Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 896 ggr
Majtassen
5/19/18, 11:20 PM

Gud vilken konstig fråga

Som ni hör på rubriken är detta en super konstig fråga. Jag har ingen erfarenhet av katt avel / kattungar så tro inte jag är galen hahah, men kan man göra en abort på en katt? (Nu måste ni undra om jag är galen heheh) Tänkte bara på att om en katt sticker ut och blir dräktig med en huskatt (typ Birma x Huskatt liksom) Och man inte vill ha ungarna?  Kan man göra en abort på katten? (Som sagt ingen erfarenhet bara en konstig fråga jag kom på som google inte hade svar på)

Annons:
Aleya
5/19/18, 11:30 PM
#1

När man gör abort på katt så innebär det kastrering när honan är dräktig. Så då kan man inte då kattungar efter det. Så har jag fattat att det går till på både katt och hund. Edit: men jag kan ha fel

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Belzebubble
5/20/18, 12:03 AM
#2

#1 Nja. Jag vet en tik som fick livsmodersinflammation när hon förmodligen var dräktig. Då blev det ju abort samtidigt. Men annars finns det faktiskt abortspruta för hundar som inte ska påverka framtida fortplantningsförmåga. Men för katter har jag inte hört något liknande. Intressant fråga!

Aleya
5/20/18, 12:17 AM
#3

#2 jag kan ha fel som sagt. Jag vet bara om den enda hundaborten jag har hört om och det var mång år sedan och då tog dom livmodern. Men det ska bli spännande att höra om någon verkligen vet. För det lilla jag hittade på nätet lät det som en kastrering. Men som sagt jag väntar intresserad på ett svar som är korrekt. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
5/20/18, 7:31 AM
#4

Man kan testa och ge abortsprutor men det är inte helt säkert att det fungerar och det är en dyr process.

Enklast är nog om det är en värdefull avelskatt att ta kontakt med sin klubb och berätta hur det har gått till och sen låta honan få kullen.Vaccinera dem x 2 ID märka besiktiga dem samt kastrera dem innan de säljs.

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
5/20/18, 9:26 AM
#5

Är ingen expert heller, men har hört att det går bra att göra abort om honan inte är så långt gången. Det blir då en kastrering.

Då är det alltså bråttom att du kontaktar en veterinär!

Eller är detta som #4 skriver en värdefull avelskatt?

annzoo
5/20/18, 1:27 PM
#6

Det är nog bara kastrering som gäller eller bita i det sura äpplet om katten är en avelskatt och låta kullen födas sedan ha bättre koll på sin katt

Annons:
Upp till toppen
Annons: