Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1343 ggr
Potatismoa
5/5/18, 8:25 PM

kattförlossning hjälp!!!

Min katt födde 3 kattungar idag på morgonen och var ganska lugn efter det. Men nu på kvällen har hon börjat andas tyngre och snabbare men hon krystar inte utan hon ligger bara där och andas. Är detta något farligt eller vad ska jag göra?  Kan det vara så att det är flera kattungar påväg? Men varför försöker hon inte få ut dem isåfall?

Annons:
Sindri
5/5/18, 8:32 PM
#1

Du måste nog ringa en veterinär istället för att fråga på ett forum. Det kan vara bråttom!

Vixxen
5/5/18, 8:43 PM
#2

Kan vara fler kattungar. Uppsök veterinär!

Uppkatten
5/5/18, 9:47 PM
#3

En del av de större djursjukhusen har öppet dygnet runt årets alla dagar. Ring dit!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
5/6/18, 7:16 AM
#4

Hur har det gått?

Stolt ägare till fem La permer

Kajsas matte
5/6/18, 12:37 PM
#5

Detta kan bara en veterinär svara på, och du bör snarast ta kontakt med en, om det inte redan har löst sig!

Potatismoa
5/7/18, 7:15 PM
#6

Det har gått bra! Vi åkte in till akuten på djursjukhuset och mamman fick röntgas. Det var ingen fara och inga flera kattungar så vi fick åka hem igen.

Annons:
annzoo
5/7/18, 7:30 PM
#7

#6 hur mår hon nu? Andas hon fortfarande tungt?

Potatismoa
5/8/18, 3:05 PM
#8

#7 Hon verkar må bra, men hon andas fortfarande tungt och med öppen mun ibland. Jag frågade veterinären vad det berodde på men hon kunde inte svara på det, så jag vet tyvärr inte varför.

annzoo
5/8/18, 3:53 PM
#9

#8 jag tycker du ska rådfråga en annan veterinär. Ingen kull som jag haft under mina 10 år som uppfödare har jag inte haft någon hona som andas tungt eller med öppen mun efter förlossningen. Fick hon ut alla moderkakor? Tar hon hand om de små? Blöder hon? Feber? Det finns risk att hon har en moderkaka kvar som börjar ruttna om de nu med rtg konstatera att hon verkligen var tom.

MonicaLagerquist
5/8/18, 4:06 PM
#10

Det kan ju vara eftervärkar som gör att hon andas med öppen mun.Js kom alla moderkakar ut och är hon feberfri. Ökar ungarna i vikt som de ska och är de varma och runda.

Stolt ägare till fem La permer

Potatismoa
5/8/18, 4:51 PM
#11

#9 Okej får göra det. Hon fick ut alla moderkakor och hon tar hand om kattungarna. Ibland kan hon gå iväg en kort stund när de sover, men det är väll normalt? Hon blöder inte. Vi har inte kollat tempen på henne men borde kanske göra det då. Hon jamar även ibland vilket hon inte brukade göra innan. Vet någon vad det beror på?

MonicaLagerquist
5/8/18, 4:53 PM
#12

Jag skulle kolla tempen på henne

Hur mår ungarna?

Stolt ägare till fem La permer

Potatismoa
5/8/18, 5:06 PM
#13

#12 Okej tack för hjälpen! Ska göra det. Ungarna mår bra vad jag kan se, de äter bra och ökar i vikt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: