Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2205 ggr
KevinCarlberg
5/19/18, 10:07 PM

Jag misstänker att min katt är dräktig

Hej alla kattägare!

Jag har en fråga till er. Jag hoppas att frågeställningen är ok och jag blir trevligt bemött. Jag har en perserkatt på två år, hon är oerhört tillgiven och är uppvuxen med hundar. Hon är mer som en hund än katt faktiskt vilket är lite lustigt. :)
Tanken var att hon skulle paras med mormors perser, tyvärr har min hona aldrig släppt en hane nära inpå även om hon varit i höglöp.

Hon är en utekatt och har nu i vår inte kommit in i löp som vanligt, hon har därför fått vara ute utan några frågetecken från mitt håll. Nu misstänker jag däremot att hon är dräktig och att ungen (ungarna?) snart föds.. 

Dräktigheten har inte varit problemfri för henne OM hon nu är dräktig. 1/5 hittade jag en blodfläck på golvet med något konstigt i. Jag misstänker att det var ett foster som hon aborterat. 2/5 var det samma sak, ännu en blodfläck och något konstigt (foster). Hon har varit helt som vanligt, hon är ute, hon äter, hon sover och ja, hon är precis som vanligt. 13/5 kom det ännu en blodfläck och något konstigt, det måste vara från henne (min andra katt är steriliserad). Om jag lägger ut bilder på "det konstiga" kan ni då avgöra om det är foster hon kastat? Hennes mage fortsätter att växa och hennes bröst/tuttar växer också. Nu ikväll när jag klappade henne på magen känns det som att det är som torkad mjölk längst ut på tuttarna. Jag lägger ut bilder så får ni se hur det ser ut..

Till min fråga - kan hon vara dräktig även om tre foster kastats? Hur långt gången tror ni att hon är baserat på fotona på de misstänkte missfallen samt den misstänkta mjölkproduktionen? 

Ursäkta ett långt inlägg som är ganska svävande - men det är första gången jag blir "kattpappa" (om det nu kommer ungar) så frågorna är många… Trevlig helg och tack på förhand! =) 

Med vänlig hälsning,
Kevin


Annons:
KevinCarlberg
5/19/18, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Bild på tre olika "missfall" plus en tutte/spene som ser ut att ha torkad mjölk…


MonicaLagerquist
5/19/18, 10:39 PM
#2

Varför har du en fertil hona lös ute på egen tass? Om du nu planerat att använa henne i planerad avel. Hon kan ha kastat några foster och föda en huskattskull på dag 65. Har hon börjat bilda höll så kommer hon att få kattungar ino några dagar. Håll henne ine och under uppsikt dygnet runt. Kan du känna fosterrörelser? Som uppfödare är man skyldig att se till att man inte tar fram huskattskullar.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
5/19/18, 10:57 PM
#3

Jag hoppas det inte blir några ungar. Och hoppas verkligen du kastrerar henne direkt. Förstår verkligen inte att du släppt ut en okastrerad hona.

Är hennes uppfödare upplyst? Såldes katten till avel?

[[eskils_]]
5/20/18, 9:32 AM
#4

Det verkar ju definitivt som om hon är eller har varit dräktig.

#0 Du skriver "tyvärr har min hona aldrig släppt en hane nära inpå". Men låt henne slippa då! Kastrera henne och låt henne leva ett långt, tryggt och lyckligt kattliv. Att katten mår bra är ju det viktigaste för en kattägare.

Aleya
5/20/18, 12:02 PM
#5

Du kanske bör åka till veterinären för att kolla om det finns några ungar. Detta säger jag inte för att skälla men jag tycker att du borde kastrera honan. Har hon inte velat para sig innan så låt hon slippa. Det behövs inte fler kattungar. Och ska det vara seriös avel så behövs det nog mer planering än att mormor har en passande katt. Och jag förstår inte hur du vågar ha en perser ute. Jag ger dig detta rådet p g a alla hemlösa katter som redan finns.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annzoo
5/20/18, 1:19 PM
#6

Jag ser inga bilder men skulle råda dig åka in med henne om du inte kan avgöra om det är normalt. Hur länge har du sett och känt att de sparkar i magen? Om du inte gjort de hittills och kattmammor blöder hade jag definitivt tagit kontakt med veterinären. Men oavsett du kan inte låta honan springa in och ut nu du måste hålla henne inomhus. Är det förlossning på gång och honan får problem lär du ju inte kunna rädda henne eller ev kattungar om hon bestämmer att föda ute

Annons:
Rafflan
5/21/18, 1:23 AM
#7

Jag skulle säga att du bör åka till veterinären! 
Om hon är/vart dräktig har något gått fel med tanke på blodet och klumparna som kommit ut, så något är inte rätt med denna dräktighet, så honan behöver kollas hos veterinär för att se om hon har några ungar kvar, hur dem mår och att dem inte är någon hälsorisk för honan.

UlrikaD
5/22/18, 4:37 AM
#8

Veterinär och ultraljud. I och med att du inte vet om eller när hon blev blev dräktig vet du ju heller inte om hon gått över tiden. Ligger det någon död kattunge kvar kan honan få havandeskapsförgiftning och dö. Tror ingen vill riskera livet på sin katt om man kan undvika. Jag hade verkligen redan hängt på låset hos veterinären. Sen om det skulle vara konstateras dräktighet kan det vara bra att redan ha mjölkersättning hemma ifall det skulle behövas. Om honan först inte velat låta sig bli parad och sedan om hon förlorat foster under dräktighetens gång så är ju risken stor att hon inte vet vad hon ska göra med ungarna. Hungriga kattungar har sällan lust att vänta på att apoteket ska öppna;) Hoppas allt går bra och framför allt att din hona klarar sig igenom allt.

Tyst
5/22/18, 11:33 AM
#9

Veterinär omgående. Ultraljuda och se till så det inte ligger foster kvar i magen. Be även om en allmänkontroll över kattens hälsa om vet inte gör det. 

Om du absolut måste skaffa kattungar efter just den här katten, försök att hitta en mjuk hane av samma ras, kontrollera även om hanen nedärver några sjukdomar kopplat till rasen etc. Du måste även vara beredd på att vara hemma från jobb och ta hand om kattungarna kring födseln. Ge mamman bra foder innan och efter. Ge kattungarna bra foder när de börjat äta fast föda. Lådträna kattungarna. Vaccinera och maska av kattungarna. Chippa kattungarna. Sedan kan du sälja eller vad det är du planerat att du skall ha kattungarna till. Välj då bra köpare och inte första bästa.

Jag tycker dock att om katten visat att hon inte vill kan hon få bli kastrerad och slippa.

Upp till toppen
Annons: