Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 554 ggr
Ikearåtta
5/17/18, 5:07 PM

Katt som rymt

Min katt rymde i måndags kväll, en innekatt, han hoppade ut genom fönstret. Jag vet vart han är men det är dessvärre väldigt svårt att få hem honom då han så fort man kommer nära springer iväg. Hur ska jag göra för att få tag på honom? Han är inte skygg av sig i vanliga fall. Våran andra katt saknar honom och är orolig :/

Annons:
[[eskils_]]
5/17/18, 5:17 PM
#1

Här har du massor av bra tips:

http://www.vilse.nu/tips-raad/innekatt-som-har-kommit-ut-av-misstag/

Väldoftande mat och att vara lugn själv är väl det viktigaste. Du kan också lägga in en efterlysning i vilse.nu.

Hoppas katten kommer tillrätta!

Uppkatten
5/17/18, 5:53 PM
#2

Det är viktigt att du inte "jagar" katten. Var ute i mörkret och vänta in din katt. Ha med god mat att locka med. Han ska komma till dig - inte tvärtom. Låt det ta tid - en del katter låter sig plockas upp först efter många timmar. Sitt stilla och vänta på honom. Var ordentligt påklädd o ha med matsäck både till dig o katten. Prata i mobilen - eller låtsats göra det - så han hör din röst hela tiden. Min egen katt fick jag vänta på en timme på innan hon lät sig plockas upp. Är det en lekfull katt så ta med t ex ett skosnöre ut. Leken gör katten mer avspänd och tillgänglig vanligtvis. Går det absolut inte så hör av dig till närmaste katthem för att få låna/hyra en sk kattfälla.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: