i burkarna och tetran med gele.

Min slutade äta burkarna plötsligt när hans kompis avlivades. Nu äter han bara oxkött, köttfärs och kyckling/lever i gele i tetra.

Siggebus
5/21/18, 5:29 AM
#2

#1 Okej…ja jag vet inte för annars har han minsann inget problem med att tugga i sig olika sorters konsistens men dessa katter vet minsann vad de vill och INTE vill ha ha  😃
Nåväl han slukade burkmaten idag också så jag är nöjd så länge det funkar.  På burken står det att den håller två dagar som öppnad men det tror jag inte riktigt på.

Det är nog bara ett datum de satt för att vara säkra på att inte få klagomål. Det är som vår människomat - man sätter ett datum men det håller längre än så  - man får använda näsan.

Honestyisdead
5/21/18, 8:47 AM
#3

Annars kan du frysa in det i fryspåsar. I portioner. Min katt äter inte mat som varit öppnad mer än en dag.

kattöga
5/21/18, 9:03 AM
#4

Mina katter äter inte heller burkmat som varit öppen mer än en dag.  

#3 Bra tips! Här ska frysas kattmat! 😃

Tips på vad man kan portionsfrysa maten i? Vill helst inte använda plastfolie eller liknande…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
5/21/18, 9:11 AM
#5

Jag använde vanliga fryspåsar.

kattöga
5/21/18, 9:13 AM
#6

#5 Ok, tack! Jag ska se om jag kan hitta små behållare som man kan använda… Försöker komma ifrån "engångsplast" så mycket som möjligt…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Honestyisdead
5/21/18, 9:16 AM
#7

#6 Okey. Tipsa gärna om du hittar :)

kattöga
5/21/18, 9:18 AM
#8

Det får nog bli små glasburkar… Verkar vettigt och bra. "Hur du fryser in mat utan plast"

Eller, förresten, jag köper ju Mjau eller Bozita i tetror… Då kan jag ju använda dem rakt av! Smidigt! Då ser jag också direkt vad de innehåller…. 
😃

Vet inte om burkarna kan användas för att frysa, men det borde väl fungera lika bra… (för dem som köper maten i burkar).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wony
5/21/18, 9:35 AM
#9

De gånger jag fryst in kattmat har jag använt små plastburkar med lock, ca 2dl eller så. Går ju att diska och använda om och om igen.

kattöga
5/21/18, 9:57 AM
#10

#9 Ja, jag har också några små plastburkar som jag kan använda. Men helst vill jag komma ifrån plasten så mycket det går. 

Och tetrorna som jag köpergår ju i alla fall till kartongåtervinningen när de är tomma. Så jag kan likaväl använda dem till att frysa maten i också, innan de slängs.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Siggebus
5/21/18, 2:23 PM
#11

Milton äter gärna av det som varit öppet ett tag men man vill ju inte behöva kasta mat så det blir nog till att frysa in här också 🙂
Jag har små plastburkar med lock som det får plats en dagsportion i - funkar säkert bra…….. bara han inte vägrar sånt som varit fryst! ha ha  Skulle inte förvåna mig! 😛

Upp till toppen
Annons: