Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 405 ggr
Missetassen
2018-05-20 10:55

Mindre tillgiven hona efter kastrering?

Hej, kanske att några med mer vana före-efter kastrering kan hjälpa mig att förstå!

Jag och sambon tog över en 6-årig hona i vintras, som hade varit innekatt och okastrerad. Hon fick bo in sig hos oss under ett par månader innan kastrering, men i början på april kastrerade vi henne så att hon skulle kunna vara ute. Innan kastreringen var hon hypersocial och älskade att ligga i mitt knä och bli kelad med när vi satt vid TV'n, hon skulle gosa in sig i min armhåla när vi skulle sova, och hoppade alltid upp i mitt knä när vi satt och arbetade. Min sambo var inte lika populär, men dög när jag inte var hemma, och jag trodde att det skulle ändras vid kastrering. Nu efter kastrering vill hon inte ligga i någons knä (det händer att hon hoppar upp och kollar läget i ungefär tre sekunder innan hon bestämmer sig för att det inte var rätt, och hoppar ner igen) och hon vill inte ligga uppe vid mig i sängen, utan bara i fotändan. Hon ligger vid fotänden i schäslongen när vi tittar på TV också, så hon vill fortfarande vara med, men hon slutade vara mysig knäkatt efter kastrering… vilket är tvärtemot vad jag trodde skulle hända.

Kan det finnas andra orsaker, till exempel att hon har fått börja gå ut? Ändrad kost? 

Det har ju blivit många förändringar för henne de sista månaderna, men jag trodde inte att hon skulle bli mindre kelig efter kastrering…

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-20 10:57
#1

Att hon har fått börja gå ut är säkert en av anledningarna.

Katter som går ut har mycket av sin sociala tillvara ute. När de sen kommer hem är det mat och sömn som gäller.

Stolt ägare till fem La permer

Missetassen
2018-05-20 11:06
#2

Ok, men hon är fortfarande rätt så feg när det gäller utelivet, och kan bara i undantagsfall tänka sig att vara ute när vi inte är det, och går max 10 meter från huset oavsett… Hon är fortfarande extremt social och vill vara där vi är, det är bara det är hon inte är så intresserad av gos längre, vilket känns lite tråkigt. Om man klappar henne när hon ligger vid fotändan så kan hon efter några sekunder hoppa iväg. Samtidigt älskar hon att bli borstad på morgonen och kan verkligen hänge sig åt klappandet då.

Men tack för ditt svar, då kanske det är utegången som har förändrat henne. Då får vi se om hon blir keligare till vintern igen när hon inte vill gå ut längre :).

Upp till toppen
Annons: