Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 757 ggr
Meduza_
5/7/18, 7:45 PM

Avmaska utan symtom?

Som rubriken lyder… hur är det egentligen? Min katt är utekatt. Pigg, glad, blank päls och fin i hullet. Inte någon synlig mask i vare sig avföring eller kräk (kan spy ibland om han äter för mycket fort av blötmaten). Detta händer typ 1 gång i månaden om ens det… Tacksam för schyssta svar. Man vill ju inte bidra till resistensutveckling. Värt att köpa kolla masken?

Annons:
Fridaaaa
5/7/18, 7:58 PM
#1

Om du inte misstänker mask, hade jag inte kört koll :) Eller avmaskat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Belimas
5/7/18, 8:51 PM
#2

Endast avmaska vid konstaterad mask :) Kolla masken kan du köpa om du misstänker att katten har mask, det brukar märkas på ett eller annat sätt. Du kan givetvis köpa ett test om du vill vara på den säkra sidan men det låter inte som att katten har mask så jag skulle avvakta.

OberonsMatte
5/7/18, 8:52 PM
#3

Finns inga symtom på mask finns det ingen anledning att misstänka mask. Så tänker jag och har aldrig avmaskat mina katter, trots att de är ute med mig ganska ofta. En av dem fångar och dödar byten, men äter dem inte och har aldrig uppvisat tecken på mask. Inte de andra som inte fångar byten heller.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
5/7/18, 9:15 PM
#4

Nej varför

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
5/7/18, 9:36 PM
#5

Kolla masken finns att köpa på apoteket eller online apotek så som apotea.se. Precis som alla säger, avmaska bara om det konstaterad mask annars är det inget. Förutom mask i avföring så kan man se hinnan i ögonen

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
5/7/18, 9:38 PM
#6

Oj, jag var lite snabb att trycka på knappen men ja, inget behov. Men däremot om du har en utekatt är det ett tips att ge din katt fästingmedel och kolla regelbundet pälsen efter fästingar. För katter kan också få borrelia av fästingar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
[Forest]
5/8/18, 11:37 AM
#7

Dotterns kisse som går ut har vi inte behövt avmaskat på flera år. Har inte sett täcken på mask och har kört med kolla masken 2 gånger  för vara på säkra sidan. Köp kolla masken på apoteket

Siggebus
5/20/18, 12:02 PM
#8

När jag köpte Milton så gick jag till apoteket för att köpa maskmedel. Men de frågade om jag hade konstaterat mask eller om min katt var utekatt? Vid mitt "nej" så sa de att man inte rekommenderar avmaskning då längre. Så gjorde man förr men inte längre

Fridaaaa
5/20/18, 12:04 PM
#9

#8 Även utekatter ska inte avmaskas "bara för att" :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
5/21/18, 5:38 AM
#10

#9
Nä jag vet. Det är som hästarna nu för tiden. Förr sa alltid stallägarna att alla måste avmaska vissa perioder etc men numera tar nog många prov först. Fast det lever kvar på vissa ställen. 
Vår häst har stått i samma stall nu i 13 år tillsammans med stallägarens häst. Inga andra hästar flyttar in eller ut ur detta stall så vi har inte avmaskat på många år nu.
Vi tar prov en gång varje eller varannat år och det visar alltid att de inte behöver avmaskas.

MonicaLagerquist
5/21/18, 8:17 AM
#11

#10

Skönt att det har vänt även på hästsidan.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: