Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 759 ggr
Odd
5/10/18, 8:43 AM

Ben till katt

Min bror har en katt (ragdoll) som äter torrfoder och blötmat just nu. Han får dock problem med tänderna pga allt gojs som fastnar och går inte med på att få dem borstade, eftersom vår toypudel hade samma problem innan han fick färskfoder frågade jag om de kunde tänka sig att testa att ge Mush och ben istället för att se om det hjälpte. De är dock lite skeptiska och sa med en gång "Ben!? Till katt!?“, jag har läst någonstans att man kan ge det till katter, men är själv inte 100% säker så jag tänkte att man kan ju fråga här =) Kan man ge ben till katt? Vad för slags ben? Är det bra för tänderna? Hur ofta kan/ska man ge ben i så fall? Hur vänjer man in en katt som är uppvuxen på torrfoder till Mush? Är det bättre för tänderna? Vilken sort är bäst? Fungerar det på samma sätt som till hund, dvs är det ett helfoder så man ger bara den mängd Mush som katten behöver och sen ingenting utöver det? Nu blev det många frågor, hoppas någon har ork att svara!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Milkshake
5/10/18, 9:09 AM
#1

Ja det går absolut att ge ben till katt. Det är när benen tillagats som de blir farliga. Nu är jag lite rostig gällande barf och färskfoder men det finns väldigt mycket bra info inne på barf.ifokus.se :)

MonicaLagerquist
5/10/18, 9:19 AM
#2

Mina katter (och hunden)äter ben.Lammbroskben.Grisspjäll kycklinglår och kycklingvingar samt grishjärta äter mina. Ibland får jag tag på grssvansar och då får det de också.

Stolt ägare till fem La permer

Odd
5/10/18, 12:21 PM
#3

#1 Tack för svar, ska kolla där också =) #2 Bobby äter ju också färskfoder och ben, så jag vet hur det fungerar för hundar, är det lika för katter eller är det något särskilt man ska tänka på? Kan man t.ex köpa de nötleder eller renben som finns på ArkenZoo och ge det? Bör man inte ge stora ben eller går det bra så länge de inte äter allt på en gång?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

MonicaLagerquist
5/10/18, 7:11 PM
#4

Jag ger inte bärande ben varken till hunden eller katterna.Allt ges självklart rått.

Stolt ägare till fem La permer

Silvestris
5/11/18, 8:15 PM
#5

#3

Stora ben brukar inte katterna vara så intresserade av. Mina får alla slags kycklingben, kalkonben, kaninben och broskben från gris. Mindre revben som t.ex. från lamm kan funka.

Siggebus
5/20/18, 11:59 AM
#6

Revben eller spareribs etc ger jag. Råa så klart

Annons:
Upp till toppen
Annons: