Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1757 ggr
getflikkan
5/8/18, 4:32 PM

jourkatt

Hej! fick hem en katt från katthemmet igår i väntan på ny ägare. Grejen är att den här killen är otroligt lös i magen, det rann avföring ur honom när han satt på toaletten tidigare idag. Igår var han med om två "flyttar" och diverse bilfärder. Pratade med katthemmet om detta och dom trodde det var stressen och även det nya fodret som orsakade detta. 

Finns det någon annan mat, förutom kattfodret jag kan ge till honom? Tänkte han har väll kanske ont i magen eller så, nånting som underlättar för honom?  Sen är han otroligt skygg, han ligger å gömmer sig under min säng  hela tiden när han inte går på toaletten dvs, hur ska jag agera mot honom? Ska jag försöka umgås med honom eller ska jag låta han komma när han känner sig trygg?

Annons:
MonicaLagerquist
5/8/18, 4:52 PM
#1

Har du inte fått några förhållningsregler från katthemmet?

Låt honom landa.Mat och toa och ett lugnt rum till en början.

Blir inte magen bättre på något dygn så kan han behöva komma till en veterinär för koll. Är han parasittestad?

Håll koll så att han dricker -Vad äter han ?Torr eller blötmat?

Har han många lösa avföringar kan han ju torka ut.

Stolt ägare till fem La permer

getflikkan
5/8/18, 4:55 PM
#2

nej, inte mer än att jag fått foder och grejer till honom..

Jag vet inte om han är parasittestad. Han har torr och blötmat, han gillar verkligen blötmaten. Han dricker absolut. 

Kanske är en ide att om avföringen inte är torrare imorgon, när jag haft honom i två dagar, att ta kontakt med hemmet igen och fråga dem hur jag ska gå tillväga?

MonicaLagerquist
5/8/18, 5:03 PM
#3

#2 Ja ta kontakt med katthemmet imorgon om han inte blivit bättre.Varifrån kommer han.Utifrån direkt eller har han bott inne hos någon?
Hur/Vad har han ätit tidigare?

Stolt ägare till fem La permer

getflikkan
5/8/18, 5:18 PM
#4

Han verkar ha bott ute då han varit utekatt, men verkar som ägaren blivit sjuk så hon kan inte ta han om honom.. Vad jag vet så bodde han inne en dag hos katthemmet innan han kom till mig.  

Den frågan kan jag tyvärr inte heller svara på.. Känns väldigt lustigt att jag fick med mig en liten dagsdos av mat av katthemmet och sen två fulla olika påsar mat..

Ary
5/8/18, 9:42 PM
#5

Små måltider men många. Kokt fisk/kyckling.

Som sagt lugnar det sig inte så är det läge för veterinär.

https://www.djurvardguiden.se/artikel/diarre-hos-katt/

Ary
5/8/18, 10:02 PM
#6

Inte med en gång menade jag inte, utan låt honom som sagt landa. Lugn och ro. Det är ju kanske inte så konstigt att allt spårat ur, ingenting är ju som vanligt.  Somliga är känsligare än andra.

Håll koll bara på att han inte blir för slö, insjunkna ögon, hänger med nosen, öron som ligger ner, hopknipta ögon . Hade det inte varit en ny katt hade man kunnat vägt och tagit temp men det hade knappast förbättrat läget. 😉

Annons:
Rafflan
5/9/18, 1:25 AM
#7

Gör ett kolla masken test/parasit test för att se så han är frisk.
Är det inget sånt som orsakar diarren så prova ge skonkost i små portioner flera ggr om dagen, ha även täta kontakter med katthemmet om kattens diarre ifall den blir akut dålig plötsligt.

Björksätter
5/9/18, 11:39 AM
#8

Testa att ge honom probiotika, tex Fortiflura. Den strös över maten och smakar kyckling så brukar gå ned lätt. Då slipper du stressa honom genom hantering. Annars är kokt mat en väg till fastare mage. Kokt torsk eller kyckling blandat med kokt potatis och morötter. Kokta morötter är lite stoppande. Jag fick ordning på magen på en ungkatt från katthem med kokt mat och probiotika. Blir han inte bättre och inte har mask kan det vara värt att testa för Giardia, kryptosporidium eller andra tarmbakterier.

annzoo
5/9/18, 12:00 PM
#9

Du borde börja ge skonkost och ge tex prokolin för att återställa magen. Sedan börja sakta att ge antingen blötmat eller torrmat. Blötmat finns det många katter som blir dålig i magen av. När magen blir stabil så blanda inte inte olika fodersorter

Ary
5/12/18, 6:43 PM
#10

Går det bättre?  🐱

getflikkan
5/22/18, 5:33 PM
#11

Tack för alla tips!

Han blev mer och mer nyfiken och började umgås med mig efter 2 dagar, sedan blev magen bättre och bättre för honom, efter kanske 3-4 dagar så var det fast avföring igen. Tror det handlade om att allt var nytt för honom.

MonicaLagerquist
5/22/18, 6:19 PM
#12

Skönt att han mår bra nu.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: