Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1750 ggr
[nevamisse]
5/13/18, 4:32 PM

Sele och koppel

Ni som går på koppelpromenader. Vad har ni för sele till er katt? Och vilken längd på kopplet? Ska köpa nytt så tar gärna emot lite tips på bra och dåliga varianter.

Annons:
jollycox
5/13/18, 5:11 PM
#1

Vi har sånahär selar till våra norska skogkatter. Den har lite bredare band och lite större spännen än vanliga kattselar, bandet som går längs ryggraden är lite längre och de andra tre banden är justerbara.  Vi köpte dom för att ha när dom var små och sen när dom vuxit klart köpa andra selar men jag tycker att dom här är och sitter så pass bra så jag vet inte om jag kommer köpa någon annan sele.
Koppel har vi 5m flexi small.

Selar utan bandet mellan frambenen, sånhär, ska man inte ha, drar katten så kommer all belastning på halsen.

Tidigare hade jag puppia-selar men jag tycker inte att dom sitter bra, för tajt i armhålorna, har fortfarande en till äldsta katten men den har jag sytt om så att både bandet längs ryggraden är längre och "bandet" mellan frambenen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Sandi92]
5/14/18, 10:48 PM
#3

Provade märket Puppia för jag hört att de ska vara bekvämare, men då det inte går att reglera halsstorleken lyckades jag inte hitta nån storlek som passade. M var för stor och S var för liten.

[nevamisse]
5/14/18, 11:12 PM
#4

Tack för tipsen, ska åka och titta på selar i affären. Har varit lite skeptisk till flexi koppel för jag tänker att det blir ett konstant tryck/drag i selen, men det kanske inte är så farligt? Det hade varit smidigt med flexi.

jollycox
5/15/18, 9:52 AM
#5

#3 Finns puppia-selar som är reglerbara i halsen också.

#4 Jag tycker att det funkar bra med flexi, sålänge man köper ett small(för små hundar/katter) så blir det inte så mycket drag i linan. Vi har sånt med snöre, inte band, för jag tänker att den med band är trögare och ger mer drag i linan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Splatter
5/15/18, 10:15 AM
#6

Har denna Puppia-sele till mina sibbar på 5,5 respektive 4,5 kg. De tillverkas tyvärr inte längre men man kan få tag i dem ännu, de är reglerbara både runt halsen och kroppen. Den lille hade kunnat ha XS men det fungerar ändå med S.

https://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/superior-harness.html

Har 8 meter flexi M till grabbarna, de gillar att jaga kaninerna i området
(kaninerna hinner så klart rusa in i buskar innan kopplet hunnit komma till ungefär 6 meter så det är väldigt sällan det hinner ta slut och ge ett kraftigt ryck).
Har köpt M istället för S för att handtaget är så förbaskat litet annars.

Annons:
[nevamisse]
5/18/18, 9:38 PM
#7

Har varit runt i några olika affärer och tittat, men hittade ingen sele jag ville ha. Skulle vilja testa en sele i något som liknar Puppia och har snabbknäppe i både halsen och midjan. Ska titta i någon affär till, annars beställer jag i en webshop.

Siggebus
5/20/18, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Denna har vi. Känns relativt säker tack vare en extra rem som går från halsbandet till magremmen UNDER magen.

Wony
5/21/18, 10:40 AM
#9

#8 Vi har en sådan som passade Lillan, var jättebra sele. Tyvärr verkar de flesta selar jag sett sakna ett extra band.

Siggebus
5/21/18, 2:29 PM
#10

#9 Jag köpte min på nätet - i affärerna verkar det bara finnas de vanliga.

Ratlings
5/21/18, 7:12 PM
#11

Jag varvar lite mellan ett basic hundsele för hund från Hööks och ett mesh sele för hund från Hööks (Showmaster). Koppel kör jag mest flexi, storlek M men funderar på att köpa ett S då jag tycker dom verkar "ligga på" mindre i selet. Vanligtvis ligger dock linan mest på backen helt utdragen, men det beror på vart vi går.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Björksätter
5/23/18, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har selar från Gustaf & Evita till mina katter. De sitter bra och är lätta att sätta på. Koppel är flexikoppel för små hundar/katter.

Björksätter
5/23/18, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Går ett band mellan frambenen och så är trycket över bogarna och inte halsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: