Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1474 ggr
VeilofElysium
5/6/18, 1:38 AM

Tips :)

Halloj, ber om ursäkt om det redan finns flera sådana här trådar. Men jag har adopterat en liten misse (eller ja 1 år gammal)  Är det något tips som ni kan ge mig som kattägare och så? Katthemmet kommer ju informera om en del men skadar ju inte att få mer info, jag har bott med katter, har haft kaniner hemma och pappa har hundar så jag är djurvan. Men vill verkligen att hen ska trivas hos oss.

Annons:
MonicaLagerquist
5/6/18, 7:15 AM
#1

Kattstatus.se är en mycket bra sida.

http://www.kattstatus.se/index.html

Stolt ägare till fem La permer

JMW
5/6/18, 7:24 AM
#2

#0 Förlåt en kanske dum fråga, men varför skriver ju hen om din katt? Vet du inte könet?

VeilofElysium
5/6/18, 9:01 AM
#3

#2 Jo då, det är en liten pojke. Men vi tänkte ta in en tjejkatt från katthem också vid ett senare skede som också är kastrerad såklart. Så oavsett kön så är det bra att man har lite kött på benen särskilt när det är två katter.

OberonsMatte
5/6/18, 10:49 AM
#4

För att katten ska trivas (och du med den) gäller det att kattanpassa hemmet utifrån katters naturliga beteenden och behov. 

Katter vill ha möjlighet att ta sig upp på möbler och t.ex. ligga uppe på bokhyllor och garderober för att hålla uppsikt över rummet. Genom att ställa en lägre möbel bredvid en högre blir det lätt för katten att ta sig upp.

Katter vill också ha möjlighet att spana från befintliga fönster, så lämna minst halva fönsterbrädan fri. Se till att ev. växter är ogiftiga  och står stadigt (säkra krukor med häftmassa).

För att katten inte ska vässa klorna på olämpliga ställen behövs klösalternativ. Dessa måste vara tillräckligt stabila, tillräckligt långa och rätt placerade.  De flesta klösmöbler har viloplatser, utkiksplatser och klättermöjligheter, men själva klösytorna är oftast  för korta och för oåtkomliga för att fungera som bra klösalternativ. Att klösa är även en doftmarkering, så därför föredrar katter att klösa stående på golvet och vid ställen de ofta passerar, t.ex. vid dörröppningar och andra centrala platser. För att tillgodose det behovet rekommenderar jag enkla meterhöga klöspelare som står på en golvplatta . Dessa går dessutom att flytta runt för att hitta de placeringar som passar katten bäst. För att skydda stoppade möbler kan man hänga en filt eller en pläd över utsatta delar.

En annan viktig sak är att kattsäkra hemmet. Det fungerar inte att uppfostra katten att låta bli vissa saker, så straffa ALDRIG katten om du blir irriterad eller arg på den. Det katten inte får röra, putta ner eller tugga på måste göras oåtkomligt. Snören kan aldrig vara framme eftersom det är livsfarligt för katten att få i sig och kan orsaka hemska olyckor om katten fastnar i det. Levande ljus, balkonger och halvöppna fönster är andra olycksrisker. Katter har INTE förstånd nog att förstå att man inte kan klämma sig ut genom en fönsterspringa eller balansera på balkongräcket på tionde våningen.

När olyckan är framme eller katten blir sjuk är en veterinärvårdsförsäkring ett måste (för det alla flesta). Veterinärvård är inte skattesubventionerat och blir därför väldigt dyrt för djurägaren. Välj låg självrisk och högt ersättningstak (minst 60.000) är mitt tips. Eftersom alla katter (både utekatter och innekatter) kan försvinna från sin ägare är det jätteviktigt att se till att katten är både id-märkt OCH ägarregistrerad i SKKs och/eller Sveraks kattägarregister.

Sist men inte minst…För att slippa det elände som felkissande innebär, se till att erbjuda en optimal lådsituation redan från början. Du måste ha fler än EN låda. Till 1 katt rekommenderas 2 lådor, till 2 katter rekommenderas 3 lådor. Lådorna bör placeras på lättåtkomliga, men ändå relativt ostörda ställen. Lådorna bör vara stora och öppna (ev. med huv, men alla svängluckor bör tas bort). Lådan bör fyllas med decimetertjockt lager av finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand/strö.  ALDRIG kristallsand och även pellets är en utmaning för katten att vänja sig vid. Lådorna bör rensas OFTA. Minst varje morgon och kväll + när man märker att någon har bajsat.

Lycka till!

Sajtvärd Katter iFokus

VeilofElysium
5/6/18, 11:48 PM
#5

#4 Du är guldvärd :D !! Tack så mycket! Jag har börjat kika på klösträd och så och visste inte riktigt vad som passade men då vet jag lite med vad jag ska gå efter.  Tänkte skaffa Agria djurförsäkring så det har jag redan funderat på.  Jag har förstått att katthemmet skickar hem en ägarbytes anmälan (står på hemsidan) Men ska kolla närmare på det där när jag skriver på papper i veckan. Nästa helg så är han förhoppningsvis hos oss.

VeilofElysium
5/12/18, 8:46 PM
#6

Så nu är han här och jag har följt alla steg som det tipsats om. Hur får jag honom att trivas  bättre? Det är endast första dagen men är rädd att han ska vara olycklig. Han gick runt och jamade rätt så mycket i början och gör det väl fortfarande en del. Men han låter sig kelas med, han leker litegrann och han följer efter och följer med när jag går upp för trappan till andra våningen. Är kanske lite för orolig eftersom att jag inte är kattägare sedan innan

Annons:
OberonsMatte
5/12/18, 10:14 PM
#7

#6 Det är naturligt att han känner sig lite otrygg och osäker i helt ny miljö och med ny ägare, men eftersom han är en social katt kommer det förmodligen gå över ganska snart. Att han redan följer efter dig och låter sig kelas med är väldigt positivt.

Du behöver inte göra så mycket annat än att se till att miljön är lugn och att han främst får möjlighet att utforska hemmet och bekanta sig med dig ordentligt nu i början.  För att motverka stress är det bra att du lockar honom till lek då och då, t.ex. med en vippa eller genom att kasta iväg en leksak eller en pappaersboll.  Lek stärker självförtroendet och får katten att släppa spänningar och slappna av.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: