Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1273 ggr
Daenerys
5/7/18, 12:29 PM

Katt i sele längtar ut?

Hej!

Vi har en 6 månader gammal hankatt som vi tränat att gå i sele. Vi har tränat hemma och på balkong och idag var det utomhusdebut på innergården. Vi var ute en hel halvtimme och Will hade otroligt kul även om han rörde sig på en väldigt liten yta.

Dock så direkt när vi kom hem så börja han yla väldigt ledset vid dörren och vid fönstrena som om han ville ut igen. Kommer det bli bättre eller värre med tiden om vi fortsätter? Alltså kommer han börja yla mer om att han vill ut om vi tar ut honom mer regelbundet eller har era katter som ni tar ut i sele med tiden förstått att de får en halvtimme om dagen och det är bara att njuta av den tiden.

Min sambo är orolig att de ska bli beroende av att gå ut och sluta vara nöjda innekatter.

Annons:
MonicaLagerquist
5/7/18, 1:06 PM
#1

Gör det till en rutin att gå en sväng varje dag. Ni kan ju tex ata katten något gott när ni kommer in ignorera katten när han tjatar och att få gå ut och ta ut honom början inte tjatar

Stolt ägare till fem La permer

2ndn0vember
5/7/18, 6:37 PM
#2

Jag tror det beror helt på kattens personlighet, jag har haft två hankatter varav en var nöjd med en stund ute i sele medan den andre tjöt och kraffsade vid dörren dagligen.

[Sandi92]
5/8/18, 10:42 AM
#3

Håller med #1. Gå ut samma tid varje dag så lär sig katten att det bara är vid den tiden den ska gå ut. Jag har två katter och den ena funkar det att ta ut lite när som, hon står inte vid dörren och skriker för det. Den andra dock är väldigt bunden av rutiner och han går jag ut med vid ungefär samma tid varje dag, ca 20:30. Hade jag tagit ut han tidigare någon dag så är risken stor att han hade skrikit och trott att han skulle ut då även nästa dag. Att ge katten god mat när den kommer in är också bra. Då förknippar den att gå in med något positivt. Sen är det även så att de gärna vill ut mer på våren och sommaren. De brukar lugna sig och inte vara lika enträgna på den kallare delen av året.

[Sandi92]
5/8/18, 10:50 AM
#4

Kom på en sak till: Ta även ut katten nån gång när det är sämre väder ute. Låt den se att det kan regna och blåsa och ruska, att det inte alltid är frid och fröjd att vara ute.

[Forest]
5/8/18, 11:31 AM
#5

4 bra att du tog upp det, för det blir även vinter :) Det brukar ofta inte uppskattas lika mycket som sol o värme.

MonicaLagerquist
5/8/18, 11:35 AM
#6

Mina katter blir väldigt sura på mug när det regnar och blåser ute i rastgården. Då blänger de på mig och vill in igen. För att fem minuter senare vilja ut igen.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Forest]
5/8/18, 11:38 AM
#7

6 haha, matte får väl fixa lite sol o värme 😃

Daenerys
5/8/18, 3:39 PM
#8

Mycket bra tips! Läste denna tråden nu direkt efter att ha kommit in från en promenad och hans gråtande sluta snabbt när han fick favoritblötmaten serverad. Och förhoppningsvis är det sämre väder nån gång snart så ska han få smaka på det hehe.

[[eskils_]]
5/9/18, 5:31 PM
#9

#4 Bra idé!

Tyst
5/17/18, 12:10 PM
#10

#9 Jag håller med alla här men vill bara tipsa lite om rutiner. Om man tar ut katten vid samma klockslag och så, blir ju rutinen klockslaget. Så vill inte jag ha det när jag lär in en rutin utan jag kör "När matte gör si, kommer det hända så." Det kan ju hända att klockslagen inte passar jämt.

Till exempel går jag ofta ut med min katt när jag kommit hem från jobbet, gosat lite, ätit min mat, och sen tricktränar jag i kanske fem minuter, sen är det selen på, in i buren (hon får åka bur in i skogen, är så mycket hundar där jag bor som ingen har koll på) sedan kissar jag och sätter på mig skorna och så går vi ut. Då ser hon hela det händelseförloppet som ett tecken på att snart vankas en kul promenad :)

Upp till toppen
Annons: